Marlene Eskilsson skrev:
Jag tror det är dags att jag skriver en artikel om öppna spisar...  
Marlene, Jag tror att det skulle hjälpa många 8)
Det tog tid för oss att undersöka möjligheten, hade inte vi varit envisa som vi är, vi hade  gått med på rekommendationen direkt.
Men logiken sa, att om inget brännbart finns i närheten och det är klinkers på betonggolv, vad kan brinna?
Tur var ,att vi hittade boken med byggreglerna på Byggtjänst.
Det är en jätte bra idé att skriva en artikel om det  :D

Karl -> vi tyckte precis som du gör. Regeln är egentligen inte genomtänkt. Det skulle räcka med att göra området runt spisen lite större än vad den är idag.
Eller göra som vi, att lägga klinkers på hela vardagsrummet ;D
Jag vet att det är inte vanligt att göra i Sverige, här lägger man trägolv t o m i köket.
Vi har fått inspiration av Provence och Spanien, lite elegant lantlig.

Marlene Eskilsson skrev:
Sweli, vad heter boken om regler för spisbygge? Låter härligt med elegant lantlig Provence-stil. Ska ni ha franskt lantkök också?
Hej Marlene, måste fråga sambon vad exakt heter boken han läste. Hittade boken på Byggtjänst om byggregler. Han slog upp och hittade just golvavstånd och det jag berättade.

Vi köpte 2 böcker, det är läroböcker:
M4 Murning Skorstenar
M5 Murning Öppna Spisar

Såg på byggbokhandeln.com en bok som jag tänkte köpa för att få lite inspiration. "The fireplace book" Detta är en inspirerande stilguide över olika eldstäder, med inriktning på öppna spisar. Boken är rikligt illustrerad och ger dig mängder av tips när du själv ska inreda med öppen spis. Här presenteras alla stilar från barocken och framåt. Även det allra senaste och mest futuristiska finns med. Engelsk text.
Utgivare: Thames and Hudson
Art nr: 6023175
Utgivningsår: 2000
ISBN: 0500510040

Köket har vi valt Ballingslöv Meny vainiljgul med herrgårds tillbehör. Det blir U-format med en halvö som delar köket och matplatsen. Gasspis Nostalgie från Ylve.
Matplatsen har ett fönsterburspråk i L. Takhöden på bottenvåningen blir 2,60 så vi tyckte att lite herrgårdstil passar bra till spisen. Vi funderar på att ha tegel på spisväggen.

Absolut!! tack för hjälpen!
Om du vill kan jag skicka bilder av husmodellen vi gjorde.
Måste säga att tack vare detta forum, det ser ut att vi kommer att få det drömhuset vi ville ha, med det speciella egen designade badkar och den franska/engelska öppna spisen!!

Tack, tack, tack för att ni finns ;D ;D ;D

Jag tror att du har fått dom nu ;D
Väntar med spänning på dina kommentarer, tips och råd.
När får ni in boken om öppna spisarna?

Tack Marlene, kommer att lägga beställningen så fort jag ser den ;D

Jag har aldrig sett "Dallas"... Men har någon några fina bilder på Amerikanska öppna spisar, antingen som webadress eller foton vore jag tacksam ifall ni kunde dela med er av dom.

Har inga just nu väntar på boken "Fire places", jag kan skanna sen och skicka.
Hittade några i England kan försöka skicka dom till dig för att ge dig en idé av vad vi pratar om.
Jag kunde inte skicka utan e-mailadress.

Vi är ganska envisa i vår familj. Vi har klarat redan frågan om att bygga badkaret på övervåningen, nu ska vi ge oss på frågan "to be or not to be" öppna spisen
Nu blev vi lite rädda! Får man inte ha badkar på övervåningen om man vill, finns det bestämmenser för sådant??

/Lisa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.