pappskallen skrev:
Tyvärr så är hela banksystemet oerhört trögt och det är omständigt att byta bank, något som bankerna naturligtvis gärna ser fortsätter.
Tänk vad mycket bättre det skulle vara om bankkonton var som telefonnummer i det avseendet att de är flyttbara mellan olika operatörer.

Neeeever gonna happen :S

-MH- skrev:
Först säger du att det inte finns någon konkurrens, sen säger du att du bytte till en bättre bank? Är inte det lite självmotsägande? ;)
Tänk stort

Nyfniken skrev:
Tänk vad mycket bättre det skulle vara om bankkonton var som telefonnummer i det avseendet att de är flyttbara mellan olika operatörer.

Neeeever gonna happen :S

Lustigt att du tar upp det för jag tänkte nästan skriva en rad om just det i mitt första inlägg.

Vet inte var jag läste det men i en intervju med någon av dom högre bankcheferna så var det ju såååå kostsamt och sååå besvärligt och skulle knappast gynna kunderna alls....

Eller hur.

pappskallen skrev:
Vet inte var jag läste det men i en intervju med någon av dom högre bankcheferna så var det ju såååå kostsamt och sååå besvärligt och skulle knappast gynna kunderna alls....
Jo, nog kan det vara lite svårt för en bankchef att begripa.

pappskallen skrev:
Jag har full förståelse för din irritation, men som just för fem minuter sedan beskrevs i Rapport så lider ju branschen av utebliven konkurrens, och då blir det så här.

Tyvärr så är hela banksystemet oerhört trögt och det är omständigt att byta bank, något som bankerna naturligtvis gärna ser fortsätter.

Jag bytte själv bank för ganska många år sedan just för att jag tröttnade på alla avgifter, system med att ha olika lojalitetssteg, urusla öppettider och svindyra lokaler i var och varannan stad.

Så mitt råd är att byta till en nischbank som tvärtemot vad ex.nimajneb beskriver sköter sina åtaganden precis lika bra som din "personliga" bankman (jag har jättebra erfarenheter av just detta från flera nischbanker)
Dom gånger jag bytt bank har det aldrig varit något problem, mottagande banken fixar nästan allting.
Du vet tydligen inte att banker är bemannade efter 3 för att bla ta emot kunder för att kunna prata i lugn o ro.
Ingen av dom nischbanker jag har varit i kontakt med har kunnat erbjuda den service jag vill ha, men det är ju självklart eftersom dom är just nischbanker. :)

Är det största problemet med banken att dom tar 25kr extra per år för ett Visakort, eller att dom har sköna besöksfåtöljer så har man nog större problem än dessa 25kr.

Men bor man hyresrätt, bara åker tunnelbana, 10tusen i checkkredit och har 20000kr på sparkontot så är man direkt målgruppen för många nischbanker.

-MH- skrev:
Swedbank gav mig bäst ränta på lånen i alla fall. Jag struntar fullständigt i vad tidningarna skriver.
Nu är det inte framför allt att tidningarna skrivit om Swedbank som var mitt problem. Det var det faktum att innehållet i artiklarna stämmer som jag tycker är störande, och insikten att alla företag behöver ta in sina kostnder från kunderna...

Fem miljarder i baltikum-förluster kan alltså innebära att det blir ett påslag på Svensson. Men behöver inte leda till detta om det finns andra intäkter. Under finanskrisen diskuterades konkurs och uppköp av banken därför att man hade så låg kapitalbuffert jämfört med övriga banker. Självklart leder detta till högre upplåningskostnader och sämre marginaler för banken. Och därmed sämre möjligheter till goda erbjudanden till bankens kunder.

Det är möjligt att du har fått bäst ränta på lånen från Swedbank av de som du tillfrågade. Det kan finnas massa förklaringar till detta. Kanske var man bäst just då? Blinda hönor träffar emellanåt rätt är en annan förklaringsmodell. Sen beror det ju också på vilket kundsegment du tillhör. Du kanske är miljardär och att det är just där som Swedbank siktat in sig. Eller så är du låginkomsttagare och så är det sådana kunder som Swedbank har som affärsmodell att vara den minst dåliga banken för (det gör emellertid inte att erbjudandet till dig skulle vara bra för kunder med bättre ekonomi...).

Traditionellt brukar det senare vara mer vanligt - både statistiskt i Sverige, och också utifrån Swedbanks profil. Sen kan det förstås också vara att du fick ett bra erbjudande i strid med bankens riktlinjer.

Jag har skäl att anta att andra aktörer kan erbjuda bättre villkor än de jag har för närvarande. Högre kompetens bland personalen är också en liten förhoppning. Dessutom verkar Swedbank ha strukturella problem. Jag är helt enkelt less på Swedbank.

Redigerat:
Jag var nära att byta bank, men de är varandra tämligen lika, storbankerna!

bjogul skrev:
Nu är det inte framför allt att tidningarna skrivit om Swedbank som var mitt problem. Det var det faktum att innehållet i artiklarna stämmer som jag tycker är störande, ...
Så, du väljer bank inte efter vilka villkor de kan ge dig, utan vilka villkor de BORDE kunna ge dig? Ja, så kan man ju också göra, men är det inte bara mycket enklare att fråga några olika banker? Det kan ju vara så att ingen vill ge dig bättre villkor, även om de hade kunnat.

Hade jag resonerat dom du gör nu, och begränsa mig i valet av bank, så hade jag förstås fått en sämre deal.

pappskallen skrev:
Tänk stort
Tänk rätt.

Nyfniken skrev:
Är det?
Ja. Utan konkurrens hade han inte kunnat byta.

-MH- skrev:
Ja. Utan konkurrens hade han inte kunnat byta.
Jag vill nog hävda att det finns grader i helvetet.

Stickan56
darkg skrev:
Jag var nära att byta bank, men de är varandra tämligen lika, storbankerna!
Måste man byta till en storbank?

MVH Stickan

Stickan56
Nimajneb skrev:
Men bor man hyresrätt, bara åker tunnelbana, 10tusen i checkkredit och har 20000kr på sparkontot så är man direkt målgruppen för många nischbanker.
Det skulle vara intressant om du utvecklade detta påstående.

MVH Stickan

Har man varken lån eller kapital så har man ej heller behov av en bank som erbjuder fullservice.

Stickan56
Nimajneb skrev:
Har man varken lån eller kapital så har man ej heller behov av en bank som erbjuder fullservice.
Jag har ICA-banken som erbjuder hypotekslån via SBAB.
Jag har Avanza som är överlägset när det gäller sparande i akter, fonder, pensionsförsäkringar etc.

Tyvärr lyckas du inte övertyga mig.

MVH Stickan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.