Hej!
Ska bygga altan längst med huset. Mitt problem är att jag planerat för en 4m "djup" sådan.
Tydligen krävs bygglov för allt över 3,6m. Vad hade ni gjort?
1. Minskat djupet och byggt 3,6m
2. Betalat 7000sek och inväntat godkännande (kan ta upp till 10 veckor enligt kommunens hemsida).
3. Byggt ändå utan bygglov och hoppats på det bästa. Bor på landet utanför detaljplanerat område och reglerna verkar följas lite sisådär här.

Jag är verkligen i valet och kvalet. Tycker egentligen redan 4m djup känns ganska trångt..
Om jag blir tvungen att riva om någon anmäler, måste jag då riva allt eller räcker det då flytta yttersta bärlinan 0,4m närmare huset (ej nedgrävda fundament) och plocka yttersta trall?

Hur hög altan planerar du?

K Kane skrev:
Hur hög altan planerar du?
Ca 0,5m där det blir som högst.

Då skall det inte behövas bygglov. Kolla med kommunen.

Kommunens hemsidas hänvisar till Plan- och bygglagen (2010:900) Kapitel 9

4f § [Altan]

För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbostadshus krävs det, trots 2 § första stycket 2 och 3 c, inte bygglov för att med en altan anordna en uteplats på mark inom 3,6 meter från bostadshuset

”Altan” per definition betyder upphöjd. Ett trädäck i markhöjd (upp till 0.5m men kan variera beroende på detaljplan) kräver ej bygglov. Inte heller medgivande av granne om du gör i tomtgräns.

Det likställs med att göra exempelvis stenläggning.

Om du bygger högre än 0.5m och någon anmäler dig får du betala ett vite. Det går att räkna ut på Boverkets hemsida. Sen kan du i efterhand söka bygglov. Nekas det måste du riva den delen som kräver bygglov.

Men är ni friska, vem bryr sig om in halv meter hit eller dit, bygglovsavdelningen kommer aldrig någonsin ut och kolla, de gör det inte för något man bygger svart, enda problemet är om du har en riktigt jävlig granne som anmäler dig
Men för 50cm på en altan är för mycket jobb. Vad tror ni skatte pengar räcker till någon stasi som åkerunt till alla 52 000 villor och inspekterar.

M marsk skrev:
Men är ni friska, vem bryr sig om in halv meter hit eller dit, bygglovsavdelningen kommer aldrig någonsin ut och kolla, de gör det inte för något man bygger svart, enda problemet är om du har en riktigt jävlig granne som anmäler dig
Man vet i bästa fall vad man har för grannar idag, men man har inte en aning om vem som köper grannhuset nästa år.

Jag vet inte, om jag haft en sådan granne hade jag vilja bo kvar och va fan har han gjort med tumstock i din trädgård att göra och varför skulle han bry sig, de såg ju ut så när han flyttade in. Sedan skulle jag målat hussidan mot honom helt cerise, du ser det ju inte du är ju inne i huset. Jag tycker ni är jätte löjliga som skapar problem för er själv bara för att ha något och älta. Och vad skulle hända om gubben jävel blir för jobbing fram med cirkelsågen så är det fixat. du behöver inte oroa dig så länge ett svart bygge är preskriberas efter 10 år.

Vad skall hända?
Vad är den stora ondskan som skall falla över dig för en ynka halvmeter hit eller dit.

K Kalle_84 skrev:
Kommunens hemsidas hänvisar till Plan- och bygglagen (2010:900) Kapitel 9

4f § [Altan]

För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbostadshus krävs det, trots 2 § första stycket 2 och 3 c, inte bygglov för att med en altan anordna en uteplats på mark inom 3,6 meter från bostadshuset
Det är för en altan upp till 1.8 meter hög som normalt skulle vara bygglovspliktig. Du får bygga en 0.5m hög altan över hela tomten om du vill.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Men ingen kommer någon sin bry sig, 1,8 eller 5 meter, det är som du håller gaffeln vid middagsbordet i höger eller vänster hand ingen bryr sig. Jag ringde chefen för vår kommuns bygglovsavdelning, vi är 85 000 invånare. Jag frågade om hon någonsin i sin i hela sin karriär varit med om att riva ett hus för att det är ett svart bygge. -Nej det har jag aldrig.
Min nästa fråga "Varför skall jag då lämna in ett bygglov över huvud taget", med den lilla sanktions pengen som skall betalas om någon någonsin ens frågar, som är en otroligt liten risk, så blir det ändå billigare än att söka bygglov. Vi bor i ett relativt tätbebyggt villa område som är planlagt.

Är det att vara Ove, Rickard rättrådig eller vad är grejen fattar inte, lite bräder vem bryr sig, vad är det värsta som kan hända, och hur stort stor skulle skadan vara för dig, behöver du sälja huset hos kronofogden, kommer käringen vilja skiljas, blir du av med jobbet, om så ja då kanske jag också fundera på saken.
Men vad är det värsta som kan hända här, 22 000 i bräder och skruv, det är ju värre att trilla med cykeln och riva upp armbågen.

Tackar för alla svar. Missat att altanregler gäller först över 0,5m höjd!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.