Angelica_123
Hej

I september så anlitade vi några snickare för att bygga tak över vår altan och upptäckte nu att det ser ut så här (se bilder) har googlat och läst lite olika vad gäller att måla på impregnerat trä. Har ingen erfarenhet alls inom detta så min fråga är vad gör man åt detta? torka bort och måla över? borde snickarna ha väntat med att måla?

Vänligen Angelica

• Vitmålat trä på altantak med gröna fläckar och avfärgning, möjliga tecken på fukt eller felaktig målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av altantak med flagnande vit färg på en träbjälke och spricka vid fästpunkt.
    Skapa konto
  • Nybyggt tak över altan med målningsproblem på impregnerat trä där färg ser ut att flagna eller ha blåsor.
    Skapa konto
  • Altanens tak och väggyta med flagnande färg och misstänkt fukt- eller mögelskador på trä.
    Skapa konto
Prova att tvätta/måla lite. Oavsett om de borde väntat med att måla så är det svårt att veta vad ni har att hämta där.

Angelica_123
J Johan456 skrev:
Prova att tvätta/måla lite. Oavsett om de borde väntat med att måla så är det svårt att veta vad ni har att hämta där.
Tack för ditt svar, ska testa det. Men vad menar du med att vi inte vet vad vi har att hämta där? :)

En för TS tråkig kommentar som kan vara viktig för andra som inte kommit lika långt: Man bör inte använda impregnerat virke i regnskyddade lägen. Dessutom brukar sådant virke ha hög fuktkvot som gör dem olämpliga för målning med de flesta färgtyper innan virket är torrt.

Jag menade att det är svårt för mig att veta vad ni har att hämta där. Kanske har ni beställt målad tryckimpregnerad konstruktion. Eller så har ni fått info att det kanske inte blir bra men bett dem måla ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.