Hej! Vad brukar det vara för ampere på uttagen man har utomhus, såna med lock över? Hittar inget om det uttaget i min elcentral. Är de kopplade till jordfelsbrytare också? Ska ansluta kokplatta och doppvärmare till samma uttag och 10 ampere orkade inte med. Om det är ett 16 ampere jag jag har utomhus (med jordfelsbrytare!) så hade det funkat. Vore kanon med snabbt svar. Vill börja brygga!

Normalt 10 A

Gammalt uttag ej JFB
Ny installation troligtvis JFB

Troligtvis 10 a. Uttaget kan ligga på samma grupp som finns i rummet innanför.

Hittar du ingen jfb vid centralen, då är troligt att det inte finns någon jfb.

När är huset byggt? Före 1980 talet var jordfelsbrytare ganska sällsynt i Sverige.

tommib
Det är väldigt ovanligt att vanliga uttag är avsäkrade högre än 10A. Du får nog leta rätt på två olika grupper. Eller så ringer du en elektriker och installerar en trefashandske på utsidan, om du nu ändå ska brygga. Då har du el så det räcker och blir över.

tommib
Det är för övrigt bättre att räkna med effekt, dvs Watt när du räknar på hur mycket du kan koppla in. Ett vanligt uttag avsäkrat 10A levererar vid 230V spänning 2300W, dvs P (effekt,W) = U (spänning,V)*I (ström,A)

Huset byggt 2013. Tack för svaren!

Ska koppla in el i carporten till hösten och det är där jag ska brygga. Ledningarna är dragna. Vad är billigast möjligt för mig om jag vill kunna köra 4500 watt samtidigt ute i carport? Vad ska jag be elektrikern göra?

tommib
Jag skulle rekommendera att du ber elektrikern dra ut en trefasgrupp 16A, dvs en handske. Det ger dig väldigt mycket flexibilitet och du kan ta ut upp mot 11 kW om du behöver.

Vad är det för ledningar du har dragit? Du kan klara dig med två enfasgrupper på 10A också för det effektuttaget du vill ha men det är inte så flexibelt och du kan inte köra något annat samtidigt, inte ens särskilt mycket belysning.

Kolla vad du har för kanalisation dit också. Är det 16mm rör (troligast) så kan du dra i 5 st 1,5mm2 FK eller 3 st 2,5mm2 tror jag. Då kan du köra 10A trefas eller 16A enfas. Bäst är om du har 20mm rör, då kan du köra 5 st 2,5mm2 FK och sätta en handske för 16A trefas.

Om man får önska fritt i en carport hade jag velat ha en 16A enfasgrupp för motorvärmare, belysning och övriga uttag (för julbelysning, högtryckstvätt, etc) på en grupp och med tändtrådar för styrning inifrån, samt ett 25mm eller 32mm rör med 5x2,5mm FK och en trefashandske. Då kan man dra in grövre FK om behovet av en effektstark elbilsladdare uppstår senare.

Göran.W
Dra ut en 3 fas grupp med 1 handske och ett uttag per fas.
Så har du ström så det räcker och blir över.

Tack för tipsen. Om jag ber elektrikern göra det som Göran.W föreslog, kommer det då att kosta mig mycket? Vill inte kosta på mig alltför mkt trots allt. Skulle kunna köra som vanligt i carporten och sedan ha en skarvsladd från uttagen med lock. Måste ändå ha dörren lite på glänt när jag kokar. Dock hade det ju varit bra att slippa skarvsladden, dock inte till vilket pris som helst.

Kostnaden beror på förutsättningarna, och särskilt hur enkelt det är att dra fram el. För 16A trefas krävs det 5 x 2,5mm2 ledare. Är det enkelt att dra fram är materialkostnaden kanske 50kr/m för kabel, ca 300kr för handsken och sedan tillkommer arbetskostnaden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.