8 461 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
Amerikanska öppnas spisar
Sida 1 av 2
Såna spisar finns nog inte som byggsats, men har du bara en bild kan en bra murare ge pris på, och göra en likadan.
Kolla i Gula Sidorna!
Om du bor i Stockholm kan jag rekommendera en firma som heter Wärmemuraren. De byggde vår spis och vi är supernöjda.
Kolla i Gula Sidorna!
Om du bor i Stockholm kan jag rekommendera en firma som heter Wärmemuraren. De byggde vår spis och vi är supernöjda.
Jag förstår att här har man regler för allting... men ibland är dom ganska dumma eller kan jag säga istället regeln för regelnskull.
Jag förstår att om man har ett trähus med trägolv, kanske det är lite farligt att ha en öppenspis i golvnivån.
Men har man betonggrund, klinkers på golvet, vad är det som kan brinna?
Jag vill ha en öppenspis i Amerikansk stil i golvnivå!!!
Jag förstår att om man har ett trähus med trägolv, kanske det är lite farligt att ha en öppenspis i golvnivån.
Men har man betonggrund, klinkers på golvet, vad är det som kan brinna?
Jag vill ha en öppenspis i Amerikansk stil i golvnivå!!!
Vad tycker din betonggrund om hög värme? Du kanske till och med har ett par slangar ingjutna i betongen i närheten av stället du vill ha eldstaden...
Klart att det går att lösa på något sätt! Jag såg bara framför mig att du skulle tända en brasa direkt på betongenSweli skrev:
Om man inte får ha eldstaden i golvhöjd skulle det vara intressant att veta hur högt upp den måste vara.
Det just det vi håller på undersöka 
Såg en bild för en stund sen av en spis som var c:a 15 cm från golvet. Säljs i Sverige för inbyggnad i vägg.
Who knows... maybe vi lyckas fixa en Amerikansk öppenspis med Svenksa regler ;D
Vi är ganska envisa i vår familj. Vi har klarat redan frågan om att bygga badkaret på övervåningen, nu ska vi ge oss på frågan "to be or not to be" öppna spisen ;D
Såg en bild för en stund sen av en spis som var c:a 15 cm från golvet. Säljs i Sverige för inbyggnad i vägg.
Who knows... maybe vi lyckas fixa en Amerikansk öppenspis med Svenksa regler ;D
Vi är ganska envisa i vår familj. Vi har klarat redan frågan om att bygga badkaret på övervåningen, nu ska vi ge oss på frågan "to be or not to be" öppna spisen ;D
Marlene, tala om för muraren att han har FEL!
Vi läste idag i Boverkets byggregler att:
Om en öppen spis placeras på brännbar material (t ex trägolv) så måste eldstaden vara minst 40 cm från golvet.
Men om du har klinkers (som vi ska ha i vardagsrummet) kan du ha öppen spisen i golvnivå ;D
Vi åkte till Byggtjänst i Stockholm och köpte läroböcker om murning av öppna spisar och murning av skorsten.
Vi ska göra en öppen spis i Amerikansk stil.
Vi läste idag i Boverkets byggregler att:
Om en öppen spis placeras på brännbar material (t ex trägolv) så måste eldstaden vara minst 40 cm från golvet.
Men om du har klinkers (som vi ska ha i vardagsrummet) kan du ha öppen spisen i golvnivå ;D
Vi åkte till Byggtjänst i Stockholm och köpte läroböcker om murning av öppna spisar och murning av skorsten.
Vi ska göra en öppen spis i Amerikansk stil.
Det är egentligen en märklig regel...om en bit glödande kol ramlar ur en brasa 30 cm över golvet kan du vara säker på att den rullar ut en bra bit, kanske tom längre än de trettio centimentrarna sten eller plåt du måste ha framför. Låg eldstaden i samma höjd skulle det inte inte bli lika bra fart på bitarna..