87 451 läst ·
256 svar
87k läst
256 svar
Altan o pool vid tomtgräns utan medgivande
En sak som kan tänkas komplicera frågan, är att detaljplan också tolkas tillsammans med den PBL som gällde när planen upprättades.
Om det t.ex. är prickmark utritad och en generell "byggnadsverk får ej uppföras" står som bestämmelse, betyder det att lägre stödmurar är OK i ett område med DP enligt nya PBL, men INTE OK om DP är äldre.
Känner inte till hur altan eller pool benämns som byggnadsverk i Äldre PBL, men liknande skillnader som i fallet stödmur kan ju finnas.
Om det t.ex. är prickmark utritad och en generell "byggnadsverk får ej uppföras" står som bestämmelse, betyder det att lägre stödmurar är OK i ett område med DP enligt nya PBL, men INTE OK om DP är äldre.
Känner inte till hur altan eller pool benämns som byggnadsverk i Äldre PBL, men liknande skillnader som i fallet stödmur kan ju finnas.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
I Göteborgs kommun gäller att altanen får placeras vart som helst på tomten, vara hur stor som helst OM dess höjd inte överstiger 0,6m. Så fort den överstiger 0,6m höjd så måste en mängd kriterier vara uppfyllda för att vara bygglovsbefriad som avstånd från boningshuset, avstånd från granne osv.
För en nedgrävd pool, som inte sticker upp mer än 0,6m ovan mark, finns inga begränsningar eller bygglovskrav. Däremot anser kommunen att man ska prata med sin granne innan man gräver, av nån anledning.
För en nedgrävd pool, som inte sticker upp mer än 0,6m ovan mark, finns inga begränsningar eller bygglovskrav. Däremot anser kommunen att man ska prata med sin granne innan man gräver, av nån anledning.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Tak har inget med altan att göra, blanda inte ihop saker.Kempa_swe skrev:
Ett tak är bygglovspliktigt om det inte är ett mindre skärmtak enligt "bygglovsbefriade" åtgärder som det finns undantag för.
Vad kommuner tycker om nedgrävda pooler har inget med lagen att göra. Visa gärna på lagtext eller rättsfall där det krävts bygglov för nedgrävd pool
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Har för mig det inte behövs bygglov eller medgivande om det är mindre byggnader som inte är huvudbyggnad som själva huset och garaget. Mindre sido-byggnader som Altan, friggebod, pool kan anläggas intill tomtgränsen utan bygglov har jag för mig. Alltså det beror på vad det är för något. Du kan testa att bestrida men du lär bara förlora och bli irriterad på dig själv.. sen kanske kommunen tar in din åsikt och slänger rakt ner i papperskorg. Du har liksom ingen veto direkt på det sättet vad gäller bygglov.F FreddeB62 skrev:En granne fick bygglov 2016 för att uppföra en altan på 120kvm TVÅ meter från vår tomtgräns. Nu bygger de en pool vid tomtgränsen samt bygger ut altanen ytterligare 1,7 meter mot vår gräns o ytan blir 200kvm. Avståndet till vår tomtgräns är m.a.o NOLL. Detaljplanerat område, inget nytt bygglov och ej heller vårt medgivande. Vad gäller?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Tatt ut från min kommuns sida vad de säger om pool.
Behöver jag bygglov för pool?
Nej, du behöver inte lov för en helt nedgrävd pool. Om du bygger upp den ovanför marken mer än 0,5 meter eller har tillbyggnader ihop med poolen kan det dock krävas lov för dessa. Tänk på säkerheten och anordna poolskydd. Även skjutbara pooltak kan vara bygglovspliktiga, du kan skicka in bygglovansökan för bedömning av eventuell lovplikt. Tänk på att strandskyddet även omfattar pool och badtunnor.
Behöver jag bygglov för pool?
Nej, du behöver inte lov för en helt nedgrävd pool. Om du bygger upp den ovanför marken mer än 0,5 meter eller har tillbyggnader ihop med poolen kan det dock krävas lov för dessa. Tänk på säkerheten och anordna poolskydd. Även skjutbara pooltak kan vara bygglovspliktiga, du kan skicka in bygglovansökan för bedömning av eventuell lovplikt. Tänk på att strandskyddet även omfattar pool och badtunnor.
Det stämmer inte. Läs pbl, där står det faktiskt ovanligt tydligt och begripligt (för att vara en lagtext)Sthlmjh skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Jo, jag tolkar nog kommunen fel, men håll med om att det är lite väl kortfattat formulerat, med tanke på att strandskydd gäller för små bäckar och grävda diken.harry73 skrev:
(Om jag hade misstolkat kommunen fel så vetetusan vad det hade blivit för slutsats.