Sabai1 skrev:
Ville bara dela de kunskaper vi har runt fog massor och skriver som privat person skriver ju inte vilket företag det är.

Vi har kunskaper i detta då vi själva producerar fogmassor och har testat i stort sätt allt på marknaden.

Du skriver att Multibond är en prisvärd produkt och det är det säker men den går inte att jämföras med Tec-7, men den är kanske full tillräcklig till det du ska ha den till.
Har DU provat Multibonden?

Att det finns företag i mjukfogs branchen som tydligen lämnar 40% rabatt om man köper tio tuber tyder på att märkes produkterna generellt är för högt prissatta och att det därför kan vara lämpligt att undersöka alternativen.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Jag tycker inte det låter som att sabai försöker sig på FUD, och det är intressant att höra detaljer om produkternas sammansättning, som är svårt att få reda på bara från hemsidor och produktblad.

Så berätta gärna mer! MS är alltså mer en tillsats än matris, så att säga? Jag trodde det var den huvudsakliga komponenten i produkten, liksom 80-99%. Som tillsats, vad är orsaken till att den tillsätts? Vad är det för egenskaper den tillför som man vill ha? Känner du själv till alternativa produkter som kanske också då har mer mängd ms, även om den inte når tec7? Bra prissatt är ju målet, annars kan man ju lika väl ta tec7.

Jag tror att några här är villiga att testa, och har själv dragit multibond på några fogar i fasaden som inte är så noga (garaget) och sen ändå målades över. Det svåra är ju att jag inte vet resultatet förrän om ett antal år.

A
slothy slothy skrev:
Jag tycker inte det låter som att sabai försöker sig på FUD, och det är intressant att höra detaljer om produkternas sammansättning, som är svårt att få reda på bara från hemsidor och produktblad.

Så berätta gärna mer! MS är alltså mer en tillsats än matris, så att säga? Jag trodde det var den huvudsakliga komponenten i produkten, liksom 80-99%. Som tillsats, vad är orsaken till att den tillsätts? Vad är det för egenskaper den tillför som man vill ha? Känner du själv till alternativa produkter som kanske också då har mer mängd ms, även om den inte når tec7? Bra prissatt är ju målet, annars kan man ju lika väl ta tec7.

Jag tror att några här är villiga att testa, och har själv dragit multibond på några fogar i fasaden som inte är så noga (garaget) och sen ändå målades över. Det svåra är ju att jag inte vet resultatet förrän om ett antal år.
Blev varnad för att jag skrev att jag har ett företag tydligen är för inte så högt i tak i detta forum.

Tycker det är en intressant discussion där av att jag skrev men skrev inte vilket företag jag jobbar för eller annat. Detta är ren information som jag privat delar med mig av!

MS polymer står för modifierad silikon och den är till för att göra fogen mjuk över tid. Förr i tiden använda man PCB i fogmassor vilket var ett fantastiskt bra material för fogmassor, tyvärr var de inte så bra för miljön eller för människor.

Sen dessa har man försökt att hitta ersättare ett tag användes polyuretan men även detta material har negativa egenskaper.

Så just nu är det MS polymer vi jobbar med. Till alla kemiska produkter finns det säkerhets databland om innehållet i produkten. Dessa görs av producenten eller importören och vi har nästa fritt att ange hur mycket av det faktiska innehåll som finns i produkten. Titta på Multibonds säkerhetsdatablad för uppger Biltema endast 4 % av innehållet i den. Detta gör att det går aldrig att gå fram över de procent satser som finns av tex MS!

Vi tittar på tex Shore tal dom visar på hur hård fogmassan är när den härdat ett tal mellan 16-28 är ett normalt värde. Tec 7 använder en tysk standard DIN 53505: 60 Shore A.

Nästa värde är töjning hur långt kan man töja hur fogmassan innan den släpper, Tec-7 kan dras till 350% innan den brister.

Rörelupptagningsförmågan ska vara +-25%

Vad som är viktigt idag är miljön, när nya hus byggs måste gör det mesta allt material vara miljögodkänd på något vis Sika, Danalim, Tec-7 alla dessa har en miljöbedömning som gör att de är säkra att använda. Multibond är däremot inte godkänd att använda eftersom den innehåller riskminsknings ämnen. Detta är bara fakta de dom jobbar dagligen med kemiska produkter vill ju veta att det är säkert!

Igen, påstår inte att Multibond är en dålig produkt men verken ni eller jag kan påstå att det är samma innehåll, att de fungera båda absolut.

• Gilla
Hipp
  • Laddar…
Sabai1 skrev:
Blev varnad för att jag skrev att jag har ett företag tydligen är för inte så högt i tak i detta forum.

Tycker det är en intressant discussion där av att jag skrev men skrev inte vilket företag jag jobbar för eller annat. Detta är ren information som jag privat delar med mig av!
Det är ju ett diskussionsforum forum för privatpersoner

Multibond är ju lättåtkomligt och rimligt prissatt för oss konsumenter, ofta är det tillräckligt bra. Prova Multibond om du inte gjort det innan du skriver skit om produkten.

A
F fribygg skrev:
Det är ju ett diskussionsforum forum för privatpersoner

Multibond är ju lättåtkomligt och rimligt prissatt för oss konsumenter, ofta är det tillräckligt bra. Prova Multibond om du inte gjort det innan du skriver skit om produkten.
Var har jag skrivet skit om den??? Tycker du har lite dålig attityd!

Sabai1 skrev:
Var har jag skrivet skit om den???
kolla i #14 och läs det jag citerade så får du se hur du formulerade dej.

A
F fribygg skrev:
kolla i #14 och läs det jag citerade så får du se hur du formulerade dej.
Oj kallar du det att skriva skit! Tror jag avstår från att dela med mig av mina kunskaper inom bygg till detta forum!

Tack för mig

Sabai1 skrev:
Tror jag avstår från att dela med mig av mina kunskaper inom bygg till detta forum!

Tack för mig
Hejdå

A
F fribygg skrev:
Hejdå
Fribygg = 🤡

Sabai1 skrev:
Fribygg = 🤡
På detta forum är jag "fribygg"
Om du som privatperson vill prova och diskutera andra fogmassor är jag beredd att prova Julas alternativ, den har samma prisläge som Biltemas och ibland har ju Jula riktigt bra oblyga kopior av orginal produkter till lågt pris.

Sabai1 skrev:

MS polymer står för modifierad silikon och den är till för att göra fogen mjuk över tid. Förr i tiden använda man PCB i fogmassor vilket var ett fantastiskt bra material för fogmassor, tyvärr var de inte så bra för miljön eller för människor.

Sen dessa har man försökt att hitta ersättare ett tag användes polyuretan men även detta material har negativa egenskaper.

Så just nu är det MS polymer vi jobbar med. Till alla kemiska produkter finns det säkerhets databland om innehållet i produkten. Dessa görs av producenten eller importören och vi har nästa fritt att ange hur mycket av det faktiska innehåll som finns i produkten. Titta på Multibonds säkerhetsdatablad för uppger Biltema endast 4 % av innehållet i den. Detta gör att det går aldrig att gå fram över de procent satser som finns av tex MS!

Vi tittar på tex Shore tal dom visar på hur hård fogmassan är när den härdat ett tal mellan 16-28 är ett normalt värde. Tec 7 använder en tysk standard DIN 53505: 60 Shore A.

Nästa värde är töjning hur långt kan man töja hur fogmassan innan den släpper, Tec-7 kan dras till 350% innan den brister.

Rörelupptagningsförmågan ska vara +-25%

Vad som är viktigt idag är miljön, när nya hus byggs måste gör det mesta allt material vara miljögodkänd på något vis Sika, Danalim, Tec-7 alla dessa har en miljöbedömning som gör att de är säkra att använda. Multibond är däremot inte godkänd att använda eftersom den innehåller riskminsknings ämnen. Detta är bara fakta de dom jobbar dagligen med kemiska produkter vill ju veta att det är säkert!

Igen, påstår inte att Multibond är en dålig produkt men verken ni eller jag kan påstå att det är samma innehåll, att de fungera båda absolut.
Nej. MS står inte för modifierad silikon, utan silyl-modifierad, där silyl är en kisel (silikon) grupp. Men tillskillnad från silikonlim, är inte själva polymerkedjan uppbyggd av kisel.

Idag har jag energi att skriva nedan...

Men ofta blir jag så energilös när jag läser forum på nätet.
Detta är ett /milt/ exempel men som jag ser det så skriver en medlem något om ämnet. Håller sig strikt till själva ämnet och ger uttryck för sina kunskaper.

Sedan så svara andra i tråden och pratar "person" istället för att prata produkt.

Jag anser inte att det finns någon substans att ifrågasätta Sabai1 inlägg som konspiratoriskt utan mer som en person som är SME (subject matter expert) inom ett område och kan ge information som vi får ta ställning till. Att kalla det för FUD spridande tycker jag är fel.

Sedan kan det vara så att för oss hobby fixare så spelare inte skillnaderna någon praktisk roll - men om vi ska bygga ett hus, eller en tillämpning där man skulle kunna vara orolig för miljöpåverkan - är det inte bra information att man ska titta efter miljö certifieringen? Jo det tycker jag. Spelar det roll för mig om jag ska täta taken på en vedbod ? Nej inte för mig. Men det är ju upp till var och en och ta ställning.

Vad jag försöker komma fram till är att om vi mer, i allmänhet, säger att "jag håller inte med om din åsikt" eller "har din åsikt tagit hänsyn till x" istället för att säga eller antyda att "jag tycker att du har fel åsikt" alt. "att din åsikt är partiskt för din vinnings skull" är bättre och håller taket högt i tråden.

Jag personligen har valt att inte skriva svar i trådar där jag känner att jag kan tillföra info som är konträr till den allmänna diskussionen i tråden för att jag inte orkar eventuella kommentarer som misstolkar svaret eller inte ser skillnad på sak och person.

Nu blev ju detta svar inte direkt för eller emot alternativ till TEC7 utan mer ett "gubbgnäll" över att vi som gemenskap har lätt att stöta bort personer som delar med sig...
Men om vi försöker läsa vad som skriv med antagandet att det skrivits med goda intentioner så hoppas jag att vi alla vinner på det.

Jag uppskattar själv att få fakta om saker, och att fakta kan tolkas olika - det är ju det som är vinningen av en diskussion. Och jag hoppas att läsa många fler trådar där olika personer har olika åsikt och fakta om situationen som diskuteras och att alla känner att de kan bidra utan att behöva hamna i en negativ energi spiral.

• Gilla
Hipp och 4 till
  • Laddar…
Cyklade iväg till Verktygsboden för att köpa tec7, för att fästa mässingplåtar mot pulverlackat stål.
De hade inte fabrikatet, så jag köpte den Bostik som skulle motsvara tec7.
Limmade med den, dock släppte plåten efter några dagar. Tog bilen till en annan bygghandet och köpte tec7. Gjorde om proceduren och nu efter tre år sitter plåtarna kvar.

I detta fall var bästa kvalitét viktigt. Men ska man bara foga eller så, är Biltema kanske tillräcklig kvalité..

• Mässingsplåt med stjärnmönster monterad på pulverlackat stål i ett trappräcke, med ett matta på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
slothy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.