Byggahus.se

Amorteringskrav - nybygge - ej bekostat via kreditiv?

1. R
    Medlem · Stockholm · 14 inlägg

Rado

Medlem
    Ska bygga ett fritidshus som vi dels bekostar genom att ta upp ett högre lån på vår permanenta bostad samt lånar lite inom familjen. Sedan när huset står klart så belånar vi upp fritidshuset o betalar av familjens lån.

Genom det nya lånet så kommer vi upp till en skuldkvot över 4,5 gånger bruttoinkomsten.

Nu till frågan: Huset kommer vara klart i april/maj 2018 och det nya amorteringskravet börjar ju gälla 1 mars. Om vi hade kört via byggnadskreditiv så hade vi inte omfattats av amorteringskravet då det då lånet räknas från när man skriver kontraktet med byggfirman och inte när det omvandlas till vanligt bolån. Men vad kommer gälla i vårt fall?

Jag är inte emot amorteringen och vill gärna så snabbt som möjligt ner under 4,5 gånger skuldkvot men vill få tydlighet i frågan ovan.

Tack!

2. J
    Medlem · Stockholm · 624 inlägg

JBa

Medlem
    Bara en tanke. Kan du inte ansöka om kreditiv men inte utnyttja det nämnvärt?

När jag för 10 år sen byggde med kreditiv kunde jag välja vilka fakturor jag lät betalas av kreditivet och sen vid värderingen inför omvandlingen till bolån ta upp de kostnader jag betalt kontant vid sidan om kreditivet. Banken var med på det upplägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.