Är inte så ofta på vinden, men var upp en sväng idag. Möttes av detta:
Vind med synligt mögel på träbjälkar och kutterspån på golvet i ett 40-talshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mögel och fuktskador i träkonstruktionen på en vind, med spindelnät och synlig skada på taket.
Skapa konto

Mögelpåväxt på träbjälke och kutterspån på vinden i ett 40-talshus.
Skapa konto

Mögel på träbjälke i vind med synligt fluff och spår av fukt.
Skapa konto

Ingen kul syn.
Det ska tilläggas att detta är värsta stället och över ett rum som inte används så flitigt. Det är därför kallare än andra rum. Största delarna av övriga vinden ser betydligt bättre ut och är oförändrad jämfört med tidigare år.
Info:
40-tals hus. Kutterspån-isolering ner mot huset. En ventil per gavel. Aluminium plåttak. Lite halvt otät takfot. Just här det är som värst går dock kutterspånen så högt att jag inte ser takfoten.
Vad skulle ni gjort?
Jag tänkte börja mäta luftfuktigheten på flera ställen. Sedan sätta in fläktar i ventilerna som sätts igång när luften utomhus har mindre total fukt per m3 än inne.
Cirkulera luften på vinden med andra fläktar.
Gissar dock att jag behöver ta bort så mycket som möjligt av möglet innan cirkulation. Hur gör jag lämpligast det? Vilken skyddsutrustning behöver jag?
Och för er andra som inte varit upp på vinden på länge, så kan det vara dags nu. Jag har inte haft det på detta sätt tidigare och användningen av huset är oförändrad, så ur fuktsynpunkt har det nog varit ett rätt extremt år.

Normalt på kallvindar kommer fukten igenom vindsbjälklag, mer ventilation är oftare förenat med mer risk än nytta och det som kan vara bäst är att helt ta bort ventilationen. Då får man upp temperaturen i vinden och då minskar risken för kondensation mot svallen.

Det är ju en intressant tanke. Men det måste vara rätt olika från hus till hus, plats till plats och även år till år, vad som är bäst när det gäller ventilation? Låter som fuktmätarna (mäter även temperatur och tryck) är ett bra första steg i så fall. Just styrd ventilation bör också vara det bästa. Fläktarna i gavelventilerna skulle ju gå att kombinera med något servostyrt spjäll. Takfoten är ju svår att styra, så den behöver helt enkelt tätas och cirkulationsfläktarna tar dess plats. Om mitt hus stämmer med din teori skulle sedan fläktarna inte behöva köras så ofta. När det är tätat skulle jag, när det är som värst, även kunna köra en avfuktare. Har en kondensavfuktare i tvättstugan jag skulle kunna släpa upp och köra tillfälligt. Men ska man torka ut först, och sedan ta bort mögel, eller hänger trådarna ihop bättre när det lever och bättre att ta bort nu?

Är det tillfälligt.
Tvätt bort och gör ingenting
Annars är det nog nån förutsättning som ändrats

Staffans2000
L Lilllen skrev:
Vilken skyddsutrustning behöver jag
Hade det varit min vind, skulle jag beväpnat mig med en balja med klor och vatten samt en disktrasa. Torkat bort det värsta, och sedan gjort ingenting. För har du tur, kan ett tillfälligt ogynnsamt väder var orsaken till din mögelpåväxt.

Staffan

Hoppsan. Tvåa igen

Tack theGame och Staffan,
Ja, det låter förstås som ett sansat sätt att angripa det hela. Har redan sedan tidigare några mindre svarta och vita fält på vinden, men de fanns när vi flyttade in och har inte förändrats, så har tänkt att de inte är så akuta att ta hand om. Men kanske ska ta en vända med Klorin i så fall och ta även de ställena när jag ändå är igång.

Staffans2000
Gör så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.