Byggahus.se
Dessa 6000:-/mån skulle du förmodligen kunna lösa hela skulden för om 5år genom en vanlig "fondrobot" med mycket låg risk.

Vill du inte chansa? Amortera 3000 och spara 3000 i 5år då?
 
Om du tror på skenande inflation så är väl det sista du bör göra att amortera på ditt lån?

Nej, ta du och investera pengarna du tänkt amortera med på börsen istället. Det låter som du redan idag är väldigt lågt belånad (alternativt bor i en koja i norra Norrlands inland).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T
E EPG skrev:
Jag kollade igenom Stadshypotekspapperen nu, det står:
"Du kan amortera upp till 10% av lånebeloppet per år. Kontakta ditt kontor om du är i behov av andra amorteringsvillkor."

Detta är alltså i de ursprungliga papperen från 2015 när jag tog lånet, det står ingenting om detta i de papper som har kommit efter det att jag har gjort en villkorsändring eller när jag värderade om huset och blev av med topplånen.

Om man bara får amortera av max 10% per år så blir det ju tillslut löjligt låga amorteringsbelopp men man blir aldrig av med skulden helt.

Jag kan ju förvisso ha ett separat sparande vid sidan av där jag sätter av motsvarande belopp varje månad och sen betalar in före nästa villkorsändringstillfälle men det känns inte bra att ha pengarna i synfältet på det där sättet. Lite som att ställa fram en godisskål på bordet men förbjuda alla att ta ur den.

Ett annat sätt är att lägga in en automatisk överföring så att mellanskillnaden dras av och betalas in varje månad parallellt med "den riktiga" amorteringen men då kommer jag ju att bli tvungen att betala ränteskillnadsersättning vid nästa villkorsändringstillfälle. I mitt fall handlar det i så fall bara om 5383 spänn (om jag har räknat rätt och det inte blir ytterligare moms eller liknande) så det kan man ju stå ut med och det är så jag funderar på att göra.
Kolla ett varv till med banken om det inte är 10% av ursprungliga skulden när lånet tecknades år 2015 som gäller, det beloppet i kronor.
 
K Kasken skrev:
Dessa 6000:-/mån skulle du förmodligen kunna lösa hela skulden för om 5år genom en vanlig "fondrobot" med mycket låg risk.

Vill du inte chansa? Amortera 3000 och spara 3000 i 5år då?
Jo fast med skenande inflation så är det ju som att kasta pengarna i sjön genom att sätta in dem på ett sparande. Idag hade det varit lönsamt men tvek på om det är det om något år.

Jag tror att det är många som har tänkt precis så att istället för att lägga vikten på att amortera sina lån så har man köpt aktier eller fonder för pengarna. Det man ska tänka på med den strategin är vad som händer den dagen när alla vill sälja sina aktier för att betala av sina lån. Den som är först kommer det vara jäkligt lönsamt för, och för nummer #2 och #3 också ganska lönsamt. Men sen vad som händer när alla märker att börsen börjar vika och alla vill sälja samtidigt... Då vill man inte vara sist att sälja utan då vill man snarare köpa istället.
 
V vectrex skrev:
Om du tror på skenande inflation så är väl det sista du bör göra att amortera på ditt lån?

Nej, ta du och investera pengarna du tänkt amortera med på börsen istället. Det låter som du redan idag är väldigt lågt belånad (alternativt bor i en koja i norra Norrlands inland).
Jo fast om både börsen går ned och inflationen skenar samtidigt då?
Jag tror starkt på att det viktigaste är att binda lånen till så låg ränta som möjligt över så lång tid som möjligt och tror man på en skenande inflation så kommer ju trycket på löneökningar att öka så då gör man ju inte bort sig om man så skulle öka amorteringen till 10 000 per månad.
 
T Träkåk skrev:
Kolla ett varv till med banken om det inte är 10% av ursprungliga skulden när lånet tecknades år 2015 som gäller, det beloppet i kronor.
Jo jag gjorde det nu strax före jul.
Kvinnan i receptionen sa att det är de 10%:en som gäller men sen när jag sa att det stod i mina papper att man kan kontakta banken för att omförhandla detta så var hon tvungen att prata med någon annan på banken som kunde ta det beslutet.

