En fundering på ny skorstensdragning för en köksspis pågår och ett alternativ innebär att sammanlagt 3 st 90° böjar skulle behövas för att få plats med isolerade skorstenen som ska bl.a. korsa ett förråd.

Alternativ 2 är en toppansluten skorsten och då bara 2 st 90°.

Någon som provat sig fram och sett hur det påverkar draget?

Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
En fundering på ny skorstensdragning för en köksspis pågår och ett alternativ innebär att sammanlagt 3 st 90° böjar skulle behövas för att få plats med isolerade skorstenen som ska bl.a. korsa ett förråd.

Nja. Det påverkar nog mer sotandet.

• Gilla
Fällebyggarn
  • Laddar…
Alltid lättast att fråga den som ska godkänna och sota den när den är färdig.
Dvs din sotare.
Du kan få hur många bra tips och tricks som helst här men den som bestämmer om det är ok är ju din sotare.

• Gilla
Fällebyggarn och 1 till
  • Laddar…
Vi hade en skorsten som såg ut som ett vattenlås i mina föräldrars sommarstuga en gång i tiden. Det fungerade alldeles ypperligt bara man förvärmde kaminen en aning innan man började elda på riktigt.

• Gilla
Fällebyggarn och 1 till
  • Laddar…
Det lär inte förbättra draget. Men det finns annat som gör. Är det rätt byggt i övrigt skall det inte vara några problem. Jag tror att röret inte bör gå horisontellt en längre sträcka innan det viker av uppåt. Då kan det bli svårare att tända. Tänk också på att det måste finnas sotluckor som gör att röret kan sotas i hela sin längd.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…

Det beror också på vilken eldstad.

Skulle tror äldre lite mindre effektiva eldstäder med höga rökgastemperaturer har det lättare med en sådan skortsten.

Moderna eldstäder med progressiva baffle plåtar som är svårtända från början kommer hart det svårt.

• Gilla
Belastar
  • Laddar…
Det
H he-peter skrev:
Det beror också på vilken eldstad.

Skulle tror äldre lite mindre effektiva eldstäder med höga rökgastemperaturer har det lättare med en sådan skortsten.

Moderna eldstäder med progressiva baffle plåtar som är svårtända från början kommer hart det svårt.
Det är en äldre köksspis i gjutjärn som ska flyttas.

Mellan spis och första böjen är det en vägg och sedan stiger röret ca 1,5m för att sedan nästan vågrätt gå 1,5m och då in i murstocken.

Så inga långa sträckor och möjlighet att sota vid varje krök.

I princip ska man inte ha 90gradersböjar där det kan samlas aska över tid och försämra draget. Det kan gå bra, men jag skulle undvika det. Jag har en köksspis där rökröret går neråt först, där är inga problem, jag har även 2 kaminer som går rakt ut genom vägg som fortsätter 90grader rakt upp och inga problem. Men jag har haft en kamin med utlopp uppåt, 90grader horisontellt genom vägg och sen 90 grader igen, den satte obönhörligen igen den fan........
/Workingclasshero

En 90 graders böj är aldrig bra. Kan samma motstånd som en meter rör. Ta heller två 45:or för att undvika onödig turbulens.

Det är ingen bra lösning med 90 böjar på rökrör, speciellt på en gammal gjutjärnsspis. En gjutjärnsspis har om man eldar hårt och med bra drag slutförbränningen kanske 1,5m upp i röret. Det blir en hård belastning på rör och isolering. Vet ett fall där isolering och rör smälte vid första böjen.

Vi har en 90' böj direkt på vår braskamin, sen tror jag det är en 30' på den samt sen 90' upp i skorstenen.

Screenshot_20260514_110551_Samsung Internet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Draget funkar hur fint som helst och sotaren är nöjd.

Det är stor skillnad på belastningen av rökröret i en modern kamin som har en rökgastemp under 300gr och en gammal vedspis där slutförbränningen sker en bit upp i rökröet.

Tomture61
Har en vedkamin Contura 26T hög med plåtrökrör , inv. diameter 150 mm .
På vinden blev det tvunget med sidodragning , ca 2 m .
Är 2 st 27 gr böjar med sotmodul .
Det blir en effektiv fälla för sot , kanske är bra för omgivningen / miljön .
Eller så sotar aspved mer 🤔
Fick även förse skorstenen med vindflöjel för att få bättre drag .
Så böjar på rökrör försämrar draget .

• Gilla
Fällebyggarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.