2 087 läst ·
27 svar
2k läst
27 svar
Andningsskydd
Sida 1 av 2
Hej ? Någon som är bra på skyddsmasker?
Jag ska fixa en del i krypgrunden och behöver en bra mask. Står mellan 3 m 4255 och 4279. Bägge verkar ha samma P3 filter men det är olika gasfilter. Vilken bör jag välja ?
Jag ska fixa en del i krypgrunden och behöver en bra mask. Står mellan 3 m 4255 och 4279. Bägge verkar ha samma P3 filter men det är olika gasfilter. Vilken bör jag välja ?
Produkter som diskuteras: "Andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 545 inlägg
Är det bara damm i krypgrunden så behöver man bara en väldigt enkel mask. Näsans hår är rätt bra som de är. )
För krypgrundsjobb skulle jag absolut rekommendera en P3-mask för fint damm. Däremot har du sannolikt inget behov av ABEK-filter om du inte tänker slaska runt med lösningsmedel där nere. Bägge maskerna funkar således bra.
Själv har jag en Sundströms SR100 som jag är väldigt nöjd med. Där kan man välja om man vill stacka på gasfilter på partikelfiltret eller inte. Även med stackade filter så upplever jag inte den masken som otymplig.
Själv har jag en Sundströms SR100 som jag är väldigt nöjd med. Där kan man välja om man vill stacka på gasfilter på partikelfiltret eller inte. Även med stackade filter så upplever jag inte den masken som otymplig.
Topp, stort tack 🙏tommib skrev:
För krypgrundsjobb skulle jag absolut rekommendera en P3-mask för fint damm. Däremot har du sannolikt inget behov av ABEK-filter om du inte tänker slaska runt med lösningsmedel där nere. Bägge maskerna funkar således bra.
Själv har jag en Sundströms SR100 som jag är väldigt nöjd med. Där kan man välja om man vill stacka på gasfilter på partikelfiltret eller inte. Även med stackade filter så upplever jag inte den masken som otymplig.
Hur ofta byter du förfiltret? Man måste verkligen byta varje pass, då funkar det bra. Jag fuskar också numera eftersom jag inte längre hivar runt stora stenar lika mycket men visst märker man att man andas häftigare när det gjuts ett halvt ton betong.
Japp. Förfitrer fyller en viktig funktion. Visste dock inte att det skulle bytas efter varje pass 🫣tommib skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
När man behöver byta eller rengöra filterna beror såklart enbart på i vilken miljö man är och andas i. Sundström skriver såhär om deras partikelfilter *Partikelfiltret är ett mekaniskt filter vilket blir effektivare ju längre det
används. Byts när andningsmotstandet blir besvärande.*
Sundström gjorde rätt seriösa tester på partikelfilterna under covid-bristen och lyckades blåsa rent filterna många gånger helt utan tappad funktion så det är fritt fram att försöka sig på.
Gasfilterna har dock en begränsad funktion och behöver bytas ut regelbundet och är också mycket tyngre att andas genom, vissa är så tunga att man bör undvika dom utan mekaniskt hjälp.
används. Byts när andningsmotstandet blir besvärande.*
Sundström gjorde rätt seriösa tester på partikelfilterna under covid-bristen och lyckades blåsa rent filterna många gånger helt utan tappad funktion så det är fritt fram att försöka sig på.
Gasfilterna har dock en begränsad funktion och behöver bytas ut regelbundet och är också mycket tyngre att andas genom, vissa är så tunga att man bör undvika dom utan mekaniskt hjälp.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Utandningsventilerna är viktiga för komforten. Sundström har dubbla ventiler. Bra om det är lätt att hitta reservdelar och filter.
Jag har Sundström både hel- och halvmask. Har aldrig upplevt att det är trögt att andas ens med kombon partikel- och gasfilter. Det finns ju ingen anledning att använda sämre filter än P3. Filtren räcker ju väldigt länge om man använder förfilter.
Jag plockar isär och tvättar maskerna efter varje längre pass. De håller sig fräscha trots många års användning.
Jag har Sundström både hel- och halvmask. Har aldrig upplevt att det är trögt att andas ens med kombon partikel- och gasfilter. Det finns ju ingen anledning att använda sämre filter än P3. Filtren räcker ju väldigt länge om man använder förfilter.
Jag plockar isär och tvättar maskerna efter varje längre pass. De håller sig fräscha trots många års användning.
Hur ska jag tänka om jag nu t.ex ska byta alla avloppsrör. Då kommer jag ju exponeras för en hel del gaser och inte bara damm. Fattar att det är gasfilter som gäller men vilket ska jag välja ?imported_Benno skrev:
Utandningsventilerna är viktiga för komforten. Sundström har dubbla ventiler. Bra om det är lätt att hitta reservdelar och filter.
Jag har Sundström både hel- och halvmask. Har aldrig upplevt att det är trögt att andas ens med kombon partikel- och gasfilter. Det finns ju ingen anledning att använda sämre filter än P3. Filtren räcker ju väldigt länge om man använder förfilter.
Jag plockar isär och tvättar maskerna efter varje längre pass. De håller sig fräscha trots många års användning.
