Jag ska bygga en altan på sluttande marken. Ytan är hög i ett hörn och djup i tre hörn. Storleken blir 8x6m. Finns det en ekonomisk lösning mellan betongplintar på den djupa sidan och plattor på den inte så djupa sidan?
Ska jag också lägga ner 4 Bärlinjer (45x195) med först, sedan en låda med 45x195 (60 cc) ovanpå, och slutligen lägga till trall 28x120?
ELLER ska jag använda sockel med stolpe och fästa altanboxen direkt med dessa stolpe) även om 2m cc är okej? mellan stolpe
Ska jag också lägga ner 4 Bärlinjer (45x195) med först, sedan en låda med 45x195 (60 cc) ovanpå, och slutligen lägga till trall 28x120?
ELLER ska jag använda sockel med stolpe och fästa altanboxen direkt med dessa stolpe) även om 2m cc är okej? mellan stolpe
Olika typer av grundläggning på olika sidor av samma altan är skitdålig i min värld och leder i för många fall till olika i hur höjderna påverkas av olika årstider i marken. och altanen kommer med stor sannolikhet att luta åt nåt håll rätt snart.
Gräv ner plintar skulle jag säga är bästa grundläggningen och inte snåla och göra för få utan 3 rader är nog minsta för att ha en altan som har samma raka nivå om nåt år. att lägga på plattor kan funka bra på låga släta ytor men är en sniklösning som sällan håller sig rak över tid. och när marken inte är olan och det behövs ben så tycker jag plattor är ett skit som alltid slutar med hela havet stormar med vinda sneda altaner som man sen ska försöka rikta.
Gräv ner plintar skulle jag säga är bästa grundläggningen och inte snåla och göra för få utan 3 rader är nog minsta för att ha en altan som har samma raka nivå om nåt år. att lägga på plattor kan funka bra på låga släta ytor men är en sniklösning som sällan håller sig rak över tid. och när marken inte är olan och det behövs ben så tycker jag plattor är ett skit som alltid slutar med hela havet stormar med vinda sneda altaner som man sen ska försöka rikta.
Tack Polaris, jag håller verkligen med om vad du föreslår. Så hur är det om jag börjar med sockel vid varje pelare och sedan lägger till stolpar i storlek 95x95 för att uppnå höjden och sedan binder dessa till bärlinjen 45x195 (eller 45x220). Lägg slutligen till ytterligare en boxad regel ovanpå 45x170 vid 60 cc avstånd. Lägg slutligen till spår ovanpå 28x120.P polaris78 skrev:Different types of foundation on different sides of the same balcony are badass in my world and in too many cases lead to different in how the heights are affected by different seasons in the ground. and the balcony will very likely lean in some direction quite soon.
Digging plinths, I would say, is the best foundation and not skimping and doing too few, but 3 rows is probably the smallest to have a balcony that has the same straight level in a few years. laying on tiles can work well on low smooth surfaces but is a sneaky solution that rarely stays straight over time. and when the ground is not olan and bones are needed, I think tiles are a piece of shit that always ends with the whole sea storms with windy balconies that you should then try to direct.
Klicka här för att svara