Ställ inte stolparna rätt på ramverket utan ha distans emellan. Sen drar du långa 140 spax underifrån upp i stolpen.
/estwing

estwing estwing skrev:
Ställ inte stolparna rätt på ramverket utan ha distans emellan. Sen drar du långa 140 spax underifrån upp i stolpen.
/estwing
Varför ska han inte sätta stolparna i ramverket?
Dra rejäla skruv utifrån och in i stolpen och runtomkring så att den får fler fästpunkter.
Blir ju även snyggare (tycker jag) än att sätta stolpen på trallen.
Måste väl även bli bättre hållbarhet att fästa i ramverket/golvbjälkar än underifrån? Drar du underifrån så skruvar du ju längst med fibrerna å det är ju inte att rekommendera om jag fattat det rätt?

Skrev inte att ställa rätt på trallen heller.
Utan ställ inte rätt på för du kommer få rötskada väldigt fort. Lägg plastdistanser.

Lr har du så långa stolpar så du kan sätta dom emot yttre tryckta ?
Om du sätter den emot så glöm inte pappen emellan.

Har dragit underifrån och sitter hur bra som helst.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
estwing estwing skrev:
Utan ställ inte rätt på för du kommer få rötskada väldigt fort. Lägg plastdistanser.

Mina stolpar är 1250x135x135. Jag har tagit ur 57x190 mm ur varje stolpe, så att de har hela den anläggningsytan mot yttre tryckta regeln. 5 mm distans i botten på de stolpar som råkar hamna precis ovanför bärlina så att de inte står kloss på bärlinan. Behöver alltså skruva stolpen "framifrån" genom tryckta regeln. På några av stolparna har jag även kortlingar antingen på sidan eller bakom stolpen som jag kan skruva genom.

estwing estwing skrev:

Ok.
Om du drar underifrån, hur ser konstruktionen ut i regelverket?
Menar du att sätta en liggande typ 45×145 och sen sätta stolpen på, Med distanser?
Bara nyfiken. Finns ju många sätt att bygga på :D

John Vestberg John Vestberg skrev:
Mina stolpar är 1250x135x135. Jag har tagit ur 57x190 mm ur varje stolpe, så att de har hela den anläggningsytan mot yttre tryckta regeln. 5 mm distans i botten på de stolpar som råkar hamna precis ovanför bärlina så att de inte står kloss på bärlinan. Behöver alltså skruva stolpen "framifrån" genom tryckta regeln. På några av stolparna har jag även kortlingar antingen på sidan eller bakom stolpen som jag kan skruva genom.
Antingen vagnsbult rakt genom (det blir stabilast) alternativt skruva med de som jag skickade bild på. Blir också väldigt stabilt.

P Pappa1986 skrev:
Antingen vagnsbult rakt genom (det blir stabilast) alternativt skruva med de som jag skickade bild på. Blir också väldigt stabilt.
Blir som sagt väldigt långa vagnsbult för att komma igenom: först en regel på 45 mm, sedan stolpen (minus urtag) på 78 mm, och på flera stolpar dessutom en kortling bakom på ytterligare 45 mm. Blir 168 mm trä som bulten ska igenom, så behöver då typ en 180 mm vagnsbult. Det finns ju i sortimentet hos Essve m.fl., men jag har inte sett dem som standard hos bygghandlarna (har iofs inte letat ihjäl mig...).

Lutar åt de andra skruvarna du skickade bild på. Har ett antal långa sådana kvar efter ett lekplatsbygge förra året, så passar bra!

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Förlåt men jag kapar tråden lite:

Jag ser att TS valde att inte fästa den lägre delen av altanen i huset. Vi funderar också på att göra så (inte fästa den i huset) och undrar om det är någon nackdel? Funderar senare på att glasa in delar av altanen, kan man göra det om altanen inte är fäst i huset?

@johan: om den tidigare bärlinan på den högre delen av altanen inte hade varit fräsch - hade du gjort en ny eller struntat i att fästa den?

P Paulina123 skrev:
Förlåt men jag kapar tråden lite:

Jag ser att TS valde att inte fästa den lägre delen av altanen i huset. Vi funderar också på att göra så (inte fästa den i huset) och undrar om det är någon nackdel? Funderar senare på att glasa in delar av altanen, kan man göra det om altanen inte är fäst i huset?

@johan: om den tidigare bärlinan på den högre delen av altanen inte hade varit fräsch - hade du gjort en ny eller struntat i att fästa den?
Bra fråga. Tror nog att jag hade satt en ny bärlina mot huset!

estwing estwing skrev:

Fungerar vanlig syllpapp mellan stolpe och tryckt regel?

Fungerar vanlig syllpapp mellan stolpe och tryckt regel?

Blir kanon.

• Gilla
John Vestberg
  • Laddar…
Till nästa fundering: belysning!

Jag vill ha belysning på altanräcket. Jag har spontant tänkt någon form av skärmad LED som sätts på altanstolparna och lyser nedåt, typ som den på bilden nedan. Jag vill också ha något liknande på de två trappor som leder ner från det högre trädäcket.

Hur skulle ni andra ha gjort? Vilka armaturer rekommenderar ni? Det jag inte vill hamna i är att välja någon budget-variant från Jula eller Byggmax där LED:arna slocknar efter en säsong, och jag måste skruva upp altanen för att byta armaturer... :)

• Rund LED-armatur i rostfritt stål för montering på altanstolpe med skärmad belysning riktad nedåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till nästa fundering: belysning!

Jag vill ha belysning på altanräcket. Jag har spontant tänkt någon form av skärmad LED som sätts på altanstolparna och lyser nedåt, typ som den på bilden nedan. Jag vill också ha något liknande på de två trappor som leder ner från det högre trädäcket.

Hur skulle ni andra ha gjort? Vilka armaturer rekommenderar ni? Det jag inte vill hamna i är att välja någon budget-variant från Jula eller Byggmax där LED:arna slocknar efter en säsong, och jag måste skruva upp altanen för att byta armaturer... :)
Ingen? ;)

R
Om du ska ha dom i stolparna så fräs ur ett spår på utsidan stolpen och sätt en bräda för spåret när kabeln är dragen så blir det snyggt , att montera en armatur i din tanke , blir att borra ett hål som den passar i
Vilken armatur du ska välja är svårt , finns billiga ( faller ur sortimentet efter några år eller dyra som kan finnas i 10 år ) , helst ska det vare sådana som man kan byta ljuskälla på

• Gilla
John Vestberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.