Och med honom så var det absolut inga problem att binda upp 5 år till dagens ränta med en amortering på 6000:- i månaden. Jag har fram till siste januari på mig att ändra mig.
Morsan tycker att jag är blåst som gör såhär (men du behöver ju inte!...) Den som lever får se om jag valde rätt strategi eller inte :rofl:
Jag är mer orolig för syrran som redan är högt belånade och som vill låna ännu mer för att fixa deras garage där taket har börjat att säcka ihop.
 
E EPG skrev:
Jo fast om både börsen går ned och inflationen skenar samtidigt då?
Jag tror starkt på att det viktigaste är att binda lånen till så låg ränta som möjligt över så lång tid som möjligt och tror man på en skenande inflation så kommer ju trycket på löneökningar att öka så då gör man ju inte bort sig om man så skulle öka amorteringen till 10 000 per månad.
Fast det där går emot all grundläggande macroekonomisk teori.
Jag säger inte att det inte kan hända. Bara att det är extremt osannolikt. Lite domedagsprofetia.
 
T
Möjligt att du kunde gjort en mer ekonomisk framgång genom att inte amorterat de kommande 5åren, placerat 6k/mån och om 5år löst lånet på huset, MEN nu när du valt att amortera av det i princip helt på 5år med bunden förhållandevis låg ränta (sett över längre period historiskt) och hög amorteringstakt, så har du tryggheten i att känna till dina kostnader i 5år, det är värt mycket. Att äga en fastighet utan skulder är en väldig frihetskänsla och det är ju inte orealistiskt även med normal inkomst, om man inte köper hus för miljonbelopp, vilka man ju fortfarande hittar på landsbygden. När man blir pensionär och har låga inkomster har man i get bra förhandlingsläge mot banken och man kanske blir sjuk och får sluta jobba före pensionsålder. Tycker du valt en sund och trygg väg. Boendet är det sista man ska spekulera med. Om 5år kan du spekulera med aktier och fonder för 6-8k/mån utan att riskera något, det kan bli riktigt fina inkomster från dom placeringarna då. Du har 5år på dig att bli börshaj
 
V vectrex skrev:
Fast det där går emot all grundläggande macroekonomisk teori.
Jag säger inte att det inte kan hända. Bara att det är extremt osannolikt. Lite domedagsprofetia.
Börsen är ju global (även om man bara handlar på Stockholmsbörsen som jag hittills har gjort) så rasar det i New York så lär det göra det här hemma också inom nån timme. Inflationen är ju knuten till valutan och eftersom att vi inte har infört euron så finns det väl inget som säger att inte vi kan ha högre inflation än euroländerna?

Jag tror ju som sagt att våra höga energipriser (i kombination med ökade byråkratiska kostnader) är det som kommer att driva inflationen här hemma och förvisso så är ju Tyskland i ungefär samma situation de med så du kanske har rätt men vi får se.
 
T Träkåk skrev:
Möjligt att du kunde gjort en mer ekonomisk framgång genom att inte amorterat de kommande 5åren, placerat 6k/mån och om 5år löst lånet på huset, MEN nu när du valt att amortera av det i princip helt på 5år med bunden förhållandevis låg ränta (sett över längre period historiskt) och hög amorteringstakt, så har du tryggheten i att känna till dina kostnader i 5år, det är värt mycket. Att äga en fastighet utan skulder är en väldig frihetskänsla och det är ju inte orealistiskt även med normal inkomst, om man inte köper hus för miljonbelopp, vilka man ju fortfarande hittar på landsbygden. När man blir pensionär och har låga inkomster har man i get bra förhandlingsläge mot banken och man kanske blir sjuk och får sluta jobba före pensionsålder. Tycker du valt en sund och trygg väg. Boendet är det sista man ska spekulera med. Om 5år kan du spekulera med aktier och fonder för 6-8k/mån utan att riskera något, det kan bli riktigt fina inkomster från dom placeringarna då. Du har 5år på dig att bli börshaj
Ja nu har jag ju sålt av det mesta av mitt aktieinnehav för att kunna finansiera diverse renoveringar här hemma så jag ser fram emot att börja på ny kula om några år sen. Det gäller bara att inte bli arbetslös för då sitter jag i skiten men jag verkar inom en ganska efterfrågad bransch (automation) så jag tror det ska gå vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.