Hejsan,
Äger ett hus från ett år tillbaka och dom förra ägarna var ju inte super duktiga på att underhålla huset. Vi har insett att altan/skärmtaket och dess reglar är i riktigt risigt skick och droppar in lite varstans.
Jag har räknat ut att taket idag täcker en yta av 18 kvm och man får idag bygga Max 15 kvm utan bygglov.
kan jag byta hela taket och dess reglar utan att söka bygglov?
Hittar inga dokument på att det ska vara uppfört med bygglov sen tidigare.

mvh
 
Enligt lagen bryter du preskriptionstiden för överträdelsen om taket helt byts ut. Ska ni följa lagen behöver taket minskas med tre kvm. Om ni ändå vill ha 18 kvm är risken liten att ni blir påkomna, i värsta fall behöver ni ta bort tre kvm som rättelse, under förutsättning att taket i övrigt uppfyller kraven för lovbefrielse.
 
  • Gilla
Nyfiknanicke
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.