För ett par år sedan handlade jag från Amazon.uk. De medvetet förvirrar köparen i syfte att ta mer betalt. Valda varor specificerades aldrig i varukorgen, utan de sammanfattade kostnaderna, sedan splittrade upp posterna på en egen vald metod, på ett sådant sätt att du har svårt se vad som är vad. Man dribblar bort kunden med beloppen som moms, frakt, paketeringsavgifter, o ev. valuta.

Det var omöjligt för mig att se vilka poster som var med o utan moms och hur de hade räknat ut sina specificerade belopp. Jag kunde bara sitta och gissa mig fram med miniräknaren i handen. Jag var uppmärksam och såg att priset ökade mellan varukorgen och kassan. En ny avgift hade tillkommit.

Nu ska jag köpa från Amazon.se och ser att man även här "fuskar". Det står klart och tydligt att det är gratis frakt på valda produkter, men i kassan så har ändå adderat frakt. Det står att varorna uppfyller kraven för gratis frakt. I de näst sista steget kan man välja gratis frakt, om man tecknar ett abonnemang på en tjänst. Att den är gratis första veckorna är inte relevant. För mig är detta falsk marknadsföring.

#amazonsverige

Skärmdump av Amazon.se's kundtjänstinformation om gratis frakt och varukorg som visar motsägelsefull information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump från Amazon.se med varukorg visande produkter och leveransalternativ, markerat alternativ för gratis frakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad jag kan se kan du välja gratis frakt till närmaste ombud som val två i listan. För gratis hemleverans krävs dock amazon Prime. Rent generellt tycker jag att amazon är tydliga med detta och är även smidiga med reklamationer.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 14 till
  • Laddar…
C
Dracula Dracula skrev:
Det var omöjligt för mig att se vilka poster som var med o utan moms och hur de hade räknat ut sina specificerade belopp.
Ja, det där är lite trassligt. Men handlar du på amazon.se är alla priser ink. svensk moms och gratis frakt-erbjudandet gäller till ombud. Handlar du på amazon.de så är alla priser ink. tysk moms, osv. Så på t.ex. amazon.de försvinner tyska momsen och ersätts med svensk moms i sista steget i utcheckningen, vilket är lite lurigt.
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
W wackero skrev:
Vad jag kan se kan du välja gratis frakt till närmaste ombud som val två i listan. För gratis hemleverans krävs dock amazon Prime. Rent generellt tycker jag att amazon är tydliga med detta och är även smidiga med reklamationer.
Självklart försvann detta alternativ när jag kom till kassan. Det står ju över allt att det är gratis frakt, men icke. Den bild du ser är innan jag kom till betalningsprocessens slut. Kanske någon kan tro att jag bor i Kalix och frakten måste adderas, men dels så bor jag i stockholm, centralt, och dels så marknadsför de gratis frakt. (varför det står prioriterad ombudsleverans vet jag ej, men det som syns är de val jag har)

Skärmavbild av leveransalternativ med ett gratis och ett som kostar 49 kr plus val för leveranssätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan det möjligen ha att göra med att en av produkterns säljs av tredje part? ...men å andra sidan skickas från Amazon. ...samt med text om berättigad fri frakt. Jag får inte ihop det. Ska se vad kundtjänst sen svarar mig.

Skärmdump av en onlinebutik som visar två produkter med fri frakt och tredjepartssäljare noteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dracula Dracula skrev:
Självklart försvann detta alternativ när jag kom till kassan. Det står ju över allt att det är gratis frakt, men icke. Den bild du ser är innan jag kom till betalningsprocessens slut. Kanske någon kan tro att jag bor i Kalix och frakten måste adderas, men dels så bor jag i stockholm, centralt, och dels så marknadsför de gratis frakt. (varför det står prioriterad ombudsleverans vet jag ej, men det som syns är de val jag har)

[bild]
Svårt att felsöka på distans, min kommentar gällde mer att det brukar fungera bra och vad jag kan se är det inte något systematiskt de gör.
 
Men om du väljer alternativet gratis till ombud. Menar du att det ändå blir bytt till 49 kr hemleverans i nästa steg? Det är inte min erfarenhet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Dracula Dracula skrev:
Kan det möjligen ha att göra med att en av produkterns säljs av tredje part?
Nä, så länge det är "Skickas från Amazon" skall det vara samma fraktvillkor som Amazons egna varor.
Skumt. Försvann alternativet för leverans till dörren nu alltså?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Skumt, Jag har beställt flera ggr och haft gratis leverans till ombud.
Prova att logga ut, töm cache, logga in och lägg beställning med gratis lev till ombud. Vad händer då?
 
  • Skärmklipp av leveransalternativ på en webbplats med markerat gratisfrakt alternativ och Amazon Prime erbjudande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Skumt, Jag har beställt flera ggr och haft gratis leverans till ombud.
Prova att logga ut, töm cache, logga in och lägg beställning med gratis lev till ombud. Vad händer då?
Hoppas det inte kostar något att avbryta en beställning, råkade nämligen lägga en order på 3 helt meningslösa testartiklar:p
 
  • Haha
  • Wow
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Hoppas det inte kostar något att avbryta en beställning, råkade nämligen lägga en order på 3 helt meningslösa testartiklar:p
Kostar gratis om du gör det inom rimlig tid.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Självklart försvann detta alternativ när jag kom till kassan. Det står ju över allt att det är gratis frakt, men icke. Den bild du ser är innan jag kom till betalningsprocessens slut. Kanske någon kan tro att jag bor i Kalix och frakten måste adderas, men dels så bor jag i stockholm, centralt, och dels så marknadsför de gratis frakt. (varför det står prioriterad ombudsleverans vet jag ej, men det som syns är de val jag har)

[bild]
Klicka i gratis frakt då, det står ju "Välj ett alternativ..", vad Amazon föreslår är behöver inte vara det som är gratis.
Du får registrera dig för Prime och klart, tycker jag det ut som.
 
P
C cpalm skrev:
Ja, det där är lite trassligt. Men handlar du på amazon.se är alla priser ink. svensk moms och gratis frakt-erbjudandet gäller till ombud. Handlar du på amazon.de så är alla priser ink. tysk moms, osv. Så på t.ex. amazon.de försvinner tyska momsen och ersätts med svensk moms i sista steget i utcheckningen, vilket är lite lurigt.
Där brukar tyska eBay vara bättre, blir oftast tysk moms på 19% för säljarna skiter i de nya reglerna med moms enligt mottagarlandet.
 
C
P Peter787 skrev:
Där brukar tyska eBay vara bättre, blir oftast tysk moms på 19% för säljarna skiter i de nya reglerna med moms enligt mottagarlandet.
Bättre för privatperson men inte för företagsköpare som vill kunna dra av momsen. Ett av de eviga irrititationsmomenten som företagsköpare på eBay.
Har eBay ens någon funktion för att hantera exportmoms?
Lite fånigt att inte värdens typ två största internationella handelsplatser inte lyckas hantera europeisk moms på "rätt" sätt och kommer undan med det. Säger kanske lite om momsregelverket...
 
MrJay
C cpalm skrev:
Bättre för privatperson men inte för företagsköpare som vill kunna dra av momsen. Ett av de eviga irrititationsmomenten som företagsköpare på eBay.
Har eBay ens någon funktion för att hantera exportmoms?
Lite fånigt att inte värdens typ två största internationella handelsplatser inte lyckas hantera europeisk moms på "rätt" sätt och kommer undan med det. Säger kanske lite om momsregelverket...
Har du Business account? Inga problem här, momsen hanteras korrekt oavsett om det är .de eller .se domän
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.