87 396 läst ·
256 svar
87k läst
256 svar
Altan o pool vid tomtgräns utan medgivande
Hej!Claes Sörmland skrev:
Jag kapar tråden lite. Hoppas det är ok.
Vi klurar oxå på det här med reglerna kring altanbygge. Vi vill bygga mer än 3,6 m ut från huset och närmare tomtgränsen än 4,5m. MEN, vår granne på den sidan är en allmänning. Vi har inte hittat någon info på nätet om reglerna för. Sambon har mailat kommunen och ställt frågor men det har gått närmare 2 månader utan svar.
Vi bor i ett litet samhälle där alla vars tomt angränsar till kommunens mark sprider ut sig. Det är bara en enda gubbe som retar sig på detta. Troligen för att han har en av de få tomterna som inte angränsar till allmänning. Han råkar även vara vår närmsta granne och han hatar mig. Vi hamnade i ett megagräl förra året och jag har försökt reparera relationen utan vidare resultat. Söker vi bygglov för vår altan kommer han aldrig ge sitt medgivande trots att han inte ens kommer se den från sin tomt. Vi ska bygga på baksidan.
Några visdomsord om detta? ☺️
Anmälan ASAP till kommunen om svartbygge! Kräv att kommunen kommer ut och tittar direkt.F FreddeB62 skrev:En granne fick bygglov 2016 för att uppföra en altan på 120kvm TVÅ meter från vår tomtgräns. Nu bygger de en pool vid tomtgränsen samt bygger ut altanen ytterligare 1,7 meter mot vår gräns o ytan blir 200kvm. Avståndet till vår tomtgräns är m.a.o NOLL. Detaljplanerat område, inget nytt bygglov och ej heller vårt medgivande. Vad gäller?
Det beror på hur hög altan ni ska bygga om ni behöver bygglov eller ej. Är den under 1,3m på sin högsta punkt skulle jag säga. Kör på. Den kommer räknas som en marknära altan som inte kräver bygglov. Sen kan grannen säga vad han vill.S Strumpberg skrev:Hej!
Vi klurar oxå på det här med reglerna kring altanbygge. Vi vill bygga mer än 3,6 m ut från huset och närmare tomtgränsen än 4,5m. MEN, vår granne på den sidan är en allmänning. Vi har inte hittat någon info på nätet om reglerna för. Sambon har mailat kommunen och ställt frågor men det har gått närmare 2 månader utan svar.
Vi bor i ett litet samhälle där alla vars tomt angränsar till kommunens mark sprider ut sig. Det är bara en enda gubbe som retar sig på detta. Troligen för att han har en av de få tomterna som inte angränsar till allmänning. Han råkar även vara vår närmsta granne och han hatar mig. Vi hamnade i ett megagräl förra året och jag har försökt reparera relationen utan vidare resultat. Söker vi bygglov för vår altan kommer han aldrig ge sitt medgivande trots att han inte ens kommer se den från sin tomt. Vi ska bygga på baksidan.
Det finns som sagt inga tydliga prejudikat på detta. Under 0,5m verkar alla vara överens. Men 1,3m skulle jag inte vara så säker på.
Om det handlar om bygglov så har inte grannen något veto, även om många tycks tro det.
Om det handlar om bygglov så har inte grannen något veto, även om många tycks tro det.
Håller med om att 1,3 m är i den juridiska gråzonen. Men man kan ju kolla hur kommunen tolkar det. Har de t ex angivit ett visst högsta mått som inte kräver bygglov så blir det inget tillsynsärende som tas vidare om man håller sig under det. D v s det är en säker sak.D Daniel 109 skrev:
Risken med att närma sig den juridiska gråzonen är ju att man hamnar åratal i rätten. Inte så kul även om man skulle vinna.
Om jag skulle bygga 1,3 m högt precis vid tomtgräns mot en fysik granne skulle jag också tveka lite beroende på omständigheterna. Kan det bli en oangelägenhet för den fysiska grannen?D Daniel 109 skrev:
I Ts fall är grannen Natur där det ska byggas närmare är 4,5m från gräns. Då skulle jag inte vara det minsta orolig med en altan på Max 1,3 m med tanke på senaste tidens domar.
Lär ju knappast kunna bli en fasadändring eller ses som en tillbyggnad/ byggnad. Håller dock upp ett litet varnings finger för fasadändring eftersom vi inte vet vad Ts tänkt bygga. Men bara toppen på lillfingret håller jag upp.
Det kvittar om det är en motsträvig granne eller natur. Det är samma regler oavsett.
