Rickard.
Du behöver inte gasmask mot avlopp utan p3 räcker för att skydda mot otrevligheterna men du slipper en del lukt med gas. Sån enkel mot organisk variant (brun?) bör räcka gott och väl, med sundström så använder man alltid både partikelfilter och gas samtidigt. (Vissa specialare har partikel inbyggt)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
F Fredrik K80 skrev:
Hur ska jag tänka om jag nu t.ex ska byta alla avloppsrör.
Vad gäller själva avloppsrören finns det möjligen en viss smittorisk, men mer äckligt än farligt skulle jag säga.
Ett tips är att fixa en spolslang och spola ur rören ordentligt innan du börjar riva dem, så slipper du den värsta geggamojjan.
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
C cpalm skrev:
Eller så är det jag som har dålig flås 😀
Tycker det är nog så jobbigt att bara kravla omkring en stund i ett trångt utrymme med masken på.
Har också SR100:an.
Jag har också en SR-100 och kan rekommendera den. Har inte märkt några problem med tung andning förrän man börjar stacka flera filter efter varandra, men som sagt, i detta fallet räcker ett P3-filter (plus förfilter som alltid).

Har en militär skyddsmask också och den klart jobbigare, men där är ju filtret CBRN för att skydda mot betydligt mer än bara damm samt att den täcker hela ansiktet och absolut måste vara tät, till 100%. 60 år gammal, utan lungproblem.
 
F Fredrik K80 skrev:
Hur ska jag tänka om jag nu t.ex ska byta alla avloppsrör. Då kommer jag ju exponeras för en hel del gaser och inte bara damm. Fattar att det är gasfilter som gäller men vilket ska jag välja ?
Du behöver inte tänka alls. Behövs inget skydd för avloppet.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Du behöver inte gasmask mot avlopp utan p3 räcker för att skydda mot otrevligheterna men du slipper en del lukt med gas. Sån enkel mot organisk variant (brun?) bör räcka gott och väl, med sundström så använder man alltid både partikelfilter och gas samtidigt. (Vissa specialare har partikel inbyggt)
Kanon, tack för tips👍
 
Och har man skägg så beror det mera på hur tät skäggväxten är hur mycket som filtreras. :)
Såg ett youtubeklipp med en skäggig man som visade olika typer av filtermasker och som glömde nämna det uppenbara. Tror inte någon har skägg i P3-klass.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har också en SR-100 och kan rekommendera den. Har inte märkt några problem med tung andning förrän man börjar stacka flera filter efter varandra, men som sagt, i detta fallet räcker ett P3-filter (plus förfilter som alltid).

Har en militär skyddsmask också och den klart jobbigare, men där är ju filtret CBRN för att skydda mot betydligt mer än bara damm samt att den täcker hela ansiktet och absolut måste vara tät, till 100%. 60 år gammal, utan lungproblem.
Om man nu vill ha gasfilter med. Vilket är bäst: att välja 2 stycken filter (ett p3 och sen gas) eller ett kombinationsfilter?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Du behöver inte gasmask mot avlopp utan p3 räcker för att skydda mot otrevligheterna men du slipper en del lukt med gas. Sån enkel mot organisk variant (brun?) bör räcka gott och väl, med sundström så använder man alltid både partikelfilter och gas samtidigt. (Vissa specialare har partikel inbyggt)
Spelar det någon roll om partikelfiltret är ytterst eller innerst vid monteringen?
 
tommib
Det spelar ingen roll om du köper ett kombifilter eller två separata, stacken blir lika stor ändå. Man har partikelfiltret ytterst för att inte kleta igen gasfiltret om jag minns rätt.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Rickard.
Med ett kombinerat filter kommer du slänga bort ett fullt fungerande partikelfilter när gasfiltret gjort sitt (eller bara när du inte vill använda gasfilter) vilket är lite onödigt, jag röstar på separata.

Förfilter-partikelfilter-gasfilter-lungor är ordningen.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Med ett kombinerat filter kommer du slänga bort ett fullt fungerande partikelfilter när gasfiltret gjort sitt (eller bara när du inte vill använda gasfilter) vilket är lite onödigt, jag röstar på separata.

Förfilter-partikelfilter-gasfilter-lungor är ordningen.
Det är ju en bra poäng du nämner . Hade inte alls tänkt på att partikelfiltret blir obrukbart när gasfiltret gjort sitt😵‍💫
 
Rickard.
F Fredrik K80 skrev:
Det är ju en bra poäng du nämner . Hade inte alls tänkt på att partikelfiltret blir obrukbart när gasfiltret gjort sitt😵‍💫
Det är väl egentligen inte riktigt sant då det egentligen inte är någon fara att fortsätta andas genom kombi-filtret bara för att gasfiltret är slut men man vill inte ha mer filter än nödvändigt, bara partikelfilter är väldigt mycket trevligare (mindre otrevligt) att använda.

Har du separat gasfilter och förvarar det lufttätt när du inte behöver det så kommer du få ut väldigt mycket mer timmar ur det jämfört om du alltid använder det men det handlar nog mest om vana varför jag tror jag föredrar dubbla...
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det är väl egentligen inte riktigt sant då det egentligen inte är någon fara att fortsätta andas genom kombi-filtret bara för att gasfiltret är slut men man vill inte ha mer filter än nödvändigt, bara partikelfilter är väldigt mycket trevligare (mindre otrevligt) att använda.

Har du separat gasfilter och förvarar det lufttätt när du inte behöver det så kommer du få ut väldigt mycket mer timmar ur det jämfört om du alltid använder det men det handlar nog mest om vana varför jag tror jag föredrar dubbla...
Tack för bra inflik👌😊
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.