Hej,
Jag behöver hjälp med en altandörr som installerats av byggare. Den vänstra dörren hänger och tar i karmen när man ska stänga den. Jag har försökt justera karmen själv men förstår inte riktigt hur dörrjustering fungerar och det känns som att jag gjort problemet värre.
När dörrarna är stängda finns dessutom en glipa på cirka 1 cm mellan dörrbladen i mitten.
Vad bör jag göra? Är det gångjärnen, karmen eller något annat som behöver justeras?
bor i Haninge så om någon vänlig själ kan detta och kan ta sig förbi för att hjälpa mig justera är jag evig tacksam.
Jag behöver hjälp med en altandörr som installerats av byggare. Den vänstra dörren hänger och tar i karmen när man ska stänga den. Jag har försökt justera karmen själv men förstår inte riktigt hur dörrjustering fungerar och det känns som att jag gjort problemet värre.
När dörrarna är stängda finns dessutom en glipa på cirka 1 cm mellan dörrbladen i mitten.
Vad bör jag göra? Är det gångjärnen, karmen eller något annat som behöver justeras?
bor i Haninge så om någon vänlig själ kan detta och kan ta sig förbi för att hjälpa mig justera är jag evig tacksam.
Vilken glipa? Det måste finnas ett litet avstånd mellan dörrbladen för att kunna öppna en av dem utan att den fastnar i den andra. Du har väl tätningslister som tätar där?
Sedan verkar de ha klyvt till en egen smyglist men inte sågat rakt, till höger om gångjärnen. Och den ser ut att sitta fast i dörrkarmen, så den håller nog emot rätt bra om du försöker justera ut övre delen av karmen.
Men igen, dörren ser ut att hänga på nedre gångjärnet, och varför ska inte de som gjort det där komma tillbaka och fixa?
Sedan verkar de ha klyvt till en egen smyglist men inte sågat rakt, till höger om gångjärnen. Och den ser ut att sitta fast i dörrkarmen, så den håller nog emot rätt bra om du försöker justera ut övre delen av karmen.
Men igen, dörren ser ut att hänga på nedre gångjärnet, och varför ska inte de som gjort det där komma tillbaka och fixa?
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Trallen är för högt upp och för tätt mot huset. Är som att be om fuktskador. Om ja inte luras av bilderna..H1989 skrev:
Vad gäller karmen så brukar tillverkarna ha väldigt bra monteringsanvisningar.
Börja med att kryssmäta diagonalen.
Det får skilja 2mm om jag minns rätt.
En del tillverkare vill att man ska sätta en extra förankringsskruv högt upp genom gångjärnet. Den glömmer många hantverkare.
Kolla karmen med ett bra vattenpass om den är i lod. Glöm inte kolla överstycket också.
Pardörrar kan vara mkt knepiga så tappa inte hoppet!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden