Hej!

Vi ska inom kort flytta till ett hus där vi tänkt göra om köket. Ovanför spisen sitter dock hela fläktsystemet för huset, modell RDKG från FläktWoods har jag förstått. Fläktkåpan och hela apparaten är ju rätt skrymmande och inte direkt snyggt.

Är ute på hal is när det gäller mitt eget kunnande om detta så jag undrar om det går att få lite tips vad det finns för alternativ, och ungefär hur mycket kostar det?

- Vad jag förstått är det bara en modell av kåpa som passar, eller finns det fler?:
http://www.flaktwoods.se/bostadsventilation/produkter/spiskapor/cpd-standardkapa/cpdk

- Ungefär hur mycket kostar det att flytta allt till t.ex. tvättstugan?

- Vad skulle det kosta att byta till en lite modernare (och snyggare) variant ovanför spisen?

- Är FläktWoods bra, eller ska jag titta på andra tillverkare?

Mycket tacksam för all hjälp!

Hej, ska du flytta aggregatet så måste du räkna med att riva en hel del. Till tvättstugan har du till exempel bara frånluftskanal, sätter du aggregatet där så måste du dra dit även en tilluftskanal plus förmodligen dimensionera upp frånluften. Störst rör närmast aggregatet, mindre rör vid från- och tilluftsdonen. Du kan också behöva flytta ljuddämparen.

Allt detta är inte speciellt svårt, men du inser kanske att man måste ge sig på innertaken om man inte kommer åt rören från vinden. Det beror förstås på om huset är ett- eller flerplan.

Fläktwoods gör bra grejer. Det är fd ABB Fläkt. Det finns många kåpor som passar, förutsatt att aggregatet är någorlunda modernt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.