Kikade på perilexuttag när jag var ute och kollade efter annat på ställen som säljer Elko. De som hade perilex hemma hade uttag från Amiga vilka såg ut att sakna vettig anslutningsmärkning. Finns ju en aktuell tråd som visar vad som kan hända om det kopplas fel och därför fick jag intrycket att Amiga är i klass med Malmbergs, men jag kan ju ha fel.

Sladdställen som Clas Ohlson rear ut för 19 spänn (tre meter gummikabel) är från samma tillverkare. Någon som har en åsikt om märket i stort?

ett märke som alla andra som kommer och går...
jag hjälpte grannen att flytta perilexen då den satt för högt upp och tog i spisen och då hade han köpt just ett amiga-uttag på järnhandeln, utanpåliggande, och det var verkligen rena skräpet att koppla in, när man drog åt klämmorna så vred sig hela blecket, och jordskruven var det riktigt kass kontaktering på, om man bara skalade kabeln och stoppade den rakt in och drog åt så böjde sig klämman och kabeln halkade ur åt sidan.. jag fick forma den till ett U med spetstången, sedan skruva ut jordskruven helt, in med kabeln under blecket och dra till skruven inte alltför hårt...
dessutom var det svårt att skruva fast det i väggen då hålen där man stoppade i skruvarna inte var hål utan som på gamla porslinsbrytare så var de öppna åt sidorna, fast detta var plast och vek sig lätt så skruvarna ville böja ut sig åt sidan och halka ur.. usch!
det var faktiskt mycket bättre kvalitet även på malmbergs

Jag får kallsvettningar om jag "blir tvingad" att koppla något annat än sockel-uttag när det gäller spisuttag! Kopplat å klart på kanske 30sek

Amiga är ju en dator!

• Gilla
MekarMartin
  • Laddar…
Detta är Amiga ..

Annars.. vore intressant med en bild på detta "Amiga uttag" samt veta vilken affär det sålts i.

Clas Ohlson säljer som sagt produkter från Amiga.
324935_X_2007-06-26_091223_900.jpg

nej det uttaget jag menade som var förpackat i amiga-påse var ett exakt likadant som julas:
400376_d.jpg
det ser snyggt ut men är skit.

electrocuted, Var köpte du det uttaget, om inte hos Jula?

(Jula har väldigt mycket produkter som inte fungerar som dom ska)

Amiga har både infällda och utanpåliggande perilex. Orkade bara lägga in en bild på det infällda. Det lustiga är att det verkar vara svårt att hitta annat än Amiga även om butikerna saluför Elko och Eljo.

plank5 skrev:
electrocuted, Var köpte du det uttaget, om inte hos Jula?

(Jula har väldigt mycket produkter som inte fungerar som dom ska)
grannen som det skulle monteras hos köpte det på en lokal järnhandel.

Amiga är mycket sämre än Malmbergs. Köpte på lokala granngårdenbutiken ett fyrvägs utanpåliggande uttag.
Vid monteringen så gick gängorna sönder när jag skulle skruva fast fasledaren. Var och bytte mot ett nytt och i detta så hade dom dragit gängorna snett redan vid fabrik.
Slängde skiten och körde 3 mil för att köpa ett elko...

Frågan man osökt ställer sig är om det som privatperson går att få tag i vettiga perilexuttag?

Jag har varit inne på bauhouse och köpt eljo perilex när det krisat och grossisterna inte varit öppna.

T
Köpte ett infällt perilexuttag på Clas Ohlsson av märket Amiga, rena skräpet. Jag vågade inte använda det, lämnade tillbaka och köpte ett på Bauhaus istället.

Det kändes som hälften av kardelerna på en alldeles vanlig 2,5 kvmm FK hamnade utanför skruven/muttern, hur bra är det om man kör höga belastningar genom?

Hmm... Bauhaus i Göteborg hade gömt sina perilex väl senast jag var där. Får leta bättre nästa gång eller ta det med grannen elektrikern.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.