Hej! Vårt altantak har gjort sitt så det är dags att byta. Ska också bygga helt ny stomme.
Det är en öppen altan, alltså inget uterum, ingen som helst isolering
Funderar på 10mm kanalplast för hållbarhetens skull
Tittat på Skånska Byggvarors tak men det ser otroligt komplicerat ut och verkar kräva limtrå eftersom det är så långt cc, känns som lite overkill för en altan och kanske mer är tänkt för isolerade utreum
Här också tittat på K-Rautas som verkar betydligt enklare

Nån som har nåt bra förslag på både på val av tak och dimensionering (snözon 3,5)?
Tacksam för alla tips och råd

/Kent
 
Du kan väll alltid sätta reglar cc 60 och fästa skivorna cc120 för att slippa limträ? Kanalplast är väldigt enkelt att sätta med medföljande skenor. Nackdelen kan väll vara att kanalplasten slår mot det trä som bara fungerar som stöd.

I stugan har jag 16mm kanalplast cc120 och kortligar mellan balkarna cc 120 för att klara snölast. Blåser det så låter det endel om taket. En lösning är dock att lägga något "mjukt" på reglarna för att dämpa detta
 
  • Gilla
KeSod
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.