Å dom konsulter jag känner tar så bra betalt när dom är på plats att dom knappt behöver vara på plats.
dom behöver inte ta betalt för varken pennor, bilersättningar osv. heller.

Anyway, med tonfallet i tråden (av TS) så tror jag inte detta kommer sluta lyckligt. Ta någon annan är mitt råd.

Om man ojar sig över att ens kunder tycker att man tar för mycket betalt kanske man ska passa sig för att gnälla på andra som man tycker tar för mycket betalt.

carl-johan skrev:
När jag fick badrummet renoverat så var det aldrig något prat om att ta extra betalt för pennor. Jag utgick ifrån att de hade råd att köpa sina pennor ändå.
Redan inräknat i priset.. inget är gratis i dagens läge.

Nyfniken skrev:
Om man ojar sig över att ens kunder tycker att man tar för mycket betalt kanske man ska passa sig för att gnälla på andra som man tycker tar för mycket betalt.
Nja...kedjan inom bygg är ju lika som i handeln typ. Arkitekt/konsult tar betalt av annan konsult för att projektet ska kunna starta, de andra konsulterna tar betalt av entrepenörerna för tex ritningar, ändringar, besiktning osv osv, entrepenörerna täcker in det genom att ta betalt av slutkunden och alla (utom starten på kedjan) tycker att någon annan är för dyr...:wow:

pappskallen skrev:
Å dom konsulter jag känner tar så bra betalt när dom är på plats att dom knappt behöver vara på plats.
Nej, det är sant. Men är man bra så är man. ;)

Det trista för kunden är ju, att om hantverkaren ska hålla reda på varje bits, penna, sticksågsblad etc så kommer administrationen kosta mångdubbelt mer än materialet. Det verkar också märkligt, kommer hantverkarna att åka och handla bits ett och ett efterhand som de slarvar bort dem? Hela summan av förbrukningsmaterial kan knappast överstiga 100 kronor, så det absolut enklaste hade varit att bara lägga på en liten slant på offerten, om det nu över huvud taget är lönt att räkna med någon hundralapp på ett jobb på, uppenbarligen, över 200000.
Precis som TS antyder, så ger det här ett tveksamt intryck av entreprenören. Jag hade definitivt fortsatt att leta efter någon annan.

Mikael_L
carl-johan skrev:
Tack för tipset! Jag ska inte betala i förskott. Om det är en sund firma ska de väl ha tillräckligt med leverantörs- och bankkrediter för att kunna ligga ute med pengarna under de tre veckor som jobbet beräknas att ta.

Jag håller på och mailar tillbaka och kräver en förklaring. Som sagt, jag håller på och tar in offerter och det finns andra takläggare...
Din egen magkänsla verkar ju redan bestämt åt dig. Jag tror din mage har rätt. :)

Skulle du på något vis, av någon märklig anledning, gå vidare med denna firma så tycker jag du ska kräva att alla tveksamma skrivningar i anbudet åtgärdas, antingen tas bort eller skrivs om.
Lusläs allt flera gånger igen, och läs in det värsta, för jag misstänker också som du att firman vill försöka fixa extra kosing för att bättra på sina dåliga finanser.

Jag tycker du gjort helt rätt, begärt någon fler offert, samt faktiskt studerat vad det är du är på väg att skriva under, det är inte alla som tänker så långt.

Hur stor del av offerten är materialkostnad? Ett 3 veckors jobb, med stor materialkostnad kan enligt mej lätt uppgå till halva kostnaden, även om inte arbetstiden är uppnådd. Så frågan är om du betalar i förskott, eller om du betalar materialet och första veckans timmar. Många firmor går på knä för att kunder helt enkelt skiter i att betala, och då kan detta upplägg vara rätt bra. Som företagare så måste man betala sina leverantörer i tid, annars hamnar man snabbt in i ett mönster när man varken får tag i material eller får jobbet utfört. Första fakturan brukar oftast bli betald i tid, och då kan man pröjsa bort materialet.
Har läst hundratals inlägg på detta forum, som gäller dåliga offerter och dåliga specifikationer. Kanske denna firma har gått på någon nit, och har lärt sej att det är lika bra att ta med allt. Men ändå får dom klagomål... Hur vill man ha det egentligen?
En annan sak. Man använder ofta mallar när det gäller offerter, så övrigt posten kanske ser likadan ut på alla offerter, även om det inte går åt t.ex pennor.

