87 451 läst ·
256 svar
87k läst
256 svar
Altan o pool vid tomtgräns utan medgivande
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det mesta i lagar är en bedömningssport, det är i princip alltid att lagar tolkas av olika domstolar, så även PBL.M Marcus-AA skrev:Detta verkar kunna summeras till definitionen mellan altan och marknära trädäck, vilket verkar saknas i PBL eller numera vara en bedömningssport.
Eftersom en altan indikerar något av höjd behövs normalt ett räcke för fallskydd. Den gränsen är dock hårt definiererad av boverket till 0,5m över mark. Denna gräns har även tidigare använts som praxis. Alltså, om trädäcket är lägre än 0,5 meter och därmed inte ens behöver räcke, är det mycket stor sannolikhet att det inte alls är en altan, och därmed får byggas var som helst utan grannars medgivande.
Var hittar du att ett trädäck som är över 50 cm högt måste ha ett räcke?
F FreddeB62 skrev:En granne fick bygglov 2016 för att uppföra en altan på 120kvm TVÅ meter från vår tomtgräns. Nu bygger de en pool vid tomtgränsen samt bygger ut altanen ytterligare 1,7 meter mot vår gräns o ytan blir 200kvm. Avståndet till vår tomtgräns är m.a.o NOLL. Detaljplanerat område, inget nytt bygglov och ej heller vårt medgivande. Vad gäller?
Härligt svensk avundsjuka i sitt esse.... Ta ett par öl o glöm din Svenssonångest.
B BetongAmatören skrev:
Tips från Coachen: Du svarar att dom sköter sitt, och att ni sköter erat.
(lägger man till typ en näve i bordet, eller en sk eyeroll blir effekten minst det dubbla)
Avslutningsvis måste jag bara berömma dej för ditt skapligt efterblivna självmål, pratar skit om grannarna och spelar förvånad när bajsmackan kom tillbaka❤️
Ja, det där låter lite konstigt, har man problem med folk pratar man direkt med dem även om det kan kännas obekvämt. Man måste dock fråga, vad var det som gjorde att ni kände er tvingade att flytta? Förvisso är åsiktskorridorerna i Sverige inte nådiga men det låter lite extremt.B BetongAmatören skrev:Välkommen i gänget! För några år sedan byggde jag villa på nytt område i Skåne.
Grannar blev två "män".
Dom smällde upp en stor pool ovan jord, bara ca 20m från vår tomtgräns. Vattenfylld upp till kanten.
Där låg dom två "männen" och flöt och hånglade på gummimadrasser när jag satt och åt frukost med mina 2 små barn.
Pratade med dom andra grannarna och berättade.
DÅ hände något, närmaste grannen till paret blev skitförbannade på mig och snackade skit om mig till andra grannar.
Slutade med att jag sålde huset!
Djävla granns sämja! Skåne i ett nötskal!!
Nakna, män eller kvinnor i en pool som grov hånglar och klänger på varandra hade jag nog också haft lite problem med om 5 åringarna satt med. Det finns såklart en tid för allt(nästan) men var den ligger vet bara föräldrarna. Ibland blir man redo tidigare och ibland blir man aldrig redo.
Någon menade på att barnen ändå kommer se detta ute i samhället, jag ställer mig lite frågande vilket samhälle det är? Det är väldigt sällan man ser par som grov hånglar på stan nakna, eller? Grovhångel såg man främst i högstadiet och gymnasiet men även de (vi
Personligen hade jag pratat med paret och förklarat läget, gav de inget gensvar så finns det egentligen inte mycket annat att göra mer än "explain to me like I´m 5" typ. Visst ett plank eller plisségardin hade kanske varit på sin plats så man slipper se det just när man äter. Hade de dock börjat med BDSM i poolen, då hade det där "explain to me like I´m 5" blivit på tok för avancerat för mig, kanske något för barnpsykologen.
Edit : ser nu att BetongAmatören blivit bannad.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Ett trädäck kan man bygga utan bygglov, och ha fram till tomtgränsen likaså en pool som man ställer uppe på marken. Men är det en riktig altan som är inbyggd så behövs det tillstånd likaså om det är en nedgrävd pool.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Vad är en inbyggd altan? Och varifrån får du informationen om att nedgrävd pool kräver bygglov?Kempa_swe skrev: