-MH- skrev:
Så, du väljer bank inte efter vilka villkor de kan ge dig, utan vilka villkor de BORDE kunna ge dig?
Nu har jag nog inte riktigt uttryckt mig på det viset, men visst är det i grunden överensstämmande med hur jag resonerar. Självklart inser jag att banken måste fortsätta tjäna pengar på mig, och att jag därför får betala en högre ränta på mina lån än vad jag själv får på mitt sparande. Men ju större volym, samtidigt som risken är liten (pga god säkerhet och god marginal) så bör ju rimligen bättre villkor kunna erbjudas. Om inte av min befintliga bank, så kanske av någon annan.

Ja, så kan man ju också göra, men är det inte bara mycket enklare att fråga några olika banker? Det kan ju vara så att ingen vill ge dig bättre villkor, även om de hade kunnat.
Jo, och det är ju vad den här tråden har varit tänkt att mynna ut i - en förfrågan till andra banker. Dock misstänker jag att de andra bankerna kommer svara att de ger fantastisk service och endast har nöjda kunder. Därför ville jag söka lite input från andra kunder om hur det är att vara kund i andra banker än Swedbank...

Hade jag resonerat dom du gör nu, och begränsa mig i valet av bank, så hade jag förstås fått en sämre deal.
Jag kan förstås skicka en förfrågan till samtliga banker på svenska marknaden, men tänker att det blir jobbigt både för dem och mig. Jag har egentligen bara gjort ett aktivt val. Att plocka bort Swedbank. I alla fall i rond 1. Innan jag byter så kan jag förstås ställa frågan till Swedbank, att
- "Kan ni matcha villkoren som jag får hos XX-banken?"

Det kan förstås inte uteslutas att svaren från övriga banker leder till slutsatsen att mina villkor hos Swedbank är de bästa som går att uppbringa, och då lär jag förstås stanna kvar. Jag är inte så principfast att jag byter bank bara för att jag startat en tråd om detta på Byggahus-forumet :rolleyes:

Stickan56 skrev:
Jag har ICA-banken som erbjuder hypotekslån via SBAB.
Jag har Avanza som är överlägset när det gäller sparande i akter, fonder, pensionsförsäkringar etc.

Tyvärr lyckas du inte övertyga mig.

MVH Stickan
Uppenbarligen har du övertygat dig själv att nischbankerna inte har samma service som storbankerna eftersom du har tre stycken o pusslar med.;)

Stickan56
Nimajneb skrev:
Uppenbarligen har du övertygat dig själv att nischbankerna inte har samma service som storbankerna eftersom du har tre stycken o pusslar med.;)
Nu är det bara två men jag har valt de jag anser vara bäst på sina områden. Jag har tidigare haft Handelsbanken och jag har hjälpt bekanta att flytta pensionsförsäkringar och aktier/fonder från Nordea så jag har sett den fungerar.

Jag tror inte på att man skall vara lojal mot sin bank det är då man fattar fel beslut. Jag tror inte heller att den lokala kontakten på banken arbetar för mitt bästa utan narturligtvis så kommer bankens intressen i första hand.

MVH Stickan

Nu ser jag förvisso SBAB som en egen nischbank då dom helt styr villkoren. Jag tycker nog att man kan ha sin lokalitet gentemot sin bank lite på samma sätt som man har till sin arbetsgivare.
Visst ser alla banker, lokala o internet banker till sitt eget i första hand, men skillnaden är att med internetbanker så är man ett kundnummer medans man är en människa på lokalbanken. Alla vi som gör affärer vet att detta görs mellan människor.

Nimajneb skrev:
Har man varken lån eller kapital så har man ej heller behov av en bank som erbjuder fullservice.
Vad är det storbanken erbjuder som inte nischbanken reder ut?? för du tror väl ändå inte på allvar att banktjänstemännen i dom mindre bankerna "bara sitter framför en dator och läser regelverket innantill" ??

Men visst, jag vet dom som fortfarande tror att man måste boka en tid på banken och åka dit för att lägga om sina lån och dessutom tycker detta är en av dom största händelserna det året...... Det löser jag framför datorn i soffan och behöver jag råd och tips så lyfter jag luren, detta när det passar mig då öppettiderna är typ 24/7.

Redigerat:
-MH- skrev:
Tänk rätt.
-MH- skrev:
Ja. Utan konkurrens hade han inte kunnat byta
.

Exakt, tänk stort - tänk rätt

Givetvis kan man hävda att bara för där finns ett alternativ så finns det konkurrens, men för alla oss andra som förstår vad ordet innebär så har dom fyra storbankerna givetvis ingen konkurrens!

pappskallen skrev:
Vad är det storbanken erbjuder som inte nischbanken reder ut?? för du tror väl ändå inte på allvar att banktjänstemännen i dom mindre bankerna "bara sitter framför en dator och läser regelverket innantill" ??

Men visst, jag vet dom som fortfarande tror att man måste boka en tid på banken och åka dit för att lägga om sina lån och dessutom tycker detta är en av dom största händelserna det året...... Det löser jag framför datorn i soffan och behöver jag råd och tips så lyfter jag luren, detta när det passar mig då öppettiderna är typ 24/7.
Kan väl börja med att prova med ett Byggnadskreditiv? (speciellt med tanke på att vi nu är på Byggahus.se) Gärna ett byggnadskreditiv för ett lösvirkeshus :P Något som ICA-banken fixar?

pappskallen skrev:
Givetvis kan man hävda att bara för där finns ett alternativ så finns det konkurrens, men för alla oss andra som förstår vad ordet innebär så har dom fyra storbankerna givetvis ingen konkurrens!
Uppenbarligen besitter du en fullständigt ny kunskap inom ekonomi som ingen annan har när du använder begreppet konkurrens. Det kanske är så att du tror att konkurrens är bara giltig när sk perfekt konkurrens är applicerbar men för oss alla andra som vet vad ordet betyder så vet vi ju att konkurrens även finns inom bankväsendet. Konkurrenssituationen är naturligtvis olika för olika produkter.

pappskallen skrev:

Som jag skrev tidigare, har man simpla behov så löser man det i soffan.
Den nischbank som jag har djup insikt i så sköts huvuddelen av kundkontakterna med en person som sitter framför datorn o läser regler o fyller formulär. Det är inget fel med det för att dom flesta ärenden är av simpel natur.

pappskallen skrev:
Vad betyder konkurrens för dig då? För det verkar inte vara samma som för "oss andra".

Du verkar tågs besluten att hävda att det saknas konkurrens, men någon motivering eller förklaring tik vad du menar har jag inte sett.

Nimajneb skrev:
men för oss alla andra som vet vad ordet betyder så vet vi ju att konkurrens även finns inom bankväsendet.

Men kom igen nu, du kan ju inte vara allvarlig, snälla säg att du skojar...

Men visst jag ska i fortsättningen skriva "i det närmaste obefintlig konkurrens" för att slippa avsiktliga feltolkningar och hår(ord)klyverier.

När både finansministern och nu idag till och med riksbankschefen går ut och uttalar sig om bankernas dåliga redovisningar så krävs det ju inte mycket för att förstå att problemen grundar sig i en i det närmaste obefintlig konkurrens. Den som väljer att blunda för detta faktum är otroligt naiv.

Men istället för att skriva så luddigt kan du inte i klartext tala om vilka produkter som banksystemet erbjuder som inte är konkurrensutsatt?

P
Svenska bankföreningen skrev i en rapport 2007 "Konkurrensen på bankmarknaden" att

"Ytterligare en indikation på att konkurrensen skärpts är att differensen mellan
bankernas utlåningsräntor till hushållen och statsskuldväxelränta (6 månaders)
under perioden 1997 till 2006 har minskat".

Betyder det att om differensen mellan utlåningsräntorna och statsskuldväxelräntan ökar så minskar konkurrensen?

De skriver också: "de pressade räntemarginalerna får anses tyda på att konkurrensen även på den svenska marknaden för bankernas utlåning till hushåll har ökat."

Betyder det att de inte längre så pressade räntemarginalerna är ett tecken på att konkurrensen minskat?

bra-byggare skrev:
"Ytterligare en indikation på att konkurrensen skärpts är att differensen mellan
bankernas utlåningsräntor till hushållen och statsskuldväxelränta (6 månaders)
under perioden 1997 till 2006 har minskat".

Betyder det att om differensen mellan utlåningsräntorna och statsskuldväxelräntan ökar så minskar konkurrensen?
Om differensen minskas, skärps konkurrensen enligt de som skrev rapporten.

pappskallen skrev:
När både finansministern och nu idag till och med riksbankschefen går ut och uttalar sig om bankernas dåliga redovisningar så krävs det ju inte mycket för att förstå att problemen grundar sig i en i det närmaste obefintlig konkurrens. Den som väljer att blunda för detta faktum är otroligt naiv.
Vilken fantastiskt ihålig retorik. Fram med exemplen istället, om du vill bli tagen på allvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.