Riktigt så enkelt är det inte. Blir svårt för en fysisk granne att ange oangelägenhet som skäl om altanen är minst 4,5m från den fysiska grannens gräns.D Daniel 109 skrev:
I övrigt så är det många kommuner som idag bryter mot ”reglerna” eftersom dom redan anger en maxhöjd på 1,30 utan bygglov. Eller så är det just dessa kommuner som tolkat senaste tidens domar rätt.
”Det är samma regler oavsett”.
Vad säger reglerna då?
Likt dans och konståkning så är det en bedömningssport när det gäller altaner just nu.
Nu pratade jag om en ”altan” närmare än 4,5m från gräns. Det kvittar om gränsen är till en granne som inte vill eller natur. Säger kommunen 1,3m så gäller det i båda fallen.
Jag pratar också om altan närmare är 4,5m. Skillnaden blir att den fysiska grannen inte kan ange oangelägenhet som skäl om altanen inte är närmare hans gräns än 4,5m. Han kan givetvis försöka. Men vinna framgång lär hen knappast göra.D Daniel 109 skrev:
Då är det bara fasadändring, tillbyggnad/ byggnad kvar att utreda. När det gäller detta är domarna ganska tydliga. Även fast det givetvis blir en bedömningssport från fall till fall.
”Oangelägenhet”??Krille-72 skrev:
Jag pratar också om altan närmare är 4,5m. Skillnaden blir att den fysiska grannen inte kan ange oangelägenhet som skäl om altanen inte är närmare hans gräns än 4,5m. Han kan givetvis försöka. Men vinna framgång lär hen knappast göra.
Då är det bara fasadändring, tillbyggnad/ byggnad kvar att utreda. När det gäller detta är domarna ganska tydliga. Även fast det givetvis blir en bedömningssport från fall till fall.
Alltså, en altan kan man bygga ända fram till tomtgränsen om den är marknära(upp till 1,3 meter vanligtvis). Man kan aldrig hävda att den är störande, däremot kan de ju ha störande aktiviteter på altanen, men det är en helt annan sak…
Bor du i ett område med detaljplan (DP)? Vad är isf ”allmänningen” betecknad som i DP? Är det ”naturmark”, ”parkmark” eller något annat? Är kommunen ägare och om bygglov krävs spelar användningen roll för om kommunen kan ge medgivande eller ej (vid placering närmare än 4,5 m). Höjden på altanen spelar också in som flera i tråden skriver. sen är det alltid en bedömning från fall till fall. Ta ett foto och maila till kommunen för svar.S Strumpberg skrev:Hej!
Är ”arga grannen” rågranne? Även om hen hörs vid en bygglovsgranskning har hen inte vetorätt, men hen kan överklaga beslutet.
Jag vet faktiskt inte om det finns en detaljplan. Ska kolla upp detta. höjden på altanen kommer bli ca 40cm ovan mark sett till hur tomten såg ut när vi köpte huset. Vi hade grävare här för 2 år sedan som skalade av några decimeter.M MetteKson skrev:Bor du i ett område med detaljplan (DP)? Vad är isf ”allmänningen” betecknad som i DP? Är det ”naturmark”, ”parkmark” eller något annat? Är kommunen ägare och om bygglov krävs spelar användningen roll för om kommunen kan ge medgivande eller ej (vid placering närmare än 4,5 m). Höjden på altanen spelar också in som flera i tråden skriver. sen är det alltid en bedömning från fall till fall. Ta ett foto och maila till kommunen för svar.
Är ”arga grannen” rågranne? Även om hen hörs vid en bygglovsgranskning har hen inte vetorätt, men hen kan överklaga beslutet.
Allmänningen är en brant slänt som mest består av ogräs som jag brukar röja av när det blir för mycket. Kommunen har inte visat intresse för marken på de 4,5 år vi bott här. Det har tidigare funnits en grusad stig där men den har vuxit igen för länge sedan. Jag är den enda i hela området som rör mig där.
Vad innebär rågranne?
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Är den så låg så kan man bygga ända till tomtgränsen utan att fråga någon…S Strumpberg skrev:Jag vet faktiskt inte om det finns en detaljplan. Ska kolla upp detta. höjden på altanen kommer bli ca 40cm ovan mark sett till hur tomten såg ut när vi köpte huset. Vi hade grävare här för 2 år sedan som skalade av några decimeter.
Allmänningen är en brant slänt som mest består av ogräs som jag brukar röja av när det blir för mycket. Kommunen har inte visat intresse för marken på de 4,5 år vi bott här. Det har tidigare funnits en grusad stig där men den har vuxit igen för länge sedan. Jag är den enda i hela området som rör mig där.
Vad innebär rågranne?