För ett par år sedan handlade jag från Amazon.uk. De medvetet förvirrar köparen i syfte att ta mer betalt. Valda varor specificerades aldrig i varukorgen, utan de sammanfattade kostnaderna, sedan splittrade upp posterna på en egen vald metod, på ett sådant sätt att du har svårt se vad som är vad. Man dribblar bort kunden med beloppen som moms, frakt, paketeringsavgifter, o ev. valuta.
Det var omöjligt för mig att se vilka poster som var med o utan moms och hur de hade räknat ut sina specificerade belopp. Jag kunde bara sitta och gissa mig fram med miniräknaren i handen. Jag var uppmärksam och såg att priset ökade mellan varukorgen och kassan. En ny avgift hade tillkommit.
Nu ska jag köpa från Amazon.se och ser att man även här "fuskar". Det står klart och tydligt att det är gratis frakt på valda produkter, men i kassan så har ändå adderat frakt. Det står att varorna uppfyller kraven för gratis frakt. I de näst sista steget kan man välja gratis frakt, om man tecknar ett abonnemang på en tjänst. Att den är gratis första veckorna är inte relevant. För mig är detta falsk marknadsföring.
#amazonsverige
Det var omöjligt för mig att se vilka poster som var med o utan moms och hur de hade räknat ut sina specificerade belopp. Jag kunde bara sitta och gissa mig fram med miniräknaren i handen. Jag var uppmärksam och såg att priset ökade mellan varukorgen och kassan. En ny avgift hade tillkommit.
Nu ska jag köpa från Amazon.se och ser att man även här "fuskar". Det står klart och tydligt att det är gratis frakt på valda produkter, men i kassan så har ändå adderat frakt. Det står att varorna uppfyller kraven för gratis frakt. I de näst sista steget kan man välja gratis frakt, om man tecknar ett abonnemang på en tjänst. Att den är gratis första veckorna är inte relevant. För mig är detta falsk marknadsföring.
#amazonsverige
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag kan se kan du välja gratis frakt till närmaste ombud som val två i listan. För gratis hemleverans krävs dock amazon Prime. Rent generellt tycker jag att amazon är tydliga med detta och är även smidiga med reklamationer.
Ja, det där är lite trassligt. Men handlar du på amazon.se är alla priser ink. svensk moms och gratis frakt-erbjudandet gäller till ombud. Handlar du på amazon.de så är alla priser ink. tysk moms, osv. Så på t.ex. amazon.de försvinner tyska momsen och ersätts med svensk moms i sista steget i utcheckningen, vilket är lite lurigt.Dracula skrev:
Självklart försvann detta alternativ när jag kom till kassan. Det står ju över allt att det är gratis frakt, men icke. Den bild du ser är innan jag kom till betalningsprocessens slut. Kanske någon kan tro att jag bor i Kalix och frakten måste adderas, men dels så bor jag i stockholm, centralt, och dels så marknadsför de gratis frakt. (varför det står prioriterad ombudsleverans vet jag ej, men det som syns är de val jag har)W wackero skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det möjligen ha att göra med att en av produkterns säljs av tredje part? ...men å andra sidan skickas från Amazon. ...samt med text om berättigad fri frakt. Jag får inte ihop det. Ska se vad kundtjänst sen svarar mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att felsöka på distans, min kommentar gällde mer att det brukar fungera bra och vad jag kan se är det inte något systematiskt de gör.Dracula skrev:
Självklart försvann detta alternativ när jag kom till kassan. Det står ju över allt att det är gratis frakt, men icke. Den bild du ser är innan jag kom till betalningsprocessens slut. Kanske någon kan tro att jag bor i Kalix och frakten måste adderas, men dels så bor jag i stockholm, centralt, och dels så marknadsför de gratis frakt. (varför det står prioriterad ombudsleverans vet jag ej, men det som syns är de val jag har)
[bild]
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Men om du väljer alternativet gratis till ombud. Menar du att det ändå blir bytt till 49 kr hemleverans i nästa steg? Det är inte min erfarenhet.
Hoppas det inte kostar något att avbryta en beställning, råkade nämligen lägga en order på 3 helt meningslösa testartiklartttomten skrev:
Klicka i gratis frakt då, det står ju "Välj ett alternativ..", vad Amazon föreslår är behöver inte vara det som är gratis.Dracula skrev:
Självklart försvann detta alternativ när jag kom till kassan. Det står ju över allt att det är gratis frakt, men icke. Den bild du ser är innan jag kom till betalningsprocessens slut. Kanske någon kan tro att jag bor i Kalix och frakten måste adderas, men dels så bor jag i stockholm, centralt, och dels så marknadsför de gratis frakt. (varför det står prioriterad ombudsleverans vet jag ej, men det som syns är de val jag har)
[bild]
Du får registrera dig för Prime och klart, tycker jag det ut som.
Där brukar tyska eBay vara bättre, blir oftast tysk moms på 19% för säljarna skiter i de nya reglerna med moms enligt mottagarlandet.C cpalm skrev:Ja, det där är lite trassligt. Men handlar du på amazon.se är alla priser ink. svensk moms och gratis frakt-erbjudandet gäller till ombud. Handlar du på amazon.de så är alla priser ink. tysk moms, osv. Så på t.ex. amazon.de försvinner tyska momsen och ersätts med svensk moms i sista steget i utcheckningen, vilket är lite lurigt.
Bättre för privatperson men inte för företagsköpare som vill kunna dra av momsen. Ett av de eviga irrititationsmomenten som företagsköpare på eBay.P Peter787 skrev:
Har eBay ens någon funktion för att hantera exportmoms?
Lite fånigt att inte värdens typ två största internationella handelsplatser inte lyckas hantera europeisk moms på "rätt" sätt och kommer undan med det. Säger kanske lite om momsregelverket...
Har du Business account? Inga problem här, momsen hanteras korrekt oavsett om det är .de eller .se domänC cpalm skrev:Bättre för privatperson men inte för företagsköpare som vill kunna dra av momsen. Ett av de eviga irrititationsmomenten som företagsköpare på eBay.
Har eBay ens någon funktion för att hantera exportmoms?
Lite fånigt att inte värdens typ två största internationella handelsplatser inte lyckas hantera europeisk moms på "rätt" sätt och kommer undan med det. Säger kanske lite om momsregelverket...

