Angående bankers "avgifter". Tror det var bloggen Cornucopia? som räknade ut att finansektorn tar var sjunde krona som omsätts i landet. För varje 100 lapp som används tar finanssektorn 7 kronor. Av de här 7 kronorna är hälften vinst. Lönsamheten i finanssektorn är extrem.
Då bör man tänka på att skyffla pengar inte ger mat på bordet, finanssektorn fungerar mer som parasiter. De nallar på pengar som de säger sig sköta.
De fyra storbankerna i Sverige har nästan lika stor vinst som alla andra börsbolag tillsammans.

• Gilla
segv
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Någon som vet när det börjar dras?

Här har inget dragits än.

En annan sak som jag inte riktigt förstod. Baserbjudande kostar 300kr...att ha Maestro kort kostar 300kr. Kommer vi alla som inte haft kort få nu kort från Maestro?

Tänkte att det är väl lika bra ta ett kort om det ändå kostar lika mycket per år?
Fick just info om att det ska börja dras 25kr i månaden. Och då sa jag upp kontot för två månader sen. Fick skriva till dem igen för att få dem att förstå så nu är allt avslutat.

G gosh skrev:
Angående bankers "avgifter". Tror det var bloggen Cornucopia? som räknade ut att finansektorn tar var sjunde krona som omsätts i landet. För varje 100 lapp som används tar finanssektorn 7 kronor. Av de här 7 kronorna är hälften vinst. Lönsamheten i finanssektorn är extrem.
Då bör man tänka på att skyffla pengar inte ger mat på bordet, finanssektorn fungerar mer som parasiter. De nallar på pengar som de säger sig sköta.
De fyra storbankerna i Sverige har nästan lika stor vinst som alla andra börsbolag tillsammans.
Var sjunde krona är 14%, inte 7%. Sedan kan man ju hävda att möjliggöra transaktioner är ganska viktigt. Jag vill iaf kunna föra över pengar, ta lån och betala med kort...

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
gosh. Hur räknar du då? (7:100=0,07)

C
Var sjunde krona är är 1/7 ~ 0,14. Inte 7:100 (var kom 100 ifrån?).

Ditt inlägg: "För varje 100 lapp som används tar finanssektorn 7 kronor."

Rättelse gosh inlägg

När @gusu debatterar med @gosh är det lätt att bli förvirrad. :oops::thinking: Inte blir det lättare att hänga med när båda i skrivande stund råkar ha sex inlägg var. :surprised:

• Gilla
kest och 4 till
  • Laddar…
G gusu skrev:
gosh. Hur räknar du då? (7:100=0,07)
Sorry, skrev snabbt. så det vart fel

Men siffran 7% är framtagen genom att räkna på Sveriges totala omsättning och jämföra den med finnasbranschens intäkter.

S swirve skrev:
Står ju att kund med bankkort/allkort kostar det 0 för. Men du kanske inte har kort?
Frugan har kort sedan minst 15 år men dom har ändå dragit 25 kronor nu i januari.

korten har väl ingen betydelse? Det är bara barn och studenter upp till en viss ålder som ha det gratis. Bortsett från barn som vill ha mastercard då.

Det står så här på HBs hemsida angående baserbjudande-avgiften:"Har du Bankkort Mastercard, Allkort eller Platinum betalar du inte för baserbjudandet. Du betalar istället kortets årsavgift.". Frugan som har kort och betalar årsavgift har ändå fått betala för baserbjudandet också.

B BHHjk skrev:
Det står så här på HBs hemsida angående baserbjudande-avgiften:"Har du Bankkort Mastercard, Allkort eller Platinum betalar du inte för baserbjudandet. Du betalar istället kortets årsavgift.". Frugan som har kort och betalar årsavgift har ändå fått betala för baserbjudandet också.
Kontakta SHB för det verkar ju blivit fel. Mitt kort blev makulerat då jag valt det (kommer inte ihåg om det var ett aktivt val eller inte) och således fick jag avgift.

• Gilla
BHHjk
  • Laddar…
G gosh skrev:
En god anledning således att på något vis se till att banksektorn är representerad i sin aktieportfölj.

B BHHjk skrev:
jo men utgår inte kortets årsavgift sen då? Som jag fattat det så ingår allt i dessa 25kr, även kortet? Årsavgiften kanske har varit i efterskott tidigare och nu är det månadsavgift i förskott.

• Gilla
BHHjk och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.