Jag har varit i konakt med Ä-hus säljaren och han skulle skissa på en kalkyl åt oss.
De utför bara skyddsmålningen på huset,så ni måste fixa målningen själva, eller om ni tar en firma som gör det. Jag vet inte alls vad det skulle kunna kosta.
 
Sen tycker jag att det låter ganska mycket med ca 8000kr/mån i driftkostnad. På hur många år är erat lån på?
 
Vi har byggt ett Älvsbyhus Höner och fick en kalkyl på 7500:- av älsvbyhus, men när värdering och allt var gjort så blev det 6000:- isället, en glad överaskning. Älvsbyhus kalkyl för bygget stämde väldigt bra(det blev lite billigare), men det gör ju inget ;) Vi fick väldigt bra villkor via SEB-telefonbanken 0.6%på bottelånen och 2%på topplånen och högre värde på huset än vi hade räknat med.
 
Huset är ett höner med öppen planlösning(sx-modell), se lade vi till betsade köksluckor, parkett på nästan hela undervåningen, varmluftsugn med häll, både tumlare och torkskåp, större fönster i vardagsrum, takkupa, inget golv i hallen för där lade vi klinker själva och kaklade i köket. Alla tillval gick på ca 70kkr och tomten kostade 125kkr och slutpriset blev 1,3milj. 1,26 i botten och 40kkr i topplån, bottenlånen med 3 olika bindningstider med räntor mellan 4,25 och 4.85(5år) och topplån med ränta på ca 5%(har inte siffrorna framför mig just nu)
 
Vi är väldigt nöjda med huset vi har ju bara bott där i ett par månader. ;D Planlösningen gör att det känns lite större än det igentligen är så det ångrar vi absolut inte.
 
Någon som har erfarenhet av klinkerläggning, med golvvärme(elslinga), i hall och kök i Älvsbyhus?
 
Jag har SEB-telefonbanken och Älvsbyhus hjälpte oss med kontakten till banken, säljaren ringde upp dem och sa att han hade två kunder som var missnöjda med sina nuvarande banker och vad dom skulle kunna ge för villkor till oss. Vi hade lite krångel med Bankerna och var rätt trötta på att prata med dem, så han fixade det istället, bara att skriva på och börja bygga, SEB har funkat väldigt bra.
 
mrhuhta skrev:
Huset är ett höner med öppen planlösning(sx-modell), se lade vi till betsade köksluckor, parkett på nästan hela undervåningen, varmluftsugn med häll, både tumlare och torkskåp, större fönster i vardagsrum, takkupa, inget golv i hallen för där lade vi klinker själva och kaklade i köket. Alla tillval gick på ca 70kkr och tomten kostade 125kkr och slutpriset blev 1,3milj. 1,26 i botten och 40kkr i topplån, bottenlånen med 3 olika bindningstider med räntor mellan 4,25 och 4.85(5år) och topplån med ränta på ca 5%(har inte siffrorna framför mig just nu)

Imponerande att du kunde få bottenlånet till 97 % av huspriset och dessutom till så fenomenala räntor.

6000kr i månaden för ett "nyckelfärdigt hus" är ju sjukt billigt.
 
Bottenlånet räknas på husets värde inte på vad huset kostar att bygga .
 
Som Thomasbyggare säger så räknas bottenlånet på värderingen av huset och javisst är det kul att kunna bygga/bo billigt i ett nytt hus. Vi bor billigare i huset än vi bodde i våran 3:a inne i stan och då är huset nytt och vårat(bankens ;D)
 
Bara på skoj så har jag en fråga. är det någon som byggt ett Höner el. liknande i Sthlm närförorter? och vad är det värderat till idag?? Jag ska bygga ett och det kommer att gå på ca: 2,7mkr och tycker det vore intressant att få en liten hum om hur dom husen värderas.
 
har ett nybyggt sleipner i tyresö.det är värderat till ca 3,1milj..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.