C cpalm skrev:
Bättre för privatperson men inte för företagsköpare som vill kunna dra av momsen. Ett av de eviga irrititationsmomenten som företagsköpare på eBay.
Har eBay ens någon funktion för att hantera exportmoms?
Lite fånigt att inte värdens typ två största internationella handelsplatser inte lyckas hantera europeisk moms på "rätt" sätt och kommer undan med det. Säger kanske lite om momsregelverket...
Jag har också undrat varför inte ebay löser ”eu faktura” för företag. Men troligen beror det på att det inte är ebay som är säljare, utan bara förmedlar. Dessutom ofta privat. Men jag tycker de borde ha en funktion för företag att kunna erbjuda att sälja ”exkl VAT” precis som Amazon Buisness…
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
MrJay MrJay skrev:
Har du Business account? Inga problem här, momsen hanteras korrekt oavsett om det är .de eller .se domän
Jag pratar om eBay alltså.
Har aldrig handlat som företagare på amazon, men de kanske hanterar EU-moms korrekt.
 
MrJay
C cpalm skrev:
Jag pratar om eBay alltså.
Har aldrig handlat som företagare på amazon, men de kanske hanterar EU-moms korrekt.
Ah, my bad. Ebay handlar jag på bara som privatperson, jag var inte medveten om att de kunde tillgodose företagskunder (tror inte det).
 
C cpalm skrev:
Jag pratar om eBay alltså.
Har aldrig handlat som företagare på amazon, men de kanske hanterar EU-moms korrekt.
Du kan registrera ett ”företagskonto” med VAT uppgifter på tex amazon.de då får du exkl moms priser från dom som erbjuder det. Skulle säga att 50% går att köpa med eu faktura. Har använt detta i flera år..
 
MrJay MrJay skrev:
Ah, my bad. Ebay handlar jag på bara som privatperson, jag var inte medveten om att de kunde tillgodose företagskunder (tror inte det).
Man kan registrera ett konto som företagare. Men de har ingen lösning för momshantering i dagsläget.
 
C
MrJay MrJay skrev:
Ebay handlar jag på bara som privatperson, jag var inte medveten om att de kunde tillgodose företagskunder (tror inte det).
Man kan skapa ett företagskonto på eBay, men det är nog mest för att sälja verkar det som även om det inte är uttryckligen så. @mojjen: ja, jag tänker mig ett verktyg för säljaren. I och med att de också förmedlar betalningen blir det ju knas som det är nu.

Vad beträffar amazon så kanske de hanterar det rätt i slutänden, men som TS påpekar blir det lite konstigt att de inte kan visa priserna med rätt momssats från början. Man väljer ju ändå mottagarland.
 
M mojjen skrev:
Du kan registrera ett ”företagskonto” med VAT uppgifter på tex amazon.de då får du exkl moms priser från dom som erbjuder det. Skulle säga att 50% går att köpa med eu faktura. Har använt detta i flera år..
Man kan använda sitt Business konto/inloggning på alla amazon sidor. Men EU fakturor kommer bara slå igenom från sidor inom EU. Mao köp från tex Amamzon.com och co.uk kommer det inte funka.
 
Satsuki
Som svar på ursprungsfrågan har jag varit med om något liknande om jag har leveransadress till mitt ombud (default pga att paketet levererades dit förra gången). Om jag väljer min hemadress som leveransadress och sedan väljer gratis leverans till ombud blir det rätt.

Tror det har något att göra med cookies eller att det på annat sätt ligger kvar info i telefonen. Alltså inte att det är Amazons fel….
 
Oj det blev en lång tråd, om lite allt möjligt. Jag fick svar från Kundtjänst, men inget som gav mig svar på frågan varför gratis-fraktalternativet försvar vid sista steget i beställningsprocessen. Hon svarar mig att om jag förmodan ändå åker på frakten, så kommer de återbetala mig den. Nej tack, jag tänker inte godkänna ett köp och sen försöka få återbetalt för att någon på kundtjänst sagt något.

