Hej jag behöver byta altandörr pga röta. Huset är från 1974 och dörren är troligen också från då. När jag mäter breden på öppningen från insidan är den på 103cm och höjden är svår att mäta då golvet täcker en del av tröskeln. Från utsidan mäter jag det till 210 cm. Vad ska jag ha för dörr? Är det 100x210 (modulmått) ( alltså (98x208 kamyttermått) jag ska ha eller måste jag specialbeställa en?

Peta bort listerna runt karmen och mät öppningen i väggen så du kan köpa en dörr som passar

Det har jag gjort och som sagt är breden på öppningen 103 och längden 210

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om du vet dagöppningsmåttet bör det inte svårt att beställa /köpa en ny dörr som passar, kanske har du sådan tur att den finns färdigtillverkad som lagervara på en bygghandeln nära dig

Det är ju det som är min fråga. De färdiga dörrarna är 100x210 i modulmått. Kan jag ha sådant när breden är 103?

Det bör gå alldeles utmärkt

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Modulmått är en sak, i verkligheten är dörren mindre för att kunna justeras ordentligt.

Du kan använda M10x21 om det är lite stor springa så skruvar du fast en planka eller remsor av plywood innan du monterar karmen eller klossar vid infärstning.
Det bör även vara möjligt att använda långa karmhylsor utan att sätta en remsa.
Om det är lättbetong så kan det vara bra med en remsa.

1 123abc skrev:
Du kan använda M10x21 om det är lite stor springa så skruvar du fast en planka eller remsor av plywood innan du monterar karmen eller klossar vid infärstning.
Om TS väljer adjufix och drevar noga efteråt har väl montaget bäst förutsättningar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.