Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 409 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 409 inlägg
Du behöver inte gasmask mot avlopp utan p3 räcker för att skydda mot otrevligheterna men du slipper en del lukt med gas. Sån enkel mot organisk variant (brun?) bör räcka gott och väl, med sundström så använder man alltid både partikelfilter och gas samtidigt. (Vissa specialare har partikel inbyggt)
Vad gäller själva avloppsrören finns det möjligen en viss smittorisk, men mer äckligt än farligt skulle jag säga.F Fredrik K80 skrev:
Ett tips är att fixa en spolslang och spola ur rören ordentligt innan du börjar riva dem, så slipper du den värsta geggamojjan.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 823 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 823 inlägg
Jag har också en SR-100 och kan rekommendera den. Har inte märkt några problem med tung andning förrän man börjar stacka flera filter efter varandra, men som sagt, i detta fallet räcker ett P3-filter (plus förfilter som alltid).C cpalm skrev:
Har en militär skyddsmask också och den klart jobbigare, men där är ju filtret CBRN för att skydda mot betydligt mer än bara damm samt att den täcker hela ansiktet och absolut måste vara tät, till 100%. 60 år gammal, utan lungproblem.
Kanon, tack för tips👍Rickard. skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Och har man skägg så beror det mera på hur tät skäggväxten är hur mycket som filtreras. 
Såg ett youtubeklipp med en skäggig man som visade olika typer av filtermasker och som glömde nämna det uppenbara. Tror inte någon har skägg i P3-klass.
Såg ett youtubeklipp med en skäggig man som visade olika typer av filtermasker och som glömde nämna det uppenbara. Tror inte någon har skägg i P3-klass.
Om man nu vill ha gasfilter med. Vilket är bäst: att välja 2 stycken filter (ett p3 och sen gas) eller ett kombinationsfilter?MultiMan skrev:
Jag har också en SR-100 och kan rekommendera den. Har inte märkt några problem med tung andning förrän man börjar stacka flera filter efter varandra, men som sagt, i detta fallet räcker ett P3-filter (plus förfilter som alltid).
Har en militär skyddsmask också och den klart jobbigare, men där är ju filtret CBRN för att skydda mot betydligt mer än bara damm samt att den täcker hela ansiktet och absolut måste vara tät, till 100%. 60 år gammal, utan lungproblem.
Spelar det någon roll om partikelfiltret är ytterst eller innerst vid monteringen?Rickard. skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 409 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 409 inlägg
Med ett kombinerat filter kommer du slänga bort ett fullt fungerande partikelfilter när gasfiltret gjort sitt (eller bara när du inte vill använda gasfilter) vilket är lite onödigt, jag röstar på separata.
Förfilter-partikelfilter-gasfilter-lungor är ordningen.
Förfilter-partikelfilter-gasfilter-lungor är ordningen.
Det är ju en bra poäng du nämner . Hade inte alls tänkt på att partikelfiltret blir obrukbart när gasfiltret gjort sitt😵💫Rickard. skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 409 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 409 inlägg
Det är väl egentligen inte riktigt sant då det egentligen inte är någon fara att fortsätta andas genom kombi-filtret bara för att gasfiltret är slut men man vill inte ha mer filter än nödvändigt, bara partikelfilter är väldigt mycket trevligare (mindre otrevligt) att använda.F Fredrik K80 skrev:
Har du separat gasfilter och förvarar det lufttätt när du inte behöver det så kommer du få ut väldigt mycket mer timmar ur det jämfört om du alltid använder det men det handlar nog mest om vana varför jag tror jag föredrar dubbla...
Tack för bra inflik👌😊Rickard. skrev:
Det är väl egentligen inte riktigt sant då det egentligen inte är någon fara att fortsätta andas genom kombi-filtret bara för att gasfiltret är slut men man vill inte ha mer filter än nödvändigt, bara partikelfilter är väldigt mycket trevligare (mindre otrevligt) att använda.
Har du separat gasfilter och förvarar det lufttätt när du inte behöver det så kommer du få ut väldigt mycket mer timmar ur det jämfört om du alltid använder det men det handlar nog mest om vana varför jag tror jag föredrar dubbla...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
