Jag har ett korrugerat plasttak över min altan. Detta har jag nu tagit ner för att huset ska målas, man kommer nämligen inte åt att måla träet ovanför taket annars.
Dessutom är taket i vägen för trappan till skorstenen, så man kan inte sota när taket är där.
Nu är min fråga om nån känner till ett tak som är lättare att plocka bort inför målning och sotning? Eller nåt där man lätt kan ta bort delar av det. För det blir ett rätt stort projekt att ta bort det nuvarande och det går dessutom lätt sönder.
Altanen är i en vinkel på huset, så det måste tas av på två sidor.

Jag har precis återinställt ett tak över entren, ca 6 kvm. Från början var det ett exklusivare kanalplasttak som var helt klart dvs inte mjölkfärgat. Det kröp in smuts i kanalerna det första året och byggaren ersatte på garantin med ett glastak. Man missade att konstruktionen rör sig så det blev sprickor i glaset. 15 år senare monterades glaset bort då husets papptak krävde smärre reparation precis ovanför entren.

Det nya kanalplasttaket monterades i dagarna. Det viktigaste i mitt krav var lätt ned-och uppmontering den dag om 5,6 eller 7 år då hela huset får nytt papptak. Jag har fått reservlister om de befintliga skulle skadas vid nermonteringen.

Vi får se hur det går den dag det sker!

TS ' önskan om tillgänglighet vid regelbunden sotning verkar mer komplicerat. Räcker det med att bara ta bort något mindre parti för sotarstegen?

Bilder underlättar såklart men spontant skulle jag byta ut trät i takfoten till något underhållsfritt typ plåt eller fasadskiva.
För sotningen skulle jag montera taklucka om det är möjligt.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Kanalplast är väl inte lättare att ta av än korrugerad plast, tänker jag?
Jag funderar på om jag ska låta nya taket avslutas där takfoten tar vid. I så fall kan jag i alla fall få plats att måla panelen. Byta ut till annat material blir för stort projekt.
Ska fundera på om det finns nåt sätt att få till en taklucka till sotaren. Men då måste den ju fästas underifrån.

• Vitt trätak med synliga bjälkar, en takfot och skorsten syns mot klarblå himmel. Konversation kring takstruktur och målning av panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se riktigt men kan du inte fästa taket i tassarna på takstolarna på huset.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Svårt att se riktigt men kan du inte fästa taket i tassarna på takstolarna på huset.
Var jag ska fästa det är ju inte problemet, det går utmärkt att fästa i den anordningen jag har. Är mest intresserad av en annan typ av tak som är lättare att ta av, typ nåt på skenor eller där man kan ta av en del utan att behöva ta ner allt.

Jag försöker bara hjälpa dig att bygga om det så du slipper ta ner det fler gånger. Verkar väldigt konstigt att skruva bort plasttaket för olika saker. Lättare att bygga om det så du slipper det

Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag försöker bara hjälpa dig att bygga om det så du slipper ta ner det fler gånger. Verkar väldigt konstigt att skruva bort plasttaket för olika saker. Lättare att bygga om det så du slipper det
OK, men även om jag skulle fästa det högre upp så att jag kan måla är det fortfarande inte möjligt för sotaren att komma åt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.