Maxikatten skrev:
Syllpappen skyddar mot fukt från betongplattorna.
Gör den det egentligen? En syllpapp är ju avsedd för att ligga under en syll dvs väderskyddad av en vägg och tak. Syllpappen skyddar syllen från fukt underifrån.
På en altan lär ju 99,99% av fukten komma uppifrån...syllpappen fungerar ju då som en skål i stället skulle jag vilja påstå.
Nä bättre o köra på en 10mm pallningsbricka i plast istället. Då stor stolpen torrare.

Just så.

verktygsgurun skrev:
Gör den det egentligen? En syllpapp är ju avsedd för att ligga under en syll dvs väderskyddad av en vägg och tak. Syllpappen skyddar syllen från fukt underifrån.
På en altan lär ju 99,99% av fukten komma uppifrån...syllpappen fungerar ju då som en skål i stället skulle jag vilja påstå.
Nä bättre o köra på en 10mm pallningsbricka i plast istället. Då stor stolpen torrare.
Pallningsbricka av plast har jag aldrig sett, men det låter som en begåvad ide. Sen skriver Maxikatten att "Syllpappen skyddar mot fukt från betongplattorna.", det är precis vad den gör, betongplattorna suger fukt och lär vara fuktiga hela tiden, så syllpapp imellan är inte fel alls, det är inte där problemen kommer uppstå.

För övrigt är det jävligt schysst med pool, snyggt med stor altan runt, bra jobbat!

En hockeypuck är annars ganska bra under stolpar, men blir lite dyrt om man skall ha många. Annars kan man köpa billiga nylonskärbrädor och såga lagom stora rutor, funkar bra att såga i kapen. Dum funkar bra som distanser mot väggar också (bärlina/regel mot vägg för att få luftspalt)

Ska man ha syllpapp så ska den inte vara större än stolpen. Har man en 90x90 stolpe ska pappbiten vara 90x90 så att det inte blir vatten stående på pappen

Haha, byggahus.se slår snart Aftonbladet!

Hockeypuckar, skärbrädor och formskuren tjärpapp! Vad kommer här näst?

Findus Fiskgratäng - snart under en altan nära dig!

Locke skrev:
Haha, byggahus.se slår snart Aftonbladet!

Hockeypuckar, skärbrädor och formskuren tjärpapp! Vad kommer här näst?

Findus Fiskgratäng - snart under en altan nära dig!
Bra där! Konstruktivt och nytänkande.. Vad använder du själv som distans om du t.ex. skall skruva en bärlina i en grundmur och behöver en luftspalt?

• Gilla
emde
  • Laddar…
Skogaholmslimpa med ost? ;)

• Gilla
Locke
  • Laddar…
Maxikatten skrev:
Skogaholmslimpa med ost? ;)
Haha, släpper tråden med ett garv! Frågan är bara vad som är bäst att ställa en stolpe på plint på....

Redigerat:
Larsa skrev:
Bra där! Konstruktivt och nytänkande.. Vad använder du själv som distans om du t.ex. skall skruva en bärlina i en grundmur och behöver en luftspalt?
Om du läst hela tråden så har du sett mitt inlägg från den 13 augusti. Pallbricka. Är det inga laster att tala om så går det fint att bara lägga ett par spik emellan. Slut. Frågor?

Haha kreativa förslag här :-)
Blev att lägga pallbricka under stolparna förutom mot huset där reglarna ligger direkt på betongplatta och då är det inget ändträ som suger fukt så hoppas det funkar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.