L LP7 skrev:
Hej! Varför har man reglar mellan skruvreglarna som du gjort? Ser att du inte har några balkskor, skruvade du allt i ändträt? Även hörnen? Hur gjorde du för att få till detta i så fall på ändarna mot huset?
Kortlingarna är för att skruvreglarna ska hålla sig raka och inte vrida sig. Förmodligen rätt överflödigt i många fall (mitt inkluderat) men jag hade lite virke över så jag tänkte att jag kan lika gärna använda det.

Inga balkskor nej. Allt är stuvat i ändarna. Sidan in mot husvägg är snedskruvat utåt.

Ett trädäck av den här typen är nog en av de enklaste konstruktioner man kan ge sig på och jag vill påstå att man kan göra det mycket enklare än jag gjorde utan att det påverkar kvaliteten märkbart.
 
  • Gilla
LP7
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Kortlingarna är för att skruvreglarna ska hålla sig raka och inte vrida sig. Förmodligen rätt överflödigt i många fall (mitt inkluderat) men jag hade lite virke över så jag tänkte att jag kan lika gärna använda det.

Inga balkskor nej. Allt är stuvat i ändarna. Sidan in mot husvägg är snedskruvat utåt.

Ett trädäck av den här typen är nog en av de enklaste konstruktioner man kan ge sig på och jag vill påstå att man kan göra det mycket enklare än jag gjorde utan att det påverkar kvaliteten märkbart.
Tack för bra svar! Lägger du reglarna mot väggen eller har du ett glapp mot väggen som du sen täcker med trallen istället så du får ett överhäng som inte samlar smuts mot husväggen?
 
L LP7 skrev:
Tack för bra svar! Lägger du reglarna mot väggen eller har du ett glapp mot väggen som du sen täcker med trallen istället så du får ett överhäng som inte samlar smuts mot husväggen?
Nu är det ett par år sedan, men jag har för mig att regeln ligger ett par cm från väggen. Trallen går hela vägen emot.
Jag tror att ansamling av smuts är ett mindre problem och att man nog snarare vill ha en luftspalt för att inte fukt och väta ska fastna mot fasaden. Detta är såklart viktigast om man har träfasad och ett mindre problem om man, som jag, har puts eller tegel.
 
  • Gilla
LP7
  • Laddar…
Tack för info!
 
B Bonzo2000 skrev:
Du kan ju sätta kortlingar och om du lägger plattan så att den hamnar kant i kant med yttre golvregeln och under en kortling så kommer det gå att klä in den.

Se bild hur jag gjorde:
[bild]
Hej! Snyggt! Hur funkar det med den yttersta regeln längst ner till vänster på bilden. Den ser ut att hänga helt fritt med endast inskruvning längst ut på bärlinorna? Gör man så, känns som den bör svikta då den ser ganska lång ut?
 
C Chrisy skrev:
Hej! Snyggt! Hur funkar det med den yttersta regeln längst ner till vänster på bilden. Den ser ut att hänga helt fritt med endast inskruvning längst ut på bärlinorna? Gör man så, känns som den bör svikta då den ser ganska lång ut?
Det är nog bara ca 20 cm mellanrum till nästa skruvregel och jag monterade några extra kortlingar däremellan efter att bilden togs, för att ha något att skruva frisen i.

Här är en bild på insidan när den är klar och du ser att frisen är skruvad i kortlingar som sitter på cc 60.
Insida av trästaket med horisontella spjälor monterade på kortlingar, synlig solstråle genom spjälorna, verktyg på terrassgolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.