Jag antar av vad jag sett att man inte kan få takupan placerad rakt ovanför entren på ett sleipner hus? eller?någon som vet? sedan två kupor en på varje sida vore härligt att få på övervånigen men de är väl troligtvis tvärkört..?

Pratade med en Älvsbyhus-säljare för ett par veckor sedan. Enligt honom tillåter konstruktionen inte mer än en takkupa tyvärr. Håller med om att två takkupor vore mycket trevligt, både för rymden interiört samt estetiskt! Placeringen vet jag tyvärr inget om.

Vore intressant att veta om någon har låtit konstruera en extra takkupa samt eventuella förstärkningar, och hur mycket det kostade?

//Klabban

det går att få en extra takkupa.har för mig att det skulle kosta ca 100.000.

6543 skrev:
Jag antar av vad jag sett att man inte kan få takupan placerad rakt ovanför entren på ett sleipner hus? eller?någon som vet? sedan två kupor en på varje sida vore härligt att få på övervånigen men de är väl troligtvis tvärkört..?
Vi har ett "Sleipner" och för oss var det då helkört med takkupa rakt ovan entrén och det beroende på att Ä-hus inte gör någon modifiering av taket över entrén på bottenvåningen.
Jag vet heller ingen annan som lyckats med det "konststycket".
Man kan inte heller få huset med två takkupor som leverans från hustillverkaren (Ä-hus), isf. rör det sig om säljaren som via sitt eller närstående bolag kan bygga en takkupa till, men då bör man, som sagts tidigare, vara noga med att det görs ordentliga hållfasthetsberäkningarna.

MVH/Christina.

Tack för alla svar! antog att de var så som ni svarat men man måste ju ändå chansa och fråga lite när de finns så många experter här!

Vi har ett Älvsbyhus Lodur med takkupa "framåt". Det kunde man enligt uppgift inte få från Älvsbyhus så säljaren plockade in snickare som fixade det. Takkupan kan placeras "var som helst" bara man tar hänsyn till takstolarnas placering. Det skulle heller inte vara några problem att få takkupor på både fram- och baksida eller på varsin sida om entrén. Ska man ha på båda sidor om entrén vet jag dock inte om de kan ha "3-fönsters-bredd". Det kanske inte får plats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.