Hej

Jag har börjat planera för en altan och har sett på bilder att man ibland använt ett virke som är brunaktigt och dessutom "räfflat" ( spår parallellt med plankan). Har läst om att värmebehandlad furu blir brunaktig men att den snabt blir grå. Har även läst att virket blir sprött så det verkat inte som ett bra alternativ. Är det någon som använt/känner till något annt träslag ? Antar att det finns tropiska träslag men dessa går väl inte att lösa för pengar?

/bo

Cederträ är min personliga favorit. Men dyrt som knark. Lärk är också ett fint träslag, men är tydligen lite bångstyrigt. Vrider sig lätt. Dock inte lika dyrt som Ceder, men dyrare än tryckt. Fördelen med lärk är att man slipper alla gifter som finns i tryckt. Bra att tänka på om man ska ha småbarn krypande på trallen.

Varför skulle sibirisk lärk vrida sig ? Är inte det ett långsamvuxet träslag?

Varför skulle sibirisk lärk vrida sig ? Är inte det ett långsamvuxet träslag?
Har ingen erfarenhet själv, men kompisar som byggt med lärk tycker att det är mjukt.

Ah. Mjukt. det får jag kolla innan jag lägger lärk som altan. Tack.

..::EDIT::.. Hårdhetstal längsyta: Brinell 1,9 (medelvärde) var inte nåt att hurra över. http://www.rappgo.se/lark_text.htm

Kollad med Träimporten. De rekommenderade ett brasialianskt träslag som hette Cumoro. Kotdae 64 kr/m för en planka 21 * 145. Tar gärna emot tips på alternativ.

boho999 skrev:
Kollad med Träimporten. De rekommenderade ett brasialianskt träslag som hette Cumoro. Kotdae 64 kr/m för en planka 21 * 145. Tar gärna emot tips på alternativ.
ojdå, det är ju inte mer än 6 ggr så dyrt som tryckvirke...

Dessutom är det skitjobbigt att lägga. Alla skruvhål ska förborras!!! :-X

Fast det är klar, man får en solbränd rygg. ::)

och var hittar man detta i västra Sverige tro?

I Göteborg, nere vid operan - fast i en annan lokal.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.