4 091 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Älvsbyhus!
Funderar på att bygga Älvsbyhus Ägir. Någon som har erfarenhet av Älvsbyhus i allmänhet och Ägir i synnerhet? Hur är dom att göra med? Hur fungerar deras nya torpargrund med avfuktare och stängda uteventiler? Låter avfuktaren mycket? Vågar man bygga med torpargrund i huvudtaget. Hört mycket om detta och fuktproblem samt mögel/svampangrepp på grunden. Vore tacksam för svar på någon av dessa frågor.
PS. Även mycket tacksam för ev bilder på ffa Ägir! Ds.
PS. Även mycket tacksam för ev bilder på ffa Ägir! Ds.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Här på forumet kommer du få 2 svar, de som lovordar Ä-hus och torpargrund, de som inte...
Jag har själv märkt att det brukar bli starka känslor om debatten kommer upp...
Ä-hus är ju störst i Sverige, om majoriteten bestämmer är det ju ett bra hus...
Jag har själv märkt att det brukar bli starka känslor om debatten kommer upp...
Ä-hus är ju störst i Sverige, om majoriteten bestämmer är det ju ett bra hus...
Vi har haft både bra och dåliga erfarenheter av Älvsbyhus. Kvalitén på huset är absolut hög, säljaren vi hade i Göteborg var helt underbar, vi stortrivs med planlösning osv. Men när vi väl fick lite småproblem var det hopplöst att få tag på den man skulle ringa till. Avfuktaren i grunden räckte inte till för oss så vi ska installera en annan. Den man får med hörs inte alls så det behöver du inte oroa dig för. Jag rekommenderar absolut Älvsbyhus. Skulle bygga ett i morgon om vi skulle flytta igen=)
Evangeline, vad menar du med att avfuktaren inte räckte? Har ni fått problem med fuktskador/mögel/röta/annat? Tycker du att man ska installera en annan redan från början? Har du eller någon annan synpunkter på tomtval? Vad ska man tänka på? : "Avfuktaren i grunden räckte inte till för oss så vi ska installera en annan".
Tacksam för svar...
Tacksam för svar...
Hej
Tror inte du behöver oroa dig för att avfuktaren inte ska räcka till, va noga när ni förbereder för grunden bara.
På våran tomt var det väldigt blött i marken när vi började, så för säkerhets skull la vi ner extra dränering,
gjorde en rejäl bädd med makadam som plattorna skulle stå på, när sen grunden stog där så fyllde vi upp enbart med makadam i kostar lite extra men det e nog inte här man ska snåla, när ni lägger ur byggfolie`n var noga med att täta den mot rasskydd och plintar (Har hört att vissa bara lägger stenar för att hålla den på plats...) så blir det nog bra......våran grund e iaf. snustorr.'
Mvh Kristoffer
Tror inte du behöver oroa dig för att avfuktaren inte ska räcka till, va noga när ni förbereder för grunden bara.
På våran tomt var det väldigt blött i marken när vi började, så för säkerhets skull la vi ner extra dränering,
gjorde en rejäl bädd med makadam som plattorna skulle stå på, när sen grunden stog där så fyllde vi upp enbart med makadam i kostar lite extra men det e nog inte här man ska snåla, när ni lägger ur byggfolie`n var noga med att täta den mot rasskydd och plintar (Har hört att vissa bara lägger stenar för att hålla den på plats...) så blir det nog bra......våran grund e iaf. snustorr.'
Mvh Kristoffer
Jag tror inte heller att du behöver oroa dig. Ha koll på fuktigheten bara. Jag vet att de flesta klarar sig bra med den som följer med huset. Men om man som vi bor på ganska fuktig mark kanske den inte orkar med riktigt.
Ha en bra söndag
Ha en bra söndag
Har varit och titta på ett Ägir och har bara positiva saker att säga om detta vinkelhus. Planlösningen vet ni ju redan hur den ser ut, men hela känslan när man kom in i huset var hemtrevnad, öppet och ljust med en ljus passage och bra avdelat. En del till de vuxna och en för barnen om man så vill. Skulle själv bygga ett Ägir men tyvärr så är vår tomt utformad så att det inte går. För övrigt har jag bara hört positiva saker om Älvsbyhus, och vi beställer nog ett Torgrim nästa vecka om allt går som det ska!
Håller med om att Ägir är ett fint hus. Vi var också och kollade på ett för några veckor sedan. En dum grej med Ägir är att den stora toan ligger direkt efter ytterdörren vilket inte jag tycker är så praktiskt (sand på fötterna efter duchen tex.). Jag tycker att den lilla toan borde byta plats med den stora så att det större badrummet kommer mer in i huset. Jag frågade försäljaren varför de inte byter plats på badrummen. Orsaken sa han var att "man vill ju ha ett fönster i det stora badrummet". Jag personligen skulle hellre ha badrummet mer in även om det blir utan fönster.
Ett alternativ till Ägir är Ymer som inte är så mycket mindre egentligen. Om man räknar bort passagen i Ägir som är ca 7 m2 så är Ymer bara ca 13 m2 mindre. Ymer har dessutom ett stort fint kök och badrummen längre in i huset. Ymer har också rätt stora rum och om man behöver större hus kanske man kan bygga ut i framtiden.
Ett alternativ till Ägir är Ymer som inte är så mycket mindre egentligen. Om man räknar bort passagen i Ägir som är ca 7 m2 så är Ymer bara ca 13 m2 mindre. Ymer har dessutom ett stort fint kök och badrummen längre in i huset. Ymer har också rätt stora rum och om man behöver större hus kanske man kan bygga ut i framtiden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden