Hej
Jag tänkte bygga ett tak med kanalplast på min altan. Jag har ännu inte byggt altanen. Jag skall förankra altanen med plintar (70 cm). Storlek på utrymmet under altantaken är bredd 400 cm, djup 350 cm.

För att göra livet lite lättare vid bygget av altanen börjar jag nu fundera på att "ställa" taket ovanpå altanen. Först tänkte jag förlänga stolpar till taket från plintarna, men det blir ju lite krångligare. :)

Jag övervägde att köpa färdig limträstomme, men det blev inte så bra. Standardmåtten passar inte mina förutsättningar. Jag vet att man kan specialbeställa, men det blir också ganska dyrt jämfört med att göra stommen själv (15 TSEK jft med ca 3 TSEK)

Är det en god ide att göra denna genväg ("ställa" taket på altanen), eller är det helt förkastligt? Om det är ett bra alternativ. Hur skall jag då på bästa sätt förankra taket i altanen?

Se även bifogad fil.

• altantak 350.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har kanalplast och denna kommer att reklameras vid tvåårsbesiktningen. Var uppmärksam vid monteringen - för mig har väta krupit in nerifrån - troligtvis blåst - vilket gjort fula smutsiga ränder inne i taket och som inte går att rengöra. Jag kommer nog att försöka få taket utbytt mot råglas - frågan är bara hur mycket merkostnad detta blir.

Jag skulle ha gjort som du tänkte först... alltså "full-långa" stolpar... men det finns väl som vanligt för- och nackdelar med allt... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.