6 134 läst ·
48 svar
6k läst
48 svar
Amortera om priserna går ner?
Kan man inte renovera och samtidigt minska sin skuld så har man förköpt sig och har egentligen inte råd med fastigheten ifråga. Renoveringen är underhåll som normalt förväntas utföras om man vill förlänga livslängden på kåken. Fortsätter en sådan syn på ekonomin kommer tyvärr alla vi tillsammans att få vara med och betala för bolånekollektivet, vare sig vi har skulder eller inte. Ackumulationen av kapital till finanssektorn fortsätter istället för att slussas vidare in i vettiga investeringar som gör din och min vardag lite bättre.
Att renovera ett badrum eller ett kök kostar väl 100 000-200 000 kr. Man ska ha en ganska bra årslön om man har råd med det och samtidigt amortera på sitt lån, utan att ta nya lån. Så jag förstår att det är många som väljer att inte amortera.-JC- skrev:
Det bör man ta hänsyn till vid en budgivning. Det syns ganska väl vad som är i behov av renovering och då anpassar man naturligtvis sina bud efter det och sin egna ekonomi.b8q skrev:
En renovering ökar ju också värdet på fastigheten, vilket gör att belåningsgraden sjunker, vilket ju borde ligga i bankernas intresse.
Eller för att ta ett konkret exempel: Jag köper ett hus för 3 miljoner, varav jag lånar 2 miljoner och har 1 sparad miljon i kontantinsats. Om jag inte gör nånting har jag alltså en belåningsgrad på 2/3, eller ca 66,7%. Skulle marknaden krascha och priserna sjunka med 30-35% kanske både banken och jag börjar bita på naglarna i det fallet.
Om jag istället lånar 2,5 miljoner, och fördelar min egen sparade miljon på 500 000 i kontantinsats och 500 000 på renoveringar som kanske höjer värdet på huset till 4 miljoner, så har jag nu 2,5/4, dvs 62,5% belåningsgrad.
Jag har fått ett fräschare hus, visserligen till en lite större räntekostnad, och banken har fått en lite bättre säkerhet för sitt lån.
Resonerar jag fel?
Eller för att ta ett konkret exempel: Jag köper ett hus för 3 miljoner, varav jag lånar 2 miljoner och har 1 sparad miljon i kontantinsats. Om jag inte gör nånting har jag alltså en belåningsgrad på 2/3, eller ca 66,7%. Skulle marknaden krascha och priserna sjunka med 30-35% kanske både banken och jag börjar bita på naglarna i det fallet.
Om jag istället lånar 2,5 miljoner, och fördelar min egen sparade miljon på 500 000 i kontantinsats och 500 000 på renoveringar som kanske höjer värdet på huset till 4 miljoner, så har jag nu 2,5/4, dvs 62,5% belåningsgrad.
Jag har fått ett fräschare hus, visserligen till en lite större räntekostnad, och banken har fått en lite bättre säkerhet för sitt lån.
Resonerar jag fel?
Jag har en hel del pengar på Hoist Spar som ger 3.15% Jag har också en del på marginalen bank som gav 3.25% fram till April 2013, men de erbjuder f.n. "bara" 3.05%. Båda med insättningsgaranti.PCLarsson skrev:
Så svårt är det inte att hitta bankkonton med insättningsgaranti som har högre ränta än vad många verkar betala i låneränta. Jag är mer förvånad över att vissa inte ens verkar ha googlat saken.
Redigerat av moderator:
Menar du att staten finansierar dem? De lånar ut pengar till folk som behöver och lånar in mina pengar till bra ränta...PCLarsson skrev:
Skulle de annars ha statlig lånegaranti?
Du får gärna spara dina pengar till nollränta, men jag försöker få ut det mesta av mina möjligheter.
Du hade sannolikt inte gjort insättningarna där du gjort om det inte var garanterat av staten. Vilket gör att bolagen inte hade fått denna ränta, så på så sätt tjänar dessa bolag stora pengar på en statlig garanti, eller egentligen subvention...bra-byggare skrev:Jag har en hel del pengar på Hoist Spar som ger 3.15% Jag har också en del på marginalen bank som gav 3.25% fram till April 2013, men de erbjuder f.n. "bara" 3.05%. Båda med insättningsgaranti.
Så svårt är det inte att hitta bankkonton med insättningsgaranti som har högre ränta än vad många verkar betala i låneränta. Jag är mer förvånad över att vissa inte ens verkar ha googlat saken.![]()
Nej, inte subvention. Garanti. Pengarna som betalas ut är inte statens, utan insättarnas.PCLarsson skrev:
Att staten ser till att lagar följs brukar normalt inte kallas subvention.
Jag hade inte satt in pengarna på någon bank över huvud taget om inte det fanns insättningsgaranti. Så även din bank är "subventionerad".