Ska bygga ett trädäck på betongplattor. Tanken är att det ska gå en fris längs ytterkanten. Eftersom yttre bärlinorna står på stenarna betyder ju det att det stenar kommer synas längs kanterna. Hur döljer man det på ett snyggt eller kreativt sätt? Spontan tanke var att läge en remsa med grus runt hela däcket djup nog att täcka stenarna. Andra förslag?
Det är väl just frisen som ställer till det tänker jag. Hur lägger man en fris utanför bärlinan? Utan frisen hade ju trallvirket bara kunnat fortsätta ut förbi bärlinan och stenarna.Z zeveta skrev:
Väcker gammal tråd till liv. Går i precis samma funderingar. I ändan på reglarna (långsidan av trädäcket) är det ju bara att lägga plattorna en liten bit in så att säga, men hur gör man under de två yttersta reglarna, alltså på kortsidorna av trädäcket?
Japp. Du ser på min bild att jag justerat höjden precis på det sättet. Jag skulle tro att du kan ha plattorna på raden innanför också utan att det skulle svikta nämnvärt, förutsatt att du använder reglar av vettig höjd såklart.L lubbe75 skrev:
En bit smalare regel mellan reglarna och fäst under en trallbräda ger en stadig konstruktion. T ex du har 45x145 i vanliga fall och kör med 45x120 eller t o m 45x90 som skruvas i reglarna och i en trallbräda ger i praktiken en I-balk. Det går att snedsåga en vanlig regel också så den går från 145 till 90-120 där det mindre måttet är utåt. Detta gäller för en högre altan där det syns. Om den är låg så kör med samma regel som i resten av konstruktionenen.L lubbe75 skrev:
Fast hur mycket syns stenen i praktiken när allt är klart och rabatter, blomkrukor, kantsten, grus, buskar osv är på på plats och spelar det någon roll?
Jag skulle antagligen lägga kanten i samma typ som används som stöd och ev lägga en hel rad längst i linje med eezsom används som stöd och en rad utanför för att underlätta gräsklippning. Den inre raden hindrar också gräset att växa under kanten på altanen. Har man stora plattor så kanske man kan skaffa mindre för kanterna.
Hej! Varför har man reglar mellan skruvreglarna som du gjort? Ser att du inte har några balkskor, skruvade du allt i ändträt? Även hörnen? Hur gjorde du för att få till detta i så fall på ändarna mot huset?B Bonzo2000 skrev: