Byggahus.se

Altanstolpar i vanligt virke?

1. A
    Medlem · värmland · 1 285 inlägg

abel48

Medlem
    Duger det med vanligt virke till altanstolpar ? Ska bära upp taket åxå. Och kommer ju att bli tak över dom så tänkte att man kanske inte behöver impregnerat? Men skiljer ju inte så mycket i pris men är ju torrt när man köper det.

Mvh Anders

2. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 458 inlägg
    Ja, det viktigaste är att tänka till konstruktionsmässigt så att du får ett bra fuktskydd, tex tjärpapp under och ingen risk för stående vatten. Måla på rätt sätt med rätt produkt kan också vara viktigt, men inte nödvändigt. Det finns gott om utomhuskontruktioner av oimpregnerat virke.
    Varför vill du inte ha impregnerat? För att det är fuktigt och du vill måla direkt?

3. A
    Medlem · värmland · 1 285 inlägg

abel48

Medlem
    Nja mest för att impregnerat brukar ju bara fult virke av kvist hål och sånt brukar ju vara lite högre finish på vanliga reglar. Och sen krymper och vrider sig gärna om de är blött... var mest därför

4. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 754 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Det finns ju impregnerat limträ - Jag valde dem till mitt glasräcke på altanen för att slippa precis det du beskriver; kvistar, sprickor och vridningar.
    Finns på de större byggvaruhuset om jag valde att beställa direkt från leverantör i färdiga längder.

Tycker dessutom att dom är snyggare...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.