O
Ska bygga ett trädäck på betongplattor. Tanken är att det ska gå en fris längs ytterkanten. Eftersom yttre bärlinorna står på stenarna betyder ju det att det stenar kommer synas längs kanterna. Hur döljer man det på ett snyggt eller kreativt sätt? Spontan tanke var att läge en remsa med grus runt hela däcket djup nog att täcka stenarna. Andra förslag?
 
J
Dra in stenarna och dem under reglarna?
 
O
J Jotsat skrev:
Dra in stenarna och dem under reglarna?
Fast hur då? Som bäst kan ju stenen hamna kant i kant med bärlinan och då ser man ju stenen?
 
  • Gilla
novisch
  • Laddar…
Bärlinans stödpunkter behöver ju inte vara längst ut, gör däcket något större än stenplattorna så syns inget utanför kanten
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
O
Z zeveta skrev:
Bärlinans stödpunkter behöver ju inte vara längst ut, gör däcket något större än stenplattorna så syns inget utanför kanten
Det är väl just frisen som ställer till det tänker jag. Hur lägger man en fris utanför bärlinan? Utan frisen hade ju trallvirket bara kunnat fortsätta ut förbi bärlinan och stenarna.
 
Väcker gammal tråd till liv. Går i precis samma funderingar. I ändan på reglarna (långsidan av trädäcket) är det ju bara att lägga plattorna en liten bit in så att säga, men hur gör man under de två yttersta reglarna, alltså på kortsidorna av trädäcket?
 
Det är väl bara att ha ett överhäng?
 
Hur gör man ett stadigt överhäng på kortsidorna? Det skulle alltså vara någon extra regel utanför (och parallellt med) den yttersta regeln. Det går säkert, och jag tar gärna emot tips på någon enkel och stadig konstruktion.
 
L lubbe75 skrev:
Hur gör man ett stadigt överhäng på kortsidorna? Det skulle alltså vara någon extra regel utanför (och parallellt med) den yttersta regeln. Det går säkert, och jag tar gärna emot tips på någon enkel och stadig konstruktion.
Du kan ju sätta kortlingar och om du lägger plattan så att den hamnar kant i kant med yttre golvregeln och under en kortling så kommer det gå att klä in den.

Se bild hur jag gjorde:
Grundläggning av träram för veranda vid rödtegelhus, inklusive golvreglar och kortlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lubbe75 och 1 till
  • Laddar…
Ja det kanske räcker. Man kan ju även sätta "stödbenen" (stödklossar? för att reglera höjden) precis på kanten av plattorna och då kan man ju få plattan ännu en regeltjocklek längre in.
 
L lubbe75 skrev:
Ja det kanske räcker. Man kan ju även sätta "stödbenen" (stödklossar? för att reglera höjden) precis på kanten av plattorna och då kan man ju få plattan ännu en regeltjocklek längre in.
Japp. Du ser på min bild att jag justerat höjden precis på det sättet. Jag skulle tro att du kan ha plattorna på raden innanför också utan att det skulle svikta nämnvärt, förutsatt att du använder reglar av vettig höjd såklart.
 
  • Gilla
lubbe75
  • Laddar…
L lubbe75 skrev:
Hur gör man ett stadigt överhäng på kortsidorna? Det skulle alltså vara någon extra regel utanför (och parallellt med) den yttersta regeln. Det går säkert, och jag tar gärna emot tips på någon enkel och stadig konstruktion.
En bit smalare regel mellan reglarna och fäst under en trallbräda ger en stadig konstruktion. T ex du har 45x145 i vanliga fall och kör med 45x120 eller t o m 45x90 som skruvas i reglarna och i en trallbräda ger i praktiken en I-balk. Det går att snedsåga en vanlig regel också så den går från 145 till 90-120 där det mindre måttet är utåt. Detta gäller för en högre altan där det syns. Om den är låg så kör med samma regel som i resten av konstruktionenen.
Fast hur mycket syns stenen i praktiken när allt är klart och rabatter, blomkrukor, kantsten, grus, buskar osv är på på plats och spelar det någon roll?
Jag skulle antagligen lägga kanten i samma typ som används som stöd och ev lägga en hel rad längst i linje med eezsom används som stöd och en rad utanför för att underlätta gräsklippning. Den inre raden hindrar också gräset att växa under kanten på altanen. Har man stora plattor så kanske man kan skaffa mindre för kanterna.
 
Ska snart till med en altan, blir 3st plint i framkant och sen plattor på resterande.

Bör jag gräva bort gräset där plattorna blir eller räcker det att lägga dom direkt på gräset med duk under?
 
Jag tror att det är bra att åtminstone ta bort gräset för att få ett stadigare underlag. Det har jag tänkt att göra.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Du kan ju sätta kortlingar och om du lägger plattan så att den hamnar kant i kant med yttre golvregeln och under en kortling så kommer det gå att klä in den.

Se bild hur jag gjorde:
[bild]
Hej! Varför har man reglar mellan skruvreglarna som du gjort? Ser att du inte har några balkskor, skruvade du allt i ändträt? Även hörnen? Hur gjorde du för att få till detta i så fall på ändarna mot huset?
 
  • Träram byggs för altan, med reglar mellan skruvreglar markerade i rött, inga balkskor används, intill husvägg av tegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.