Vill bara vissa senaste bygget hemma. Jag tänkte bygga en cyclone till grovdammsugaren.
Men insåg att det är ganska mycket pil att få en bra kon. Så jag valde att bygga enligt thine baffel.
Och det fungerar över all förväntan. Här kommer lite bilder. Skall se om jag inte kan ladda upp en film om någon är intresserad.
IMG_1380.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är byggd på en 20 liter hink jag hittade.

IMG_1396.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här suger jag upp en stor hög med spå under sågen.

IMG_1399.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I princip helt tomt i dammsugaren efter en hel hink full.
 
  • Gilla
Nybyggarn
  • Laddar…
Är intresserad av både film, mått och tankar omkring arbetet :-)
 
Mycket intressant och roligt att du delar med dig. Jag har också planer på att bygga en liknande. Har en Bosch GAS 25 som blir ganska snabbt full. Hur upplever du sugeffekten? Vilken storlek är slangen?
 
Mycket intresant, gärna lite mer närbilder på konstruktionen.

Mvh Anders
 
Ja, mer bilder och info hur du gjort!
Såg betydligt enklare ut än en cyklon och bättre än en enkel grovavskiljare.
 
För er som skall googla så heter den Thien baffle efter uppfinnaren
 
Jag har tidigare länkat till orginalversionen av Thien-cyklonen här på BH. Här kommer den igen så slipper ni leta: http://www.cgallery.com/jpthien/cy.htm

Med Googles hjälp kan man som sagt hitta en massa varianter på den. Eller så tittar man i första inlägget i denna tråd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.