Snailman
Har nyligen påbörjat min tredje gratismånad med Prime, trevligt trodde bara man fick det en gång. (Är några månaders mellanrum utan emellan)

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
N
Tycker den är toppen, man får prime video och sen gratis hemleverans på nästan allt för runt 50 kr i månaden.
Och leveranserna funkar i princip alltid i tid, dock krångla 2 leveranser runt jul. Inga krångel med återbetalning om det "försvinner". Ibland kommer det 1-2 dagar efter beställning, förstår inte hur det fungerar då det ser ut som det kommer från Tyskland. Men står ju tydligt när det ska levereras, som nästan alltid stämmer.

• Gilla
Skumpe och 5 till
  • Laddar…
Ja, bara positivt att säga här också.
(y)

• Gilla
Skumpe och 1 till
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Tycker den är toppen, man får prime video och sen gratis hemleverans på nästan allt för runt 50 kr i månaden.
Och leveranserna funkar i princip alltid i tid, dock krångla 2 leveranser runt jul. Inga krångel med återbetalning om det "försvinner". Ibland kommer det 1-2 dagar efter beställning, förstår inte hur det fungerar då det ser ut som det kommer från Tyskland. Men står ju tydligt när det ska levereras, som nästan alltid stämmer.
Jo det funkar mycket bra... sen en sak som man bör ha koll på det är att jämföra priserna med amazon.de
Nu funkar iaf mitt konto för både se samt de och mycket förefaller ju skickas från Amazon Sarl.(vart nu deras megalager ligger i Europa?). Klart stor prisskillnad på vissa saker!

P paralun skrev:
Jo det funkar mycket bra... sen en sak som man bör ha koll på det är att jämföra priserna med amazon.de
Nu funkar iaf mitt konto för både se samt de och mycket förefaller ju skickas från Amazon Sarl.(vart nu deras megalager ligger i Europa?). Klart stor prisskillnad på vissa saker!
Tips: använd www.hagglezon.com

Amazon har lager i alla länder de är aktiva, DE, FR, IT, ES, NL och säkert ännu fler. Det mesta (90%?) har skickats från Tyskland.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Tips: använd www.hagglezon.com

Amazon har lager i alla länder de är aktiva, DE, FR, IT, ES, NL och säkert ännu fler. Det mesta (90%?) har skickats från Tyskland.
Perfekt!
Jo de har ju ett lager i Sverige också men det mesta levereras ju från Tyskland förefaller det som.
Amazon Sarl har ju sedan säte i Luxemburg.
Sen kan man då stöta på tyska handlare som inte levererar till Sverige men det är ju egentligen brott mot EU lagstiftningen för fri rörlighet av varor.

EDIT
Kollade ett köp mha ASIN numret...
https://www.hagglezon.com/en/s/B07PRJYGB2

Positivt här oxå. Väl värt pengarna och mkt bra serier/dokumentärer/filmer. Sarl då skickas det väl från polen

Cheesen
P paralun skrev:
N neo11 skrev:
Alltså jag har ju haft prime sedan långt innan amazon.se öppnade portarna.... Prime video men framförallt prime gaming tycker jag är väl värt den där symboliska slanten... https://amzn.to/3lGl8Pg Man glömmer fort bort att det finns mer än bara fri frakt. Gaming är ju inget för casualspelaren men jag uppskattar att alla i familjen faktiskt får något från gaming nära varenda månad. Jag misstänker att man har andra fördelar om man dessutom har såna dära alexaprodukter hemma. Vi har ju google home så det är inte riktigt aktuellt med echo, alexa, kindle och allt vad dom heter. Men hade vi saknat Google home så hade jag definitivt testat deras sortiment av smarta produkter.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Alltså jag har ju haft prime sedan långt innan amazon.se öppnade portarna.... Prime video men framförallt prime gaming tycker jag är väl värt den där symboliska slanten... [länk] Man glömmer fort bort att det finns mer än bara fri frakt. Gaming är ju inget för casualspelaren men jag uppskattar att alla i familjen faktiskt får något från gaming nära varenda månad. Jag misstänker att man har andra fördelar om man dessutom har såna dära alexaprodukter hemma. Vi har ju google home så det är inte riktigt aktuellt med echo, alexa, kindle och allt vad dom heter. Men hade vi saknat Google home så hade jag definitivt testat deras sortiment av smarta produkter.
Jo gaming är inget för mig men Prime video kollar vi ofta på men det går i vågor med bra filmer.
Sen ser jag aldrig en film/serie med sämre Imdb betyg än 6 och just nu har det varit mycket skräp.
Sen blir även Alexa kompatibel med nya standarden Matter, borde dyka upp snart. Kör Google Home själv.

P paralun skrev:
Perfekt!
Sen kan man då stöta på tyska handlare som inte levererar till Sverige men det är ju egentligen brott mot EU lagstiftningen för fri rörlighet av varor.
Njae, gör det verkligen det? Kontraheringsfriheten finns väl fortfarande kvar, att du som säljare har rätt att välja vem du vill göra affärer med. Fri rörlighet handlar mer om att ett land inte får sätta upp handelshinder i form av skatter, tullar eller regler som försvårar för andra länder.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
P paralun skrev:
Perfekt!
Jo precis så. Alla handlare i varje EU-land måste leverera till alla andra EU-länder annars är det ett brott..?! :rofl:

• Haha
cpalm
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Njae, gör det verkligen det? Kontraheringsfriheten finns väl fortfarande kvar, att du som säljare har rätt att välja vem du vill göra affärer med. Fri rörlighet handlar mer om att ett land inte får sätta upp handelshinder i form av skatter, tullar eller regler som försvårar för andra länder.
Jo nu var det ett tag sedan jag rotade ifrågan men det poppade ju upp tjänster som myGermany som man kunde använda istället på prylar som var mycket billigare i Tyskland, https://mygermany.com/
Grundprincipen ska vara att det ska levereras men här är det nog en massa fulspel i återförsäljarleden och nationella agenturer.

Jag försökte beställa plastpåsar, men fick ett mail med rubriken "Din beställning har avbrutits" och innehåll "Orsak till avbrytande: Säljaren avbröt beställningen".

Trodde vitsen med att sälja via Amazon var att sälja och inte att tacka nej till att sälja....

JanneJanne123
Kan väl finnas många anledningar att man som säljare vill avbryta? Kanske felaktigt lagersaldo, fel pris eller någon annan anledning. Är ju bättre med avbruten beställning direkt istället för uppskjutet leveransdatum i all evighet som många andra håller på med.

• Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Jag försökte beställa plastpåsar, men fick ett mail med rubriken "Din beställning har avbrutits" och innehåll "Orsak till avbrytande: Säljaren avbröt beställningen".

Trodde vitsen med att sälja via Amazon var att sälja och inte att tacka nej till att sälja....
Jo ett mer vanligt fel är att en säljare blandat ihop Euro och Svenska kronor.
Vid en skarp beställning så kollar sannolikt säljarna hur det är....
Annars har Amazon fungerat mycket bra för mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.