87 451 läst ·
256 svar
87k läst
256 svar
Altan o pool vid tomtgräns utan medgivande
Det borde inte behövas. Restaurangens personal borde avstyra sånt beteende.C crillux skrev:
Annars avhjälper man problemet i framtiden genom att gå på en dyrare restaurang nästa gång.
Det är byggnadsnämnden i kommunen som bedömer om bygglov krävs utifrån plan- och bygglagstiftningen. Dom kan alltså inte hitta på egna regler. Det är när ärenden överklagas som vi tillslut får nya prejudikat.S Skåning82 skrev:Det är möjligt. Det verkar dock som att det finns en hel del utrymme för byggnadsnämnden i en kommun att besluta i vad som gäller.
[länk]
1.4 m håller jag med om är märkligt. Felskrivning? De skulle nog ge sig om man visade lagtexten.
Vad gäller övrigt är jag inte så säker på att det är lagvidrigt, men jag är varesig jurist eller inläst på PBL. Men väldigt mycket verkar inte vara definierat i PBL och en hel del frihet verkar, som sagt, lämnas åt byggnadsnämnden. Olika kommuner gör olika. Det gäller inte bara altanbyggen.
Och som det är nu verkar ingen riktig kunna tolka domarna kring just altan. Därför spretar det grovt mellan vad olika kommuner skriver på sina hemsidor.
Flera medlemmar i detta forum har vittnat om hur olika kommuner går in och ändrar sina texter kring just altaner utan att några nya domar har kommit.
Uppfostringsfråga och hemmiljöfråga. Barn är inte varken sämre el bättre idag - men deras föräldrar ser på saker lite annorlunda.. så det är bara att ta ett snack med dem (att prata med barnen är mycket lättare..men föräldrarna behöver ibland hjälp).P pmd skrev:
Alla tar det inte väl, men alla bör heller inte få ha barn.
”Körkort” för både djur och barn behövs.
Och en skolfråga (inklusive förskola). Jag har lite svårt att tycka synd om förskolelärare som får bullerskador. De har ju all möjlighet i världen att förebygga det.Snigla skrev:
Det är väl en definitionsfråga. Barn föds knappast sämre idag (snarare bättre), men deras uppväxtmiljö är ibland sämre uppfostringsmässigt.
Det håller jag inte riktigt med om. Det är i min värld föräldrarna som ska styra upp det och klarar dom inte ut det ska inte barnen med på restaurangbesöket alls. Missförstå mig rätt här. En lunch på McD har jag inga problem med skrikande barn. Men en kväll på bättre lokal så är det inte okej.P pmd skrev:
M maria01 skrev:
M maria01 skrev:
Vem har sagt "överklaga"? Som TS tycker jag att resonemanget här har blivit helt "Off-Topic". Majoriteten av inläggen handlar om grundlösa resonemang kring mina motiv till att ställa frågan om bygglovsregler snarare än sakfrågan. "Spekulanterna" har alla prickat fel i motivfrågan.... Tråkigt, trodde detta var ett forum för kunskapsutbyteJonatan79 skrev:
Jodå. Jag håller med om att det i första hand är föräldrarnas ansvar, men om de inte tar sitt ansvar är restaurangpersonalen nästa försvarslinje. Restauranggästerna är sista försvarslinjen.C crillux skrev:
F.ö. så tror jag inte att föräldrar som inte klarar av att uppfostra sina barn har insikten att de inte bör ta med sina barn på restaurang.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Men som du har sett så har du fått svar på din ursprungliga fråga också.F FreddeB62 skrev:Vem har sagt "överklaga"? Som TS tycker jag att resonemanget här har blivit helt "Off-Topic". Majoriteten av inläggen handlar om grundlösa resonemang kring mina motiv till att ställa frågan om bygglovsregler snarare än sakfrågan. "Spekulanterna" har alla prickat fel i motivfrågan.... Tråkigt, trodde detta var ett forum för kunskapsutbyte
Att trådar blir till stor del OT och vilda gissningar hör till saken på ett forum, oavsett vilket forum det är frågan om.
Bra där! Det är påfallande ofta i just den här typen av trådar, som handlar om bygglov och vad som är tillåtet, som detaljer utelämnas och följdfrågor blir obesvarade.harry73 skrev:
Är det månne pga att det blir jobbigt när man som ts inte får medhåll?
Ts är ovanligt tydlig tycker jag. #1 och #3 har man all information som behövs för att svara på trådens fråga.harry73 skrev:
Jag tror det är ganska många här som skulle bli irriterade ifall grannen byggde pool och altan väldigt nära tomtgräns.
antagligen kommer detta också blir ett allt vanligare scenario när gemene man börjar förstå att man inte behöver hålla en ”marknära” altan eller pool 4,5 m från tomtgräns.
I inlägg 136 säger ts att det egentligen handlar om en studsmatta och grannarna som för oväsen kl6 på morgonen.F FreddeB62 skrev:
Det är en hel annan frågeställning än den som presenterades i början av tråden