Hej! Jag har ett stort fönster som jag vill kunna öppna tio cm utan att det blåser igen. Det ser ut som på bilden (ovan: stängt, nederst: öppet). Är mitt bästa alternativ att skruva fast en stormhasp i stil med den bifogade illustrationen, eller finns det några snyggare/smartare alternativ?
Min stormhasp sitter på utsidan, under fönstret. Öglan sitter i fönstret på insidan. Det fungerar också. Det är en smaksak.
Någon broms har jag inte heller. En sådan förutsätter något slags inbyggd mekanism, en spanjolett. (Det har vi på altandörren.) En hasp är en enkel och mycket billig lösning så länge ingen försöker komma in eller ut genom fönstret utan lov.
Någon broms har jag inte heller. En sådan förutsätter något slags inbyggd mekanism, en spanjolett. (Det har vi på altandörren.) En hasp är en enkel och mycket billig lösning så länge ingen försöker komma in eller ut genom fönstret utan lov.
Redigerat:
Det tycks inte finnas någon sådan broms. (Däremot så går det inte att öppna fönstret mer än 10 cm utan att trycka in en spärr i fönstrets högersida, varefter fönstret kan roteras 180 grader.)C cpalm skrev:
Det hade varit trevligt att ha den på utsidan, men den bruna delen som syns på bilden (och baksidan av den som inte syns) är gjord av metall, och jag vet inte vad som finns under och om det är något man kan fästa en skruv i. Det finns i vilket fall ingen risk för ovälkomna besökare eftersom jag bor några våningar upp.C Cider skrev:
Klicka här för att svara