Byggahus.se
MultiMan
daddydj daddydj skrev:
Saker som Amazon själva säljer brukar de leverera oavsett om de lagt in fel pris men här är det ju en tredjepartsäljare som gjort fel och då är det inte värt mödan att driva det vidare.
Det har ändrats senaste året. Rätt mycket felprisat FBA har stoppats, vilket är rätt rimligt egentligen.
 
MultiMan
daddydj daddydj skrev:
Vilket fall syftar du på?
Det förstår du väl?


👶
 
Hep Hep skrev:
Handlat från Amazon i alla möjliga länder, Wish och Temu utan problem. Beställt och betalt små skitsaker från både alibaba och aliexpress, men aldrig fått något.
maken föredrar Alien före Wish pga portot innan (nu har ju Wish samlingsporto! )

Alibaba importerade jag en del saker från när jag hade företag.. så då provade jag dem privat med.. funkade bra.. men jag hade för mig de gick över till företag o större partier? (Det Är 15 år sedan jag anv dem..så det kan ha ändrats igen)
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det förstår du väl?


👶
Nä, jag får nog ta på mig dumstruten. Jag scrollade tillbaka några sidor tidigare idag utan att hitta någon ledtråd.
 
Fick ett noname-batteri till en Dyson-dammsugare levererat på ett par dagar från Amazon. Snabbbare leverans och till en liten bråkdel av priset för ett originalbatteri. Vi får se hur bra det är, men den måste överskrida priset med råge.

Beställde också knappcellsbatterier till en bråkdel av vad de kostar i Sverige. Levererade inom två dygn. Även där är batterierna prisvärda även om de inte är av yppersta kvalitet. Utvärderingen pågår, jag använder ett av dem för att driva en julgran i flera färger. Batteriet har snart räckt längre än batteriet som följde med i alla fall...
 
Cheesen
pacman42 pacman42 skrev:
Fick ett noname-batteri till en Dyson-dammsugare levererat på ett par dagar från Amazon. Snabbbare leverans och till en liten bråkdel av priset för ett originalbatteri. Vi får se hur bra det är, men den måste överskrida priset med råge.

Beställde också knappcellsbatterier till en bråkdel av vad de kostar i Sverige. Levererade inom två dygn. Även där är batterierna prisvärda även om de inte är av yppersta kvalitet. Utvärderingen pågår, jag använder ett av dem för att driva en julgran i flera färger. Batteriet har snart räckt längre än batteriet som följde med i alla fall...
Noname batteriet till våran Dyson har då hållit längre än orginalbatteriet...
 
Cheesen Cheesen skrev:
Noname batteriet till våran Dyson har då hållit längre än orginalbatteriet...
Det är det jag misstänker också. Jag har redan bytt två batterier på garantin, nu har garantin gått ut...
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Nä, jag får nog ta på mig dumstruten. Jag scrollade tillbaka några sidor tidigare idag utan att hitta någon ledtråd.
Användarforumspost där någon beskriver en dålig upplevelse med Amazon och känner sig lurad.
 
  • Gilla
daddydj
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ni som beställt via amazon.. har ni även beställt från andra liknande företag? Wish, Temu, alienextress, alibaba osv?

Har de skött service och reklamationer (fel) bättre el sämre?

(jag är allköpare.. dvs inte bara de nämnda 😊 sedan gynnar jag gärna lokala företag oxå - men inte direkt svenska företag som säljer samma produkter, som nämnda sajter, till dubbla priserna!)
Har beställt rätt mycket från Amazon. Har aldrig haft problem med det de säljer själva. Även köpt från andra säljare. Haft något problem, men allt har lösts. Köper dock vanligtvis inte typiska Kina-prylar från Amazon. På dessa är för det mesta AliExpress billigast, men ibland Banggood. Köpt från Temu en gång på introduktions erbjudande. Då var de billigare än AliExpress, men inget jag kollat på efter. Har nog beställt från AliExpress några hundra gånger. Har någon gång fått grejer med dålig kvalitet, men med åren lärt mig hur jag ska köpa. Läsa många reviews. Dyrare grejer även läsa på forum, kolla youtube-filmer mm. Inte köpa billigast möjligt, utan välja dyrare modeller, sedan hitta billigaste stället som säljer just den. Har nog bara åkt på problem ett par gånger vad jag minns. Jag ser det som att från Ali så har man inte några garantier att åberopa. Det är en del i att det är billigt. Man behöver även hålla koll på när ”Order about to finish” Om man får detta meddelande och man inte fått sitt paket, så MÅSTE man be om mer tid. Gör man inte det så åker man ur systemet, och det är inte alls säkert att man får någon hjälp om paketet inte kommer fram eller om det är skadat.
Så, min erfarenhet är att Amazon sköter kundkontakten mycket bättre än AliExpress (som är de ända jag har mycket erfarenhet av). Även bättre än endel svenska företag.
Men, då AliExpress ibland kan vara så väldigt mycket billigare, har jag ändå sett det som att det är värt att chansa. Särskilt då jag själv (tyvärr) är rätt dålig på att åberopa garantier och liknade för billigare saker. Varför ska jag då betala extra för en ”tjänst” jag sällan nyttjar.
 
Redigerat:
  • Gilla
daddydj och 1 till
  • Laddar…
AXS
Tycker Amazon är helt okej och beställer en hel del. Kundtjänst utmärkt.

Men det världssämsta airmee gör att jag funderar på att sluta handla. Tror inte jag haft en enda leverans som kommer i tid.
Kör nu leverans till ombud även om jag har Prime, Postnord är de enda som verkar kunna leverera som de lovat.
 
  • Gilla
Mr Tool
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Postnord är de enda som verkar kunna leverera som de lovat.
Bring funkar klockrent för mig. Säkert väldigt olika från plats till plats.
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
Bring funkar klockrent för mig. Säkert väldigt olika från plats till plats.
Säkerligen. Här har de aldrig lyckats med en enda hemleverans utan det hamnar hos deras ombud istället. Tvivlar på att de ens har en bil på orten, vid ett tillfälle ansträngde vi oss för att få det utkört men det hände aldrig.
 
AXS
Alfredo Alfredo skrev:
Bring funkar klockrent för mig. Säkert väldigt olika från plats till plats.
Sant, bring brukar leverera i tid och inte krångla.

Förut var Instabox bäst generellt, men de har gått ner sig och används aldrig av amazon.
 
Köpte ett tangentbord före jul, det visade sig att det var trasigt och jag beställde retur (gratis). Så snart returpaketet var registrerat så fick jag pengarna insatta på kontot, dvs så snart jag hade skickat det (inte när de fick det). Riktigt bra service.
 
AXS AXS skrev:
Tycker Amazon är helt okej och beställer en hel del. Kundtjänst utmärkt.

Men det världssämsta airmee gör att jag funderar på att sluta handla. Tror inte jag haft en enda leverans som kommer i tid.
Kör nu leverans till ombud även om jag har Prime, Postnord är de enda som verkar kunna leverera som de lovat.
Surt att höra! Jag bor också i Stockholm, dock i norrort och AirMee levererar nästintill alltid i tid. Ibland när de har för mycket har de levererat dagen efter istället. Bring är sämst hos oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.