Byggahus.se

Andningsmask Biltema

1. D
    Medlem · Stockholm · 409 inlägg

Danii KD

Medlem
  2. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 284 inlägg

Fairlane

Medlem
    Jag har två sådana, både med filter för lösningsmedel och mot partiklar. Förra vinden var dammig så jag hostade en vecka efter att ha varit uppe på vinden en halvtimme eller så. Köpte masken och använde efter det. Har inte haft några problem alls. Gillar de helt klart. Finns säkert bättre men för mina behov duger de gott.

3. JA”Snabbe”
    Husägare · Skåne · 1 306 inlägg

JA”Snabbe”

Husägare
    Beroende på vad du ska ha masken till så kanske biltemas duger. Men använder du masken ofta och i dammig miljö så hade jag lagt pengarna på en 3M- mask. Jula säljer den enklare modellen, det finns en som är ännu mer bekväm. Man kan köpa dom på nätet för hälften. Både A1 och P3 filter, komplett skydd. Dessa använder vi fortfarande i billackering (vi som vägrar helmask). Dock kör vi med 7000-serien som är lite dyrare.

https://www.jula.se/catalog/klader-...el-halvmasker/halvmask-partikelfilter-009664/

4. Z
    Renoverare · Örebro · 240 inlägg

zzoink

Renoverare
  5. C
    Medlem · 9 093 inlägg
  6. J
    Husägare · Skåne · 351 inlägg

JeLö

Husägare
    Jag hade den som återkallades (återkallades för bristfällig dokumentation)
    Hade den när jag renoverade glasfiberkåpa till en hästtransport.
    Den dög, men när jag några år senare skulle riva betongväggar och rörde mig mer var den inte lika bra.
    Anslutningarna mellan masken och filterna lossnade från själva gummimasken. Trillade inte av, och jag märkte inte att de släppte in damm, men filterna skruvade på sig så dom sen tog emot när jag vred på huvudet.
    Den stod emot damm bättre än vanliga engångsskydden, men nästa gång jag behöver halvmask kommer jag prova en dyrare.

7. anders07
    Medlem · Stockholm · 5 964 inlägg

anders07

Medlem
    Nu kostar ju en Sundström ett par hundralappar mer men i mitt tycke är det värt det... Jag testade en Biltema mask först (det var dock något år sedan) men den var rätt hård och "glappade" när jag rörde huvudet eller tittade åt sidorna/uppåt.
    Köpte en Sundström istället och den var väldigt mycket bättre, dessutom lättare att andas genom (skilde dock inte mycket men tillräckligt för att jag skulle uppleva den som mer "lättandad"...).

Som sagt, nu var det här några år sedan så Biltema masken kan ju ha blivit bättre sen dess men jag personligen betalar hellre lite extra när det gäller skydds/säkerhetsutrustning så man får fullgod kvalité...

8. useless
    Lök. · Gävleborg · 19 462 inlägg

useless

Lök.
    Den stora kostnaden är filter. Jobbar man mycket där det dammar lönar det sig att skaffa ett system med bra förfilter till det 'riktiga' filtret. Biltemas mask verkar sakna det.

• Laddar…
  9. H
    Moderator · Stockholm · 43 038 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag har en mask med "förfilter". Även efter 5 minuter med vinkelslipen, så får man ta ut och skaka bort dammet från förfiltret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.