Jag var nyss i kontakt med Nordea ang. överföring till utlandet som enligt kundtjänst skulle vara gratis - men icke. När jag påpekade detta fick jag svaret "vi kan inget göra, och ber om ursäkt att kundtjänst gav dig fel svar" ..trots att 3 olika personer på nordea svarade samma sak innan jag förde över pengarna. Ni kan förstå jag börjar bli bitter. Det handlar inte primärt om pengarna utan jag irriterar mig på detta fulspel.
 
Du har ju 2 alternativ. Ett med gratis frakt. Och alternativ 2 som ligger högst upp och förbockat är att gå med i amazons lojalitets program "Prime" med en gratisperiod. DVS det som amazon går runt på. Säger du upp det enligt avtalet så går du ut ur prime kmoch betalar inget

Jag nyttjar själv prime 7-8ggr i månaden och tycker det är värt sin kostnad
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
V
Dracula Dracula skrev:
Oj det blev en lång tråd, om lite allt möjligt. Jag fick svar från Kundtjänst, men inget som gav mig svar på frågan varför gratis-fraktalternativet försvar vid sista steget i beställningsprocessen. Hon svarar mig att om jag förmodan ändå åker på frakten, så kommer de återbetala mig den. Nej tack, jag tänker inte godkänna ett köp och sen försöka få återbetalt för att någon på kundtjänst sagt något.

Jag var nyss i kontakt med Nordea ang. överföring till utlandet som enligt kundtjänst skulle vara gratis - men icke. När jag påpekade detta fick jag svaret "vi kan inget göra, och ber om ursäkt att kundtjänst gav dig fel svar" ..trots att 3 olika personer på nordea svarade samma sak innan jag förde över pengarna. Ni kan förstå jag börjar bli bitter. Det handlar inte primärt om pengarna utan jag irriterar mig på detta fulspel.
Förstår inte problemet.
Du är inte kvingad att handla på Amazon, välj en annan butik istället.
Tycker tvärtom. Amazon har en kanon tydligt system med många valmöjligheter och o alla återbetalningar då vissa saker skickas långt ifrån sker alltid som utlovat bara man kontaktar dem.
 
  • Gilla
wackero
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Oj det blev en lång tråd, om lite allt möjligt. Jag fick svar från Kundtjänst, men inget som gav mig svar på frågan varför gratis-fraktalternativet försvar vid sista steget i beställningsprocessen. Hon svarar mig att om jag förmodan ändå åker på frakten, så kommer de återbetala mig den. Nej tack, jag tänker inte godkänna ett köp och sen försöka få återbetalt för att någon på kundtjänst sagt något.

Jag var nyss i kontakt med Nordea ang. överföring till utlandet som enligt kundtjänst skulle vara gratis - men icke. När jag påpekade detta fick jag svaret "vi kan inget göra, och ber om ursäkt att kundtjänst gav dig fel svar" ..trots att 3 olika personer på nordea svarade samma sak innan jag förde över pengarna. Ni kan förstå jag börjar bli bitter. Det handlar inte primärt om pengarna utan jag irriterar mig på detta fulspel.
Har du beställt något från Amazon någon gång?

Dels har du det kundtjänst skriver på mail, förutsätter jag, alltså finns hennes löfte skriftligt.
Sedan kan du som tidigare nämnts hoppa på en gratis Prime månad.

Banköverföring, du tänker inte använda kort eller Paypal?
 
Dracula Dracula skrev:
Jag var nyss i kontakt med Nordea ang. överföring till utlandet som enligt kundtjänst skulle vara gratis - men icke. När jag påpekade detta fick jag svaret "vi kan inget göra, och ber om ursäkt att kundtjänst gav dig fel svar" ..trots att 3 olika personer på nordea svarade samma sak innan jag förde över pengarna. Ni kan förstå jag börjar bli bitter. Det handlar inte primärt om pengarna utan jag irriterar mig på detta fulspel.
Hur kom Nordea in i detta klagande på Amazon?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.