E
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Helt off topic, men tänk på att ett sådant glasräcke kan skrämma bort gäster med höjdskräck, akrofobi.

Jag märkte detta tydligt när jag hade ett par kvinnor på besök i Göteborg, en ekonom från England och en från USA.
Tog med dem från flygplatsen till Gothia Towers, baren Heaven 23 på 23:e våningen, där man ser hela Vasastaden från ovan.
Den ena kvinnan drog sig längst in i lokalen, hon kunde inte sitta nära fönstren :(

Ett riktigt räcke kan alltså ge en känsla av trygghet. Och vad finns att se där nedanför?
Jag förstår tanken och kan se problematiken för vissa personer. Jag är dock av uppfattningen att mitt hus ska byggas efter mina och min sambos önskemål. Givetvis är jag tacksam för alla tips. Man kanske skulle sikta på lite rökfärgat glas för att skapa lite mer kontrast men ändå behålla luftigheten.
 
N
Som jag skrev tidigare så är dom här duktiga. http://klaasmerk.ee/et/ Dom exporterar till Finland iaf till bra priser. Esterna talar för det mesta bra engelska

Räckesglas och beslag till det är dyrt.

Jag skulle sätta någon form av överliggare för att skydda glaskanten. Om man vill ha den så osynlig som möjligt kan man sätta en liten genomskinlig plastlist.
 
Redigerat:
E
N Niq skrev:
Som jag skrev tidigare så är dom här duktiga. [länk] Dom exporterar till Finland iaf till bra priser. Esterna talar för det mesta bra engelska

Räckesglas och beslag till det är dyrt.

Jag skulle sätta någon form av överliggare för att skydda glaskanten. Om man vill ha den så osynlig som möjligt kan man sätta en liten genomskinlig plastlist.
Jag ska absolut kolla upp detta. Det låter väldigt intressant! Tack så mycket för tipset.
 
E
oobum oobum skrev:
[länk]

Se om någon av dina lokala brädgårdar/bygghandlare kan köpa in från GSAB
httP://www.gsab.se
Ska kolla detta med mina lokala byggvaruhus här framöver. Tacksam för tipset!!!
 
E epw skrev:
Ska kolla detta med mina lokala byggvaruhus här framöver. Tacksam för tipset!!!
Gammal tråd men…. Jag undrar om inte ett vindskydd av glas får vinden att blåsa över så det blir dragigt bakom? Någon som har erfarenhet?
 
E
Det blev aldrig något räcke i glas så jag kan tyvärr inte svara på det.
 
BirgitS
S seniorkonsult skrev:
Gammal tråd men…. Jag undrar om inte ett vindskydd av glas får vinden att blåsa över så det blir dragigt bakom? Någon som har erfarenhet?
Allt som är helt tätt gör att vinden sugs ner på läsidan av räcket/planket och bildar virvlar, dvs.det blåsigt/dragit.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Allt som är helt tätt gör att vinden sugs ner på läsidan av räcket/planket och bildar virvlar, dvs.det blåsigt/dragit.
Jo, jag vet det. Därav kollen!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.