C carl-johan skrev:
Hej!
Håller på och tar in anbud på byte av yttertak och fick ett anbud med följande text:

"Övriga kostnader
Förbrukningsmaterial (ej handverktyg - skruvmaskin, klinga, sticksåg) exempelvis sågblad, bits till skruvmaskin, kniv, penna och liknande debiteras med faktisk kostnad."

Min fråga är; är det vanligt att göra så här?

När jag fick badrummet renoverat så var det aldrig något prat om att ta extra betalt för pennor. Jag utgick ifrån att de hade råd att köpa sina pennor ändå.

mvh
Carl-Johan
Tacka nej till offerten och begär fastpris för hela uppdraget där inga kostnader får tillkomma enligt avtalets omfattning, om du är det minsta tveksam, men se til att ha ett skriftligt avtal där ni båda undertecknar med egna namnteckningar.

I det här fallet har du agerat korrekt genom att regarea på enosäkerhet i offerten, redan när ni förhandlar. be leverantören om en ny offert där alla kostnader ingår (de behöver ju int especa hur många pennor de förbrukar, men de ska inte komma med extra påslag efteråt).

De kommer naturligtvis behöva höja sitt pris, men du vill köpa "tryggheten" att veta exakt vad den kompletta kostnaden blir. Tryggheten kostar pengar, men du vet exakt hur mycket....

Använd hantverksformuläret eller ABS09 beroende på vad som är mest lämpligt.

Redigerat:
connywesth connywesth skrev:
Tacka nej till offerten och begär fastpris för hela uppdraget där inga kostnader får tillkomma enligt avtalets omfattning, om du är det minsta tveksam, men se til att ha ett skriftligt avtal där ni båda undertecknar med egna namnteckningar.

I det här fallet har du agerat korrekt genom att regarea på enosäkerhet i offerten, redan när ni förhandlar. be leverantören om en ny offert där alla kostnader ingår (de behöver ju int especa hur många pennor de förbrukar, men de ska inte komma med extra påslag efteråt).

De kommer naturligtvis behöva höja sitt pris, men du vill köpa "tryggheten" att veta exakt vad den kompletta kostnaden blir. Tryggheten kostar pengar, men du vet exakt hur mycket....
Tråden är från 2011, så det får vi hoppas han har gjort ;)

• Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Tråden är från 2011, så det får vi hoppas han har gjort ;)
Helt sjukt! Den dök upp i mitt flöde idag så det uppmärksammade jag inte. Sorry! :crysmile:

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Mikael_L
connywesth connywesth skrev:
Helt sjukt! Den dök upp i mitt flöde idag så det uppmärksammade jag inte. Sorry! :crysmile:
Jo, forumet beter sig nu på det viset, så man får alltid vara vaksam på vad man svarar på nuförtiden ... :sweat:
Det har inte alltid varit så.

Ett tips, kolla din inställningar.
Jag har avmarkerat "infinity scroll" mellan ämnen.
Ty annars så kommer det plötsligt ett nytt ämne när man scrollar förbi sista i ett ämne, sen skriver man ett svar som hamnar helt fel. :mad: :dizzy:
Kolla gärna, och fixa till inställningarna så du trivs så bra du kan ... :whistle:

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, forumet beter sig nu på det viset, så man får alltid vara vaksam på vad man svarar på nuförtiden ... :sweat:
Det har inte alltid varit så.

Ett tips, kolla din inställningar.
Jag har avmarkerat "infinity scroll" mellan ämnen.
Ty annars så kommer det plötsligt ett nytt ämne när man scrollar förbi sista i ett ämne, sen skriver man ett svar som hamnar helt fel. :mad: :dizzy:
Kolla gärna, och fixa till inställningarna så du trivs så bra du kan ... :whistle:
Tack för tipset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.