56 622 läst ·
172 svar
57k läst
172 svar
Altanprojekt - prästgård
Renoverare
· Örnsköldsvik
· 109 inlägg
Tack! Jag var inte heller medveten om att det kan uppstå röta om man blandar virke. Har inte gjort någon djupare "research" men snubblade över någon artikel som hävdade att det otryckta virket suger upp fukt från det tryckta. Fanns dock ingen vetenskaplig förklaring till varför det skulle kunna hända.Y Ylvi skrev:Fint projekt och fint hus!!
Är det ngn som kan förklara hur det hänger ihop med att röta uppstår om tryckt och vanligt virke ligger intill varandra? Och hur det avhjälps av en pappbit?
Vi har problem med en altan av lärk som börjat ruttna i skarvarna där den är fastskruvad i tryckt virke.
Vilket virke väljer trådskaparen?
Har i alla fall en stor rulle syllpapp över, så jag kommer kanske ta det säkra före det osäkra... får se...
Gällande virke har jag genomgående NTR/A på alla reglar, 45x170 och 45x195. Trallvirket är NTR/AB, 34x145.
Samma sker ju isåfall om man har otryckt virke mot otryckt virke? Det handlar ju isåfall nite om att det ena är otryckat. Tar du tryckade reglar och otryckt stolpe är det ju stolpen som ruttnar istället. Inte för att den ligger emot tryckade reglar, utan för att man valt otryckt virke där det inte ska vara det.John Vestberg skrev:
Tack! Jag var inte heller medveten om att det kan uppstå röta om man blandar virke. Har inte gjort någon djupare "research" men snubblade över någon artikel som hävdade att det otryckta virket suger upp fukt från det tryckta. Fanns dock ingen vetenskaplig förklaring till varför det skulle kunna hända.
Ex.
Hsr du tryckt virke ute och då lägger ett bjälklag på i otryckt så måste man ha papp emellan.
En tryckt stolpe hsr större fuktighet och är den då ute så ligger fuktigheten på över 70%.
En otryckt skall ha 12-15%.
Fukten kommer vandra uppåt från ändträet in i den otryckta och Hög risk för röta.
/estwing
Hsr du tryckt virke ute och då lägger ett bjälklag på i otryckt så måste man ha papp emellan.
En tryckt stolpe hsr större fuktighet och är den då ute så ligger fuktigheten på över 70%.
Fukten kommer vandra uppåt från ändträet in i den otryckta och Hög risk för röta.
/estwing
Tänker du på att relativa fukthalten kan vara 70% ute och jämför fuktkvot för otryckt virke? Jag förstår inte riktigt?estwing skrev:
Ex.
/estwing
Du blandar inte ihop det med att nytt tryckt virke har väldigt hög fukthalt?estwing skrev:
Ex.
/estwing
Eller menar du att tryckt virke suger upp en massa vätska från omgivningen och för över det till det otryckade virket?
Varför skulle impregneringen göra att träet suger upp mer fukt från omgivningen? Hur ändras träets struktur av den processen?estwing skrev:
Nej, inse att du är ute och cyklar! Det är inte impregneringen som gör att du ska ha papp mellan det och vanligt virke, utan det faktum att du använder tryckat i fuktiga miljöer och ej impregnerat i icke fuktiga miljöer. Om det vore som du säger kunde man ju undvika fukt i konstruktionen genom att helt enkelt inte använda tryckat virke.
Nytt tryckimpregnerat virke är blött på grund av impregneringsmedlet. Det borde väl inte kunna orsaka röta om det sugs upp i obehandlat trä? Luftfuktigheten är väl densamma oavsett vad det är för virke?estwing skrev:
Jag skulle gärna vilja veta mer om vilka processer som skulle kunna orsaka eventuella problem. Vart kan man läsa mer om det?