F Frippe_01 skrev:
Var det tillräcklig med 10 kg?
Ja, det tycker jag var lagom vikt.
Det gjorde större skillnad än man kan tro.

Som nämnts tidigare så är val av rengöringsmedel, applicering och hur smutsig trallen är också avgörande.
Första delen jag gjorde utan vikter och utspädd såpa blev inte bra, men efter att jag kört en andra gång på samma vis så blev det också bra. Det visar på att om man kör tillräckligt ofta och applicerar "korrekt", så är även det avgörande faktorer för resultatet.

Redigerat:
  • Gilla
Frippe_01 och 1 till
  • Laddar…
Väcker gammal tråd.
Köpte en PCL6 efter att jag inte varit nöjd med resultatet på en vanlig högtryck med trall-munstycke (K5, munstycke som snurrar). Gjorde tester med Trallrengöring (Lut, Natriumhydroxid baserad), Såpa och bara med vatten. Observera att trallen var rengjord innan med högtryck, så det var alltså inte en jättesmuttsig altan.
Slutsatser för mig
1) Lut, Vatten eller Såpa gjorde ingen skillnad, det blev bra med alla men inte perfekt
2) Trycker man hårt blir det renare men inte mycket skillnad ändå
3) Enormt stort lyft mot att högtrycks-tvätta. Se på sista bilden skilnaden med bara före och efter PCL6 fick köra en gång efter högtryck med enbart vatten.

Min far är professor i kemi och tycker att vi ska prova natriumperkarbonat, som i vatten frigör väteperoxid och används som syrebaserat rengöringsmedel, ska vara starkare än Natriumhydroxid på smuts och skonsammare för träet. Beställde 15 Kg från polen (Na2CO3⋅3H2O2). Recension kommer nästa år...

Redigerat:
  • Gilla
JLind.8 och 1 till
  • Laddar…
Här är bilderna

• IMG_1101.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1100.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1116.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
Frippe_01 och 3 till
  • Laddar…
Fortsätter prata med mig själv. Var på Bauhaus och hittade denna som faktiskt är samma medel som jag köpte 15 Kg av för 500 spänn (plus 250kr porto)

Beckers har dock några Tensider i det också, men verksamma ämnet är precis samma kemiskt. 159/kr för 0.5 Kg.

Samma aktive ämne som är i Vanish Oxi Action och liknande när man tar bort fläckar på kläder:
Hur det fungerar:När pulvret löses i vatten frigörs väteperoxid (H₂O₂) som bryter ner fläckar genom oxidation — det är därför det kallas "oxygen-baserad blekning" eller "oxi" på förpackningarna.
(det sista var ChatGTP)

• IMG_1150.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1149.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
Annsel001
  • Laddar…
T tripptrapp skrev:
Fortsätter prata med mig själv. Var på Bauhaus och hittade denna som faktiskt är samma medel som jag köpte 15 Kg av för 500 spänn (plus 250kr porto)

Beckers har dock några Tensider i det också, men verksamma ämnet är precis samma kemiskt. 159/kr för 0.5 Kg.

Samma aktive ämne som är i Vanish Oxi Action och liknande när man tar bort fläckar på kläder:
Hur det fungerar:När pulvret löses i vatten frigörs väteperoxid (H₂O₂) som bryter ner fläckar genom oxidation — det är därför det kallas "oxygen-baserad blekning" eller "oxi" på förpackningarna.
(det sista var ChatGTP)
Natriumperkarbonat var helt suveränt. Otroligt vad bra det funkade. Och billigt. Tog TVå av redan rengjorda plankor och körde 2dl pulver/3L VARMT vatten. Borstade ut med skurborste, fick ligga 20 min sedan ytterligare en gång med PCL6

Se själva skillnaden (3L räcker såklart till mycket mycket mer )

• IMG_1260.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
Frippe_01 och 1 till
  • Laddar…
Undrar hur natriumperkarbonat fungerar med en terasstvätt...🤔 Jag har sneglat på PCL 6 ett tag, men har svårt att motivera (den höga) kostnaden när jag har en T-racer som fungerar ganska bra.

P Paxman skrev:
Undrar hur natriumperkarbonat fungerar med en terasstvätt...🤔 Jag har sneglat på PCL 6 ett tag, men har svårt att motivera (den höga) kostnaden när jag har en T-racer som fungerar ganska bra.
Det funkar nog utmärkt, det blir rätt seg gegga, lite som "lera" nästan så det räcker inte att bara skölja av. Skurborste med varmt vatten efter 30 min och högtryck på mycket lågt tryck efter det är perfekt. Jag hade lite yes i varma vattnet också på slutet, oklart varför men kändes bra.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
T tripptrapp skrev:
Det funkar nog utmärkt, det blir rätt seg gegga, lite som "lera" nästan så det räcker inte att bara skölja av. Skurborste med varmt vatten efter 30 min och högtryck på mycket lågt tryck efter det är perfekt. Jag hade lite yes i varma vattnet också på slutet, oklart varför men kändes bra.
Gjorde en egen tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ava-till-altanregoringen.577356/#post-6669261

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.