Har hört lite om Älvsby hus att dom är lite "tråkiga" att dom kommer som en skokartong, o att man inte kan ändra om riktigt så mycket som man kanske känner för...

Men det är bara vad jag har hört...


Lycka till ialla fall
 
tycker det låter välldigt högt. I umeå får man hos Nordea 90 % bottenlån, vilket innebär att om man kan satsa så pass mycket som 150 - 200 000 kr så kommer man helt i från topplånet. På en produktionskostnad på 1,7 miljoner har man då en boendekostnad på cirka 7000 - 7500 kr / månad inklusive drift och amortering
 
Tja,
Kalkylen ser ut att vara OK, utifrån räntekonstnader. Ett tips är att du försäkrar dig på att produktionskostnaden stannar på 1,7 millioner. Om jag minns rätt så ingår "standard" grund i huspriset. I så fall är det bra att få försäkringar att du behöver "standard" grund. Annars kan kostnaden öka fort om du behöver spränga eller påla eller behöver mer fyllnadsmassor mm.

Lycka till.
 
Jag drog in en offert på Älvsby hus också HÖner modellen och fick pris på 1,050.000:- De är ju rätt bra i coh med att de har fasta priser på det mesta, dock tyckte inte vi att man fick så mycket för pengarna som i andra men som sagt smaken är som baken...
blev lite deppigt när man fick dra av typ 10 papp för köket och sådär men men GO FOR IT!

Jag tycker det låter ok iallafall men de offerterna jag fick och då hade jag lagt till en kamin!
 
ljumi: "Standard grund" är just bara grunden, älvsbyhus står inte för nått arbete kring grunden utan dom bara kommer dit och monterar den i "hålet" som du har gjort/bekostat. I standard grunden ingår alltså inget arbete på tomten, men arbetet på tomten står väl också med på kalkylen, iofs bara en "gissning" men ändå stämde det ganska bra för oss.
 
Fasen vad svårt det är när man sitter i en sits där man måste försöka få ett hus billigt men ändå kvalitetsmässigt bra. Vi skall bygga på landsbygden och helst skall man ju hamna så nära miljonen som möjligt. VI har dock räknat med 1,3 för vi har tomt, vatten, avlopp och el redan. Man vill ju helst ha så mycket nyckelfärdigt som möjligt förutom målning osv
Vi har tittat på Älvsbyhus i omgångar men kommer fram hela tiden att man får så lite för pengarna på ett sätt, ingen golvvärme, inget kakel och klinkers osv. Är det någon som resonerat som oss och funnit ett annat alternativ (förutom att köpa begagnat )
som är prisvärt.
Har kollat på lösvirke men om man inte kan så mycket förutom målning, lägga på takpannor osv men det blir ju nästan dyrare har vi märkt.

SKRIV SKRIV....Jag blir tokig av allt kollande och jämförande för jag vill inte bara se priset men fan det är inte lätt när man bygger som vi gör och ändå vill ha nytt...upplysas kan också sägas att vi vill ha ett en plans cirka 130 kvm

???
 
Jag tror att det enda sättet att spara pengar om man vill ha kvalitet är att jobba mycket själv. Det behöver ju inte vara ett lösvirkeshus för det. De prefabricerade husen kommer i block med mycket arbete kvar att göra. Hur färdigt huset skall vara kan man ju bestämma själv. Sen gäller det ju att förhandla fram bra priser också. Inte lätt men man får pröva sig fram. Övning ger färdighet...
 
"Vi har tittat på Älvsbyhus i omgångar men kommer fram hela tiden att man får så lite för pengarna på ett sätt, ingen golvvärme, inget kakel och klinkers osv. "

Vi byggde ett LB-hus i ugglan serien. Kakel&klinkers där det behövs, golvvärme ingjutet i plattan frånluftsvärmepump, trägolv(visserligen bara 8,5mm) i resten av rummen. Kostar nyckelfärdigt c:a 1.1 miljon, men vi köpte byggsats för hälften och landade på 850 000 för huset + 350000 för egenbyggt garage, tomt och bygglov osv.

Kolla gärna med de lite dyrare firmorna - de har oftast ett eller annat "billigare" hus. Ugglan är t.ex utvecklad för att möta älvsbyhus priser fast med finare material.

Lycka till.
 
Titta på både LB-hus, Eksjöhus och A-hus samtliga har billagare "egna hem" hus "Lyckan" som många gånger inte är dyrare än Älvsbyhus, fast har högre standard samt att du kan göra vissa ändringar i dem.

Göran
 
Vårt Älvsbyhus (1.5 plan Höner) gick på i runda slängar 950 tkr och då valde vi till väldigt mycket av det som går att välja till. Trägolv i alla rum, golvvärme i badrum, takkupa är några exempel (omkring 50 tillval gjordes).

Utöver detta har jag själv utfört installation av centraldammsugare, kakling, dragning av extra el, data, TV och telefon etc. Materialkostnad under 40 tkr för detta, men en hel del eget arbete.

Vi får ett hem som med råge uppfyller våra krav på ett bra hem. Dessutom får man ju ganska mycket saker för de 2-300 tkr som kanske skiljer till många andra husföretags hus. Jag får en känsla av att många faktiskt övervärderar värdet av dessa extraval som finns hos många husföretag men inte hos t.ex. Älvsbyhus.

Vill man kunna välja och vraka bland tillval är det såklart fel att välja Älvsbyhus. Älvsbyhus väljer man om man vill hålla nere kostnaden, varför ens fundera på ett sådant hus om man vill göra massor av tillval och få ett riktigt lyxigt hem.

Jag ser ingen logik i att folk med höga krav väljer att titta på Älvsbyhus och sedan klagar över att man inte har samma tillvalslistor och prylar som ingår som de dyrare husföretagen. Man frågar sig då hur de som säljer dyra hus skulle överleva ???
Nu är kanske inte kakel något högt krav och då är det ju bara att kakla eller ta dit någon som gör det på plats.

Älvsbyhus är i särklass den största hustillverkaren i Sverige med vad jag tycker en mycket bra service och högt "värde för pengarna". Hur någon av de "dyrare hustillverkaren" kunna erbjuda mera, bättre och billigare har jag svårt att se.

Vi är i alla fall väldigt nöjda och väntar med spänning på slutbesiktningen nu i början på April.
 
Vad kostade markarbetena för er?
 
Det är inte lätt. här går jag och velar och säger att vi skall ha ett en plans men det är ju 1 1/2 plans vi kikar på i storleken 130-150 kvm.
LB hus hade tydligen ett pris på Kattugglan som var skapligt sen var jag faktiskt i kontakt med Myresjösäljaren i stan som hade bra priser. Frågade honom hur det var med kvaliten man har ju läst på den där kvalitetsansvarigas sida typ...
han sa att vi gjorde ett område med myresjö hus i Göteborg och det blev katastrof där sa han men i hans områden hade det gått bra.

Jag tror faktisk inte att det går och lite blankt på massa sidor jag tror bara man skall ha svart på vitt vad som ingår och vara insatt på hur de tänker lite.
Jag var och tittade på bollebygdshus förresten är det någon som sett på dem?

Skitfina och trevlig säljare